11.01.2018
Na łamach portalu kontynuujemy omawianie Kodeksu Dobrego Zarządzania dla Polskich Związków Sportowych. W dzisiejszym wpisie chciałbym omówić wpływ ogłoszenia Kodeksu na treść statutów polskich związków sportowych.
Obszarem obejmującym przede wszystkim zagadnienia związane z redakcją statutu jest: Organizacja i kompetencje organów. Zawiera on aż 20 wytycznych bezwzględnie obowiązujących określających funkcjonowanie władz polskich związków sportowych. Należy jednak podkreślić, że niemal wszystkie wytyczne są tak naprawdę powtórzeniem wymogów wskazanych w ustawie o sporcie oraz w Prawie o stowarzyszeniach. W tym momencie chciałbym zwrócić uwagę na wytyczną 1B10 - Określenie sposobu działania PZS w przypadku zdekompletowania składu organu (organów). Z naszej obserwacji wynika, że duża część organizacji sportowych działających w formach stowarzyszeniowych nie jest przygotowana na zmniejszenie się liczby członków zarządu poniżej dolnej granicy składu określonej w statucie. Brak wprowadzenia skutecznych mechanizmów zabezpieczających (kooptacja, zwołanie walnego zebrania członków przez inną władzę w celu przeprowadzenia wyborów uzupełniających) może w najgorszym przypadku doprowadzić do konieczności ustanowienia kuratora na podstawie art. 30 ust. 1 ustawy – Prawo o stowarzyszeniach:
Jeżeli stowarzyszenie nie posiada zarządu zdolnego do działań prawnych, sąd, na wniosek organu nadzorującego lub z własnej inicjatywy, ustanawia dla niego kuratora.
Kolejnym z wymogów określonych w Kodeksie jest 1B18 - Określenie warunków wynagradzania członków zarządu za czynności wykonywane w związku z pełnioną przez nich funkcją, jednak z zastrzeżeniem, że nie może ono pochodzić ze środków dotacji MSiT otrzymanych przez związek. Przypomnijmy, że zgodnie z art.10 ust. 1 pkt 5a Prawa o stowarzyszeniach: statut może określać możliwość otrzymywania przez członków zarządu wynagrodzenia za czynności wykonywane w związku z pełnioną funkcją. W tym momencie należy zwrócić uwagę, że w dotychczasowych programach finansowania zadań przez MSiT nie przewidywano możliwości przeznaczania tych środków na wynagrodzenie członków zarządu w ramach pełnionych przez nich funkcji. Taka sama sytuacja ma miejsce, o czym świadczy komentarz do wytycznej:
W drodze wyjątku ze środków dotacji MSiT może być dofinansowane wynagrodzenie członka zarządu PZS, jeżeli pełni on jednocześnie funkcję sekretarza generalnego lub dyrektora biura, pod warunkiem, że jego zatrudnienie odbyło się z zachowaniem procedury konkursowej, w sposób określony w wytycznej 8B2. W przypadku, jeżeli statut PZS nie określa warunków wynagradzania członków zarządu za czynności wykonywane w związku z pełnioną funkcją, uznaje się, że pełnią oni funkcję społecznie (bez prawa do wynagrodzenia). Zaleca się jednak, by docelowo statut każdego PZS przesądzał tę kwestię w sposób wyraźny.
Niezależnie od powyższego, zawierając umowę z członkiem zarządu (w tym sekretarzem generalnym, jeżeli wchodzi w skład zarządu) pamiętajmy o sposobie reprezentacji określonej w art. 11 ust. 4 Prawa o stowarzyszeniach:
W umowach między stowarzyszeniem a członkiem zarządu oraz w sporach z nim stowarzyszenie reprezentuje członek organu kontroli wewnętrznej wskazany w uchwale tego organu lub pełnomocnik powołany uchwałą walnego zebrania członków (zebrania delegatów).
