25.11.2016
Dwa dni temu w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów pod numerem UD52 ukazał się projekt ustawy o zmianie ustawy o sporcie. W dzisiejszym tekście chciałbym przedstawić przyczyny wprowadzenia zmian i proponowane rozwiązania.
Jednym z głównych celów wprowadzenia nowelizacji jest zapewnienie większej przejrzystości w działalności polskich związków sportowych. Z udostępnionych informacji wynika, że zmianom kolejny raz ulegnie przepis art. 9 u.s., dotyczący obowiązków i zakazów nakładanych na członków zarządu polskiego związku sportowego, m.in. zakazu pełnienia tych funkcji przez byłych funkcjonariuszy organów bezpieczeństwa państwa PRL. Przy okazji tego zagadnienia już teraz warto zastanowić się, jak będą wyglądały przepisy przejściowe w przypadku wyżej wskazanych osób, wybranych do władz związków sportowych, w przypadku wejścia w życie ustawy w trakcie trwania ich kadencji. Przy okazji omawiania zagadnień związanych z członkami zarządu warto wrócić również do dyskusji na temat przepisu ograniczającego pełnienie funkcji prezesa zarządu polskiego związku sportowego. Analizę tego zagadnienia w kontekście tegorocznych wyborów przedstawiliśmy w artykule Kadencyjność Prezesa PZS. Rozszerzeniu ulec ma również zakres nadzoru Ministra Sportu i Turystyki, który objąć ma również wewnętrzne przepisy obowiązujące w polskich związkach sportowych. Więcej o tej kwestii pisaliśmy na łamach portalu w artykule pt. Zmiana zakresu nadzoru Ministra Sportu i Turystyki?. Być może przy okazji rozpatrywania tej kwestii, warto pochylić się szerzej nad problematyką treści regulaminów dyscyplinarnych obowiązujących w polskich związkach sportowych. Z naszego doświadczenia wynika bowiem, że akty te nierzadko nie spełniają wymagań określonych w ustawie o sporcie, co ma istotny wpływ na sposób rozstrzygnięcia postępowań dyscyplinarnych. Rozszerzeniu ma ulec również definicja sportu wskazana w art. 2 ust. 1 ustawy. Zgodnie z obecnym brzmieniem przepisu: Sportem są wszelkie formy aktywności fizycznej, które przez uczestnictwo doraźne lub zorganizowane wpływają na wypracowanie lub poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej, rozwój stosunków społecznych lub osiągnięcie wyników sportowych na wszelkich poziomach. W ocenie ustawodawcy powyższa definicja powinna obejmować również formy aktywności umysłowej, których celem jest poprawa ogólnej sprawności intelektualnej, w tym myślenia przyczynowo skutkowego oraz koncentracji. Na kwestię tę zwracaliśmy uwagę na łamach portalu już w 2014 roku w artykule Gry komputerowe: sport elektroniczny – tak czy nie? przy okazji rozważań nad przyszłością e-sportu. Założenia nowelizacji zakładają również możliwość przyznania stypendium sportowego przez Ministra Sportu i Turystyki w szczególnie uzasadnionych przypadkach. W omawianym dokumencie wskazano m.in. sytuację, gdy członek kadry narodowej z przyczyn niezależnych od siebie (np. kontuzja, niekontrolowany upadek, wykluczenie z rywalizacji, uszkodzenie sprzętu, przekroczenie strefy zmian, zgubienie pałeczki, przekroczenie toru jazdy lub biegu, itp.) nie uzyska wyniku sportowego uprawniającego do otrzymania stypendