20.04.2020
Po wielu zmianach legislacyjnych ostatecznie w Dzienniku Ustaw opublikowano treść ustawy o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-21. Wprowadza istotne zmiany w kontekście roku wyborczego w organizacjach sportowych.
Pierwszym z przepisów, który należy mieć na uwadze jest art. 73 pkt 51 ustawy:
Art. 73. W ustawie z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. poz. 374, 567 i 568) wprowadza się następujące zmiany:
(…)
51) art. 15zzzc otrzymuje brzmienie:
„Art. 15zzzc. 1. W okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii oraz w terminie 6 miesięcy po ogłoszeniu jego odwołania w przypadku wygaśnięcia w czasie kadencji mandatu członka zarządu lub członka organu kontroli wewnętrznej, powodującej zmniejszenie liczby członków zarządu lub członków organu kontroli wewnętrznej poniżej minimum przewidzianego w statucie polskiego związku sportowego, odpowiednio zarządowi lub organowi kontroli wewnętrznej polskiego związku sportowego przysługuje prawo uzupełnienia składu do stanu minimum określonym w statucie związku.
Zwracam w tym momencie uwagę na ust. 2 i 3 omawianego przepisu. Po pierwsze, w porównaniu do pierwotnej wersji zwiększono liczbę polskich związków sportowych, którym automatycznie przedłuża się kadencję (wcześniej datą graniczną upływu kadencji był 31 grudnia 2020 r.). Po drugie, co istotniejsze dla setek organizacji w całym kraju, wydłużenie kadencji obejmować będzie również związki sportowe, tj. regionalne związki oraz ogólnokrajowe związki sportowe bez statusu polskiego związku sportowego. Bardzo ważna zmiana, która umożliwi bieżące funkcjonowanie władz w obecnej sytuacji.
Należy zauważyć, że przepis w powyższej treści daje duże pole do odmiennej interpretacji kilku kwestii, m.in. wydłużenia kadencji władz w sytuacji, gdy wygasła ona przed wejściem w życie omawianych norm, tj. dzień po ogłoszeniu ustawy.
Zmianami zostały również objęte stowarzyszenia w zakresie możliwości wykorzystania środków elektronicznych przy podejmowania decyzji przez władze stowarzyszenia. Mowa tu o art. 18 ustawy:
Art. 18. W ustawie z dnia 7 kwietnia 1989 r. – Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2019 r. poz. 713) w art. 10 po ust. 1 dodaje się ust. 1a–1e w brzmieniu:
„1a. Jeżeli członkowie władzy stowarzyszenia wyrazili na to zgodę w formie dokumentowej, głosowanie poza posiedzeniami władz stowarzyszenia może odbywać się z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej.
1b. Możliwość udziału w posiedzeniu władz stowarzyszenia przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej jest wskazana w zawiadomieniu o tym zebraniu, zawierającym dokładny opis sposobu uczestnictwa i wykonywania prawa głosu.
1c. Wykorzystanie środków komunikacji elektronicznej w głosowaniach na posiedzeniach władzy stowarzyszenia odbywa się przy zapewnieniu co najmniej:
1) transmisji obrad posiedzenia w czasie rzeczywistym;
2) dwustronnej komunikacji w czasie rzeczywistym, w ramach której członek władzy stowarzyszenia może wy-powiadać się w toku obrad;
3) wykonywania osobiście lub przez pełnomocnika prawa głosu przed lub w toku posiedzenia.
1d. Wykorzystanie środków komunikacji elektronicznej w głosowaniach na oraz poza posiedzeniami władz stowarzyszenia może podlegać odmiennym uregulowaniom w tym ograniczeniom w statucie stowarzyszenia. Statut stowarzyszenia może też wprost wyłączyć możliwość stosowania powyższych przepisów w stowarzyszeniu.
1e. Rozwiązania, o których mowa w ust. 1a–1d, stosuje się w przypadku wprowadzenia stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii, o których mowa w ustawie z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (Dz. U. z 2019 r. poz. 1239 i 1495 oraz z 2020 r. poz. 284, 322, 374 i 567).”.
We wcześniejszym wpisie na portalu szerzej omawiałem praktyczne aspekty zastosowania tego przepisu. Zainteresowane osoby odsyłam zatem do tego artykułu.
Po wielu zmianach, licznych apelach środowiska prawniczego oraz sportowego, udało się ostatecznie uwzględnić pozycję związków sportowych i stowarzyszeń w tzw. tarczy antykryzysowej. Wprawdzie wprowadzone przepisy nie są idealne i dają pewne pole do różnej interpretacji, należy podkreślić, jak ważne było dodanie powyższych zmian do systemu prawnego, zwłaszcza uwzględniając rok wyborczy.
(fot. pixabay, zdjęcie ma charakter ilustracyjny)
Organizacje sportowe
24.06.2020
Organizacje sportowe
16.06.2020
Legislacja
20.04.2020
Portal prawosportowe.pl powstał w 2012 roku i od tego czasu dostarcza czytelnikom wiedzę z zakresu szeroko rozumianego prawa sportowego. Odbiorcami naszych treści są sportowcy amatorzy i profesjonalni, trenerzy, sędziowe, menedżerowie, agenci, działacze organizacji sportowych, sponsorzy. Jesteśmy po to, by pomagać i edukować w sporcie.
Portal od samego początku jest wspierany przez Kancelarię Prawa Sportowego i Gospodarczego DAUERMAN
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, iż:
Jeśli potrzebujesz pomocy prawnej w Twojej działalności sportowej, napisz do nas korzystając z poniższego formularza.
Pamiętaj – odległość nie stanowi problemu. Działamy całkowicie on-line.
Przedstaw nam swój problem, a my dokonamy wstępnej bezpłatnej analizy prawnej. Następnie przedstawimy, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić oraz zaproponujemy zasady współpracy. Oczywiście za wszelkie usługi otrzymasz fakturę VAT.
Polityka prywatności PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.