Newsletter

Zapisz się do newslettera

Uzupełnij swojego maila i bądź na bieżąco z nowościami na stronie prawosportowe.pl

ikonka fb ikonka tw

Organizacje sportowe

Środki nadzorcze wobec stowarzyszeń i fundacji

20.05.2025

W dzisiejszym wpisie przyjrzymy się bliżej środkom nadzorczym stosowanym wobec stowarzyszeń i fundacji. Wskazane podmioty stanowią jedną z podstawowych form działalności obywatelskiej w Polsce, umożliwiając obywatelom zrzeszanie się w celu realizacji wspólnych celów społecznych, kulturalnych, sportowych i innych. Zgodnie z Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej (art. 58), wolność zrzeszania się jest zagwarantowana, jednak jej realizacja podlega pewnym ograniczeniom wynikającym z konieczności zapewnienia zgodności działania tych podmiotów z porządkiem prawnym i interesem publicznym. W tym celu przewidziano środki nadzoru, które mają na celu zapewnienie legalności funkcjonowania stowarzyszeń i fundacji. Organy nadzoru mają obowiązek reagowania na nieprawidłowości, przy zachowaniu zasady proporcjonalności oraz respektowania autonomii tych organizacji.

Podstawowym aktem prawnym regulującym kwestie związane z funkcjonowaniem i nadzorem nad stowarzyszeniami jest ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2020 r. poz. 2261, dalej jako: u.stow.). Z kolei w odniesieniu do fundacji są to przepisy ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz. U. z 2023 r. poz. 166, dalej jako: u.f.).

Zgodnie z art. 8 ust. 5 u.stow. nadzór nad działalnością stowarzyszeń należy do:

  • wojewody właściwego ze względu na siedzibę stowarzyszenia - w zakresie nadzoru nad działalnością stowarzyszeń jednostek samorządu terytorialnego,
  • starosty właściwego ze względu na siedzibę stowarzyszenia - w zakresie nadzoru nad innymi niż wymienione w pkt 1 stowarzyszeniami

Szczegółowe kompetencje organu nadzorującego zostały określone w rozdziale 3 u.stow. Warto przy tym zaznaczyć, że nadzór nad stowarzyszeniami wykonywany jest wyłącznie z punktu widzenia kryterium szeroko rozumianej legalności. Poza zgodnością z przepisami prawa odnosi się bowiem również do postanowień statutu. Nie odnosi się zaś do merytorycznej strony działalności stowarzyszeń. Organy nadzoru nie są uprawnione do ingerowania w autonomię stowarzyszeń w zakresie ich działalności merytorycznej. Oznacza to, że nie mogą one narzucać stowarzyszeniom celów, sposobów działania o ile mieszczą się one w granicach prawa i zgodne są ze statutem. Ingerencja państwa w działalność stowarzyszeń dopuszczalna jest jedynie w sytuacjach, gdy dochodzi do naruszenia prawa, a nie w przypadku zwykłej niezgodności z oczekiwaniami organów. Taka wykładnia zapewnia realizację konstytucyjnie zagwarantowanej wolności zrzeszania się i chroni pluralizm organizacji społecznych, który jest fundamentem demokratycznego państwa prawa. Dopiero sąd powszechny (a nie administracyjny) może podejmować względem stowarzyszenia stosowne środki prawne (por. post. WSA w Gliwicach z 22.02.2010 r., IV SA/Gl 833/09, LEX nr 626282; post. WSA w Gliwicach z 14.12.2009 r., IV SAB/Gl 67/09, LEX nr 626338).

Ponadto organy nadzorujące nie są upoważnione do interpretowania statutu, jako że do tego upoważnione są wyłącznie władze stowarzyszenia. Organy nadzoru i sąd mogą jedynie badać, czy interpretacja dokonana przez organy stowarzyszenia odpowiada prawu. Organ nadzorujący ma zatem prawo w wyznaczonym terminie żądać:

  • dostarczenia przez zarząd stowarzyszenia odpisów uchwał walnego zebrania członków (zebrania delegatów);
  • niezbędnych wyjaśnień od władz stowarzyszenia.