Więcej o tym zagadnieniu pisaliśmy na łamach portalu, m.in. w tekście pt. Kto może być pełnomocnikiem do reprezentacji stowarzyszeń w umowach i sporach z członkami zarządu?
W Kodeksie postulowane jest również uwzględnienie w statucie możliwości tworzenia grup roboczych lub komisji, dając im wpływ na decyzje podejmowane przez zarząd, czy też zlecając wykonanie określonych zadań.
Tak jak wspomniałem wcześniej, liczba wytycznych z tego obszaru może na pierwszy rzut oka przytłaczać, jednakże w mojej ocenie jest to niezbędne minimum dla prawidłowego funkcjonowania organizacji stowarzyszeniowych.
Kolejnym obszarem wskazanym w Kodeksie, mającym wpływ na treść statutu jest Zarządzanie finansami.Tutaj przede wszystkim należy zwrócić uwagę na wytyczną 4B7 PZS - przy zaciąganiu zobowiązań finansowych stosuje zasadę, zgodnie z którą do skutecznego zaciągnięcia zobowiązania niezbędne są podpisy co najmniej dwóch członków zarządu lub członka zarządu i sekretarza generalnego (jeśli nie jest on członkiem zarządu) lub głównej księgowej. Zapewnić ma to transparentność działalności organizacji.
Następnym obszarem, który należy mieć na uwadze dotyczy kontroli i nadzoru wewnętrznego. Zwracam uwagę, by w sposób świadomy określać kompetencje komisji rewizyjnej (to ona najczęściej sprawuje wewnętrzną kontrolę) np. w zakresie zwołania walnego zebrania członków lub wyboru podmiotu właściwego dla zbadania sprawozdania finansowego.
Wytyczną (wiążącą warunkowo), która najprawdopodobniej będzie wymuszała zmianę w statutach znacznej części polskich związków sportowych jest 9W1 - PZS zapewnia w możliwie największym stopniu udział najważniejszych grup interesariuszy w swoich pracach, przy czym:
Należy w tym momencie podkreślić, że wytyczna ta ma zastosowanie do polskich związków sportowych, w których zarządach zasiada co najmniej 9 osób.
O roli statutu w działalności polskich związków sportowych i innych organizacji działających w formie stowarzyszenia pisaliśmy wielokrotnie na łamach portalu. Wiele z poruszanych przez nas kwestii, mających zresztą oparcie w przepisach powszechnie obowiązujących, znalazła również odzwierciedlenie w Kodeksie Dobrego Zarządzania dla Polskich Związków Sportowych. Oczywiście, wprowadzone zostały również nowe wymogi, dotyczące m.in. składu zarządu, które należy mieć na uwadze podczas uchwalania nowych statutów PZS.
Organizacje sportowe
24.06.2020
Organizacje sportowe
16.06.2020
Legislacja
20.04.2020
13.11.2024
31.10.2024
10.09.2024
29.08.2024
27.08.2024
Portal prawosportowe.pl powstał w 2012 roku i od tego czasu dostarcza czytelnikom wiedzę z zakresu szeroko rozumianego prawa sportowego. Odbiorcami naszych treści są sportowcy amatorzy i profesjonalni, trenerzy, sędziowe, menedżerowie, agenci, działacze organizacji sportowych, sponsorzy. Jesteśmy po to, by pomagać i edukować w sporcie.
Portal od samego początku jest wspierany przez Kancelarię Prawa Sportowego i Gospodarczego DAUERMAN
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, iż:
Jeśli potrzebujesz pomocy prawnej w Twojej działalności sportowej, napisz do nas korzystając z poniższego formularza.
Pamiętaj – odległość nie stanowi problemu. Działamy całkowicie on-line.
Przedstaw nam swój problem, a my dokonamy wstępnej bezpłatnej analizy prawnej. Następnie przedstawimy, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić oraz zaproponujemy zasady współpracy. Oczywiście za wszelkie usługi otrzymasz fakturę VAT.
Polityka prywatności PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.