14.10.2016
Dzisiejszy wpis ponownie zostanie poświęcony planowanym zmianom legislacyjnym, które objąć mają polskie środowisko sportowe. Tym razem chciałbym jednak skupić się nad proponowanym zmianom w zakresie nadzoru Ministra Sportu i Turystyki nad polskimi związkami sportowymi.
Na poniedziałkowej konferencji prasowej Ministra Sportu i Turystyki przedstawione zostały propozycje zmian, których celem ma być zwiększenie nadzoru nad funkcjonowaniem polskich związków sportowych. Jednym z przewidzianych środków ma być nowelizacja ustawy o sporcie, która wprowadzić ma przepis przewidujący ,, wprowadzenie możliwości stosowania środków przewidzianych w art. 22 także w przypadku naruszenia aktów prawa wewnętrznego pzs”. 1. Obecmy stan prawny Dla celów niniejszego artykułu warto przytoczyć przepis wskazany w komunikacie Ministerstwa[1]: 1. Jeżeli działalność władz polskiego związku sportowego narusza prawo lub postanowienia statutu, minister właściwy do spraw kultury fizycznej, w zależności od stopnia stwierdzonych nieprawidłowości, jest uprawniony do: 1) udzielenia władzom polskiego związku sportowego upomnienia i zażądania od nich podjęcia działań mających na celu zapewnienie stanu zgodnego z prawem; 2) wstrzymania wykonania decyzji władz polskiego związku sportowego i wezwania ich do jej zmiany lub uchylenia w określonym terminie; 3) uchylenia decyzji władz polskiego związku sportowego, o której mowa w pkt 2, w przypadku niespełnienia przez związek żądania jej zmiany lub uchylenia; 4) wystąpienia do sądu rejestrowego z wnioskiem o zastosowanie środka, o którym mowa w 2. Czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1-3, minister właściwy do spraw kultury fizycznej dokonuje w drodze decyzji Wyżej wskazany przepis umożliwia zatem zastosowanie określonych środków nadzorczych w razie działalności władz naruszających prawo lub postanowienia statutu. O ile jesteśmy w stanie stwierdzić, co należy rozumieć przez statut polskiego związku sportowego, problem pojawia się przy wskazaniu, jak definiować naruszenie prawa, uzasadniające podjęcie czynności nadzorczych przez organ nadzoru. Zagadnienie to było przedmiotem analizy zarówno przedstawicieli doktryny jak i orzecznictwa. Jako przykład należy wskazać postanowienie Sądu Apelacyjnego w Poznaniu z 27.08.1997 r. (I ACA 392/97, OSA 1998, Nr 5, poz. 23, s. 38, Legalis nr 41755), w którym sąd opierając się na treści przepisów ustawy –Prawo o stowarzyszeniach, wskazał, że „w art. 28 i 29 ust. 1 pkt 2 PrStow wyraźnie rozróżniono niezgodność z prawem od niezgodności z postanowieniami statutu, co powoduje konieczność wykładania pojęcia prawo w ostatnio powołanych przepisach i w art. 16 ustawy wąsko – jako norm ustanowionych w ustawach i w wydanych na ich podstawie normatywnych aktach wykonawczych”. Mając na uwadze powyższe, w drodze analogii, należy wskazać, że przez ,,prawo” w rozumieniu art. 22 u.s. w obecnej treści należy rozumieć prawo powszechnie obowiązujące, z wyłączeniem przepisów wewnętrznych polskich związków sportowych. 2. Przyszłe (poprzednie) rozwiązania Na okoliczność tę wskazuje również poprzednie brzmienie przepisu regulującego analogiczną kwestię, tj. art. 23 ustawy o sporcie kwalifikowanym, w którym wprost określono możliwość skorzystania ze środków nadzorczych w razie działalności sprzecznej z przepisami wewnętrznymi polskich związków sportowych.: 1.Jeżeli działalność polskiego związku sportowego jest niezgodna z prawem, postanowieniami statutu lub regulaminów, organ sprawujący nadzór może: 1) udzielić upomnienia poszczególnym członkom władz polskiego związku sportowego albo władzom polskiego związku sportowego; 2) zawiesić wykonanie uchwały polskiego związku sportowego niezgodnej z prawem lub postanowieniami statutu lub regulaminów oraz zażądać jej uchylenia w wyznaczonym terminie, a w przypadku nieuchylenia uchwały w wyznaczonym terminie – uchylić taką uchwałę; 3) wystąpić do Trybunału, o którym mowa w art. 42 ust. 1, o zastosowanie środka, o którym mowa w art. 23a; 4) wystąpić do sądu o zastosowanie środka, o którym mowa w art. 24. (…) W trakcie prac nad ustawą o sporcie wyłączono jednakże możliwość podjęcia czynności w razie naruszenia regulaminów przez władze polskiego związku sportowego. Argumentowano to wolą przyznania federacjom sportowym większej swobody w funkcjonowaniu. Nie znamy jeszcze projektu nowelizacji ustawy, jednakże nie można wykluczyć możliwości powrotu do wcześniejszej treści przepisu. Więcej szczegółów co do zaproponowanych zmian poznamy po opublikowaniu projektu ustawy nowelizującej wraz z uzasadnieniem. W szczególności istotne będzie dokładne określenie pojęcia ,,regulaminów” w rozumieniu proponowanej ustawy, co ułatwi zainteresowanym stosowanie omawianego przepisu w razie wejścia w życie nowelizacji.
Organizacje sportowe
24.06.2020
Organizacje sportowe
16.06.2020
Legislacja
20.04.2020
17.10.2024
09.08.2024
05.04.2024
27.03.2024
15.02.2024
Portal prawosportowe.pl powstał w 2012 roku i od tego czasu dostarcza czytelnikom wiedzę z zakresu szeroko rozumianego prawa sportowego. Odbiorcami naszych treści są sportowcy amatorzy i profesjonalni, trenerzy, sędziowe, menedżerowie, agenci, działacze organizacji sportowych, sponsorzy. Jesteśmy po to, by pomagać i edukować w sporcie.
Portal od samego początku jest wspierany przez Kancelarię Prawa Sportowego i Gospodarczego DAUERMAN
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, iż:
Jeśli potrzebujesz pomocy prawnej w Twojej działalności sportowej, napisz do nas korzystając z poniższego formularza.
Pamiętaj – odległość nie stanowi problemu. Działamy całkowicie on-line.
Przedstaw nam swój problem, a my dokonamy wstępnej bezpłatnej analizy prawnej. Następnie przedstawimy, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić oraz zaproponujemy zasady współpracy. Oczywiście za wszelkie usługi otrzymasz fakturę VAT.
Polityka prywatności PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.