Co niezwykle istotne, organ nadzorujący jest obowiązany wskazać uzasadnienie żądań, o których mowa powyżej.

W przypadku niezastosowania się stowarzyszenia do ww. żądań sąd, na wniosek organu nadzorującego, może nałożyć grzywnę w wysokości jednorazowo nieprzekraczającej 5000 zł. Od grzywny można zwolnić, jeżeli po jej wymierzeniu stowarzyszenie niezwłocznie zastosuje się do żądań organu nadzorującego. Stowarzyszenie, w terminie 7 dni, może wystąpić do sądu o zwolnienie od grzywny.

Ustawodawca w art. 28 u.stow. wyposażył organ nadzorujący w środki o charakterze nadzorczym
(w przeciwieństwie do środków z art. 25 p.s., mających charakter kontrolny). Ustawa przewiduje trzy rodzaje środków nadzoru:

  • żądanie usunięcia niezgodności,
  • ostrzeżenie,
  • wystąpienie do sądu na podstawie art. 29 u.stow.

Zatem sąd, na wniosek organu nadzorującego lub prokuratora, może:

  • udzielić upomnienia władzom stowarzyszenia;
  • uchylić niezgodną z prawem lub statutem uchwałę stowarzyszenia;
  • rozwiązać stowarzyszenie, jeżeli jego działalność wykazuje rażące lub uporczywe naruszanie prawa albo postanowień statutu i nie ma warunków do przywrócenia działalności zgodnej
    z prawem lub statutem.

Sąd rozpoznając powyższy wniosek może na wniosek lub z własnej inicjatywy wydać zarządzenie tymczasowe o zawieszeniu w czynnościach zarządu stowarzyszenia, wyznaczając przedstawiciela do prowadzenia bieżących spraw stowarzyszenia. Rozpoznając wniosek o rozwiązanie stowarzyszenia, sąd może zobowiązać władze stowarzyszenia do usunięcia nieprawidłowości w określonym terminie i zawiesić postępowanie. W razie bezskutecznego upływu terminu, sąd, na wniosek organu nadzorującego lub z własnej inicjatywy, podejmie zawieszone postępowanie. Z kolei, jeżeli stowarzyszenie nie posiada zarządu zdolnego do działań prawnych, sąd, na wniosek organu nadzorującego lub z własnej inicjatywy, ustanawia dla niego kuratora.

Ustawa o fundacjach wymienia następujące organy nadzorujące:

  • ministra właściwego ze względu na zakres jego działania oraz cele,
  • starostę właściwego ze względu na siedzibę fundacji.

W odniesieniu do fundacji w doktrynie podkreśla się, że obowiązujący system nadzoru nad fundacjami oparty jest na zasadzie, zgodnie z którą kompetencje organów sprawujących nadzór limitowane są jego celem. O wyborze konkretnego środka nadzoru decyduje organ wykonujący nadzór. Przewidziane w ustawie środki nadzoru nie pozwalają jednak na bezpośrednie przejmowanie przez organ nadzorczy kompetencji organów fundacji.

Właściwy minister lub starosta może wystąpić do sądu o uchylenie uchwały zarządu fundacji, pozostającej w rażącej sprzeczności z jej celem albo z postanowieniami statutu fundacji lub z przepisami prawa. Organ ten może jednocześnie zwrócić się do sądu o wstrzymanie wykonania uchwały do czasu rozstrzygnięcia sprawy.

Wskazany wyżej środek nadzoru stosowany jest wówczas, gdy dojdzie do stwierdzenia, że fundacja prowadzi działania niezgodne z przepisami prawa i statutem oraz z celem, w jakim została ustanowiona. W takiej sytuacji właściwy minister lub starosta mają obowiązek złożyć stosowny wniosek do sądu, który w postępowaniu nieprocesowym może zastosować środek nadzorczy wobec fundacji. Tak więc wskazany środek nadzoru stosuje sąd, uprawnienia zaś organów nadzoru są ograniczone do występowania do sądu z wnioskami o zastosowanie środka nadzoru, czyli wydania przez sąd postanowienia w sprawie zgodności działania fundacji z przepisami prawa i statutem oraz celem, w jakim fundacja została ustanowiona (por. postanowienie SN z 20.04.2011 r., I CZ 21/11, LEX nr 795135).

W stosunku do fundacji korzystającej ze środków publicznych i prowadzącej działalność na obszarze całego kraju, w zakresie działalności prowadzonej na obszarze właściwości miejscowej samorządu powiatowego, starosta wykonuje uprawnienia wynikające z przepisów art. 12-15 (czyli o charakterze nadzorczym).

Zarówno stowarzyszenia, jak i fundacje, podlegają również szczególnym regulacjom wynikającym
z przepisów ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz. U. z 2025 r. poz. 644). Ze względu na specyfikę tych regulacji oraz ich rosnące znaczenie w działalności organizacji pozarządowych, kwestia ta zostanie szczegółowo omówiona w odrębnym wpisie.

Nadzór nad organizacjami pozarządowymi ma na celu nie tylko eliminować brak transparentności, przekraczanie kompetencji przez zarząd czy niewłaściwe gospodarowanie majątkiem, ale także ochronę interesu publicznego i zaufania społecznego. Przejrzystość i zgodność z prawem są kluczowe dla utrzymania wsparcia ze strony samorządów, instytucji państwowych i darczyńców.

Aby uniknąć interwencji nadzorczej, stowarzyszenia i fundacje powinny:

  • Regularnie aktualizować dane w KRS.
  • Przestrzegać statutów i regulaminów wewnętrznych oraz obowiązków sprawozdawczych.
  • Prowadzić rzetelną dokumentację działalności i finansów.
  • W przypadku wątpliwości dotyczących redagowania statutu, regulaminów wewnętrznych czy innych dokumentów określających zasady działania stowarzyszenia lub fundacji, warto skorzystać z pomocy prawnika posiadającego doświadczenie w pracy z organizacjami pozarządowymi.

Jeżeli macie pytania dotyczące nadzoru nad klubami sportowymi, prosimy o kontakt: bok@prawosportowe.pl 

Zadaj nam pytanie!

Zainteresował Cię temat artykułu lub dotyczy Ciebie? Zapraszamy do kontaktu! Zadaj nam pytanie a eksperci Prawa Sportowe: prawnicy, specjaliści w dziedzinie odpowiedniej dla Twojego pytania - odpowiedzą w ciągu 48 godzin! Pierwsza konsultacja jest całkowicie darmowa!

Ostatnie wpisy autora

Zobacz więcej »

Newsletter

Zapisz się do newslettera by być na bieżąco z nowościami na stronie prawosportowe.pl

About

ikonka logo

Portal prawosportowe.pl powstał w 2012 roku i od tego czasu dostarcza czytelnikom wiedzę z zakresu szeroko rozumianego prawa sportowego. Odbiorcami naszych treści są sportowcy amatorzy i profesjonalni, trenerzy, sędziowe, menedżerowie, agenci, działacze organizacji sportowych, sponsorzy. Jesteśmy po to, by pomagać i edukować w sporcie.

Portal od samego początku jest wspierany przez Kancelarię Prawa Sportowego i Gospodarczego DAUERMAN

Kontakt z nami

INFORMACJA O PRZETWARZANIU DANYCH OSOBOWYCH

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, iż:

Serwis Obsługuje:

logo dauerman

Kontakt:

PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.

ul. Powstańców Śląskich 9

53-332 Wrocław

tel. +48 693 672 258

e-mail: bok@prawosportowe.pl

Na skróty

Zapytaj prawnika » Regulamin serwisu Polityka prywatności
Zamknij formularz pytania

Potrzebujesz pomocy? Skontaktuj się z nami!

Jeśli potrzebujesz pomocy prawnej w Twojej działalności sportowej, napisz do nas korzystając z poniższego formularza.

Pamiętaj – odległość nie stanowi problemu. Działamy całkowicie on-line.

Przedstaw nam swój problem, a my dokonamy wstępnej bezpłatnej analizy prawnej. Następnie przedstawimy, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić oraz zaproponujemy zasady współpracy. Oczywiście za wszelkie usługi otrzymasz fakturę VAT.

Wypełnij formularz

Nie jest wymagany, jednak może ułatwić nam kontakt z Tobą jeśli będzie taka potrzeba.

Polityka prywatności PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.

  1. Zakres obowiązywania
    1. Administratorem Danych Osobowych jest PrawoSportowe.pl Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu przy ul. Powstańców Śląskich 9, 53-332 Wrocław, wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia-Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy pod numerem KRS: 0000384634, e-mail: bok@prawosportowe.pl, tel. +48 693 672 258 (dalej: Administrator, ADO).
    2. Celem niniejszej Polityki Prywatności jest określenie działań podejmowanych przez Administratora w zakresie ochrony danych osobowych przetwarzanych, w tym zbieranych za pośrednictwem strony internetowej http://www.prawosportowe.pl.
    3. Dane osobowe to wszelkie informacje, które mogą Cię identyfikować, na przykład Twoje imię i nazwisko, numer telefonu i adres poczty elektronicznej przekazywane przez Ciebie za pomocą formularzy kontaktowych i formularzy zgłoszeń. Kiedy w poniższym dokumencie odwołujemy się do terminu „przetwarzać” albo „przetwarzanie”, mamy na myśli wszelkie czynności i operacje wykonywane na Twoich danych osobowych (np. ich przechowywanie czy analizowanie na potrzeby świadczenia Ci usługi).
  2. Informacje dotyczące ADO
    1. Kontakt z ADO może się odbywać pocztą tradycyjną na adres siedziby, mailowo lub telefonicznie. Dane kontaktowe wskazane zostały w pkt. 1.1 niniejszej Polityki Prywatności.
  3. Cel, podstawa prawna i zasady przetwarzania danych osobowych
    1. Dane osobowe osób fizycznych korzystających z formularzy kontaktowych i formularzy zgłoszeń (dalej zwanymi: Użytkownikami) przetwarzane są w celu:
      1. zawarcia i wykonywania umów w ramach usług prowadzonych przez ADO (art. 6 ust. 1 lit. b) RODO);
      2. prowadzenia działań marketingu bezpośredniego w formie e-mailowego newslettera, na podstawie udzielonej zgody (art. 6 ust. 1 lit. a) RODO);
      3. udzielenia odpowiedzi na przedstawione zagadnienie, co stanowi nasz prawnie uzasadniony interes (art. 6 ust. 1 lit. f) RODO);
      4. ewentualnego ustalenia, dochodzenia lub obrony przed roszczeniami, co stanowi nasz prawnie uzasadniony interes (art. 6 ust. 1 lit. f) RODO).
    2. Dane osobowe przetwarzane są przez następujący okres:
      1. w celu zawarcia i wykonywania umowy – przez okres prowadzenia negocjacji oraz trwania umowy, a po jej ustaniu do upływu okresów przedawnienia wszelkich roszczeń z niej wynikających,
      2. w celu prowadzenie działań marketingu bezpośredniego w formie e-mailowego newslettera – do czasu cofnięcia zgody przez Użytkownika,
      3. w celu udzielenia odpowiedzi na przedstawione zagadnienie - do czasu załatwienia sprawy, w której zostały zebrane.
    3. Podanie danych osobowych w celu, o którym mowa w pkt. 3.1 lit. a) jest dobrowolne jednakże jest warunkiem zawarcia umowy. W przypadku niepodania danych możemy odmówić złożenia Tobie oferty i zawarcia umowy.

      Podanie danych osobowych w celu, o którym mowa w pkt. 3.1. lit. b), c) jest dobrowolne. Jeżeli nie podasz danych lub nie wyrazisz zgody nie będziemy mogli w przyszłości informować Cię bezpośrednio o naszej bieżącej ofercie lub udzielić odpowiedzi na przedstawione zagadnienia.
    4. Dane osobowe Użytkowników nie są przekazywane poza teren Polski, Unii Europejskiej i Europejskiego Obszaru Gospodarczego.
    5. Dane osobowe użytkowników mogą być powierzane przez ADO do przetwarzania następującym kategoriom podmiotów: Kancelaria Radcy Prawnego Tomasz Dauerman, portale internetowe z którymi portal prawosportowe.pl współpracuje na podstawie odrębnych umów, firmy księgowe, biura rachunkowe, firmy informatyczne. Dane osobowe mogą być także udostępnione: odpowiednim organom państwowym na ich żądanie na podstawie odpowiednich przepisów prawa.
  4. Prawa osoby, której dane dotyczą
    1. Każdy Użytkownik ma prawo dostępu do treści swoich danych i otrzymania ich kopii, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych na podstawie prawnie uzasadnionego interesu oraz prawo do przenoszenia danych.
    2. Jeżeli przetwarzanie odbywa się na podstawie zgody, Użytkownik ma prawo cofnąć zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Cofnięcie zgody nie będzie wpływać na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.
    3. Użytkownik ma prawo do wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna, iż przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy RODO lub inne przepisy prawa o ochronie danych osobowych.
    4. W przedmiocie realizacji swoich praw oraz cofnięcia zgody można skontaktować się z ADO przy użyciu danych wskazanych w pkt 1.1 niniejszej Polityki Prywatności.
  5. Cookies
    1. Ciasteczka (ang. cookies) to niewielkie pliki, zapisywane i przechowywane na twoim komputerze, tablecie lub smartphonie podczas gdy odwiedzasz różne strony w internecie. Ciasteczko zazwyczaj zawiera nazwę strony internetowej, z której pochodzi, „długość życia” ciasteczka (to znaczy czas jego istnienia), oraz przypadkowo wygenerowany unikalny numer służący do identyfikacji przeglądarki, z jakiej następuje połączenie ze stroną internetową.
    2. W związku z udostępnianiem zawartości serwisu internetowego prawosportowe.pl stosuje się  tzw. cookies, tj. informacje zapisywane przez serwery na urządzeniu końcowym użytkownika, które serwery mogą odczytać przy każdorazowym połączeniu się z tego urządzenia końcowego, może także używać innych technologii o funkcjach podobnych lub tożsamych z cookies. Opisane w niniejszym punkcie Polityki Prywatności, informacje dotyczące cookies mają zastosowanie również do innych podobnych technologii stosowanych w ramach naszych serwisów internetowych. Pliki cookies (tzw."ciasteczka") stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym użytkownika serwisu internetowego prawosportowe.pl. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę domeny serwisu internetowego, z którego pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
    3. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
      1. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób użytkownicy serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości,
      2. utrzymania sesji użytkownika serwisu internetowego (po zalogowaniu), dzięki której użytkownik nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła"
    4. W ramach serwisu internetowego prawosportowe.pl możemy stosować następujące rodzaje plików cookies:
      1. "niezbędne" pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach serwisu internetowego, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach serwisu,
      2. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach serwisu,
      3. pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych serwisu.
    5. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym użytkownika. Użytkownicy prawosportowe.pl serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu użytkownika serwisu internetowego. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej). Niedokonanie zmiany ustawień w zakresie cookies oznacza, że będą one zamieszczone w urządzeniu końcowym użytkownika, a tym samym będziemy przechowywać informacje w urządzeniu końcowym użytkownika i uzyskiwać dostęp do tych informacji.
    6. Wyłączenie stosowania cookies może spowodować utrudnienia korzystanie z niektórych usług w ramach naszych serwisów internetowych, w szczególności wymagających logowania. Wyłączenie opcji przyjmowania cookies nie powoduje natomiast braku możliwości czytania lub oglądania treści zamieszczanych w serwisie internetowym prawosportowe.pl z zastrzeżeniem tych, do których dostęp wymaga logowania. Poniżej informacja jak wyłączyć pliki cookie w przeglądarce:
      Jak wyłączyć pliki cookie w przeglądarce ?
  6. Postanowienia końcowe
    1. ADO dokłada wszelkich starań, aby zapewnić wszelkie środki fizyczne, techniczne i organizacyjne ochrony danych osobowych przed ich przypadkowym czy umyślnym zniszczeniem, przypadkową utratą, zmianą, nieuprawnionym ujawnieniem, wykorzystaniem czy dostępem, zgodnie ze wszystkimi obowiązującymi przepisami.
    2. ADO zastrzega sobie prawo do zmiany treści niniejszej Polityki Prywatności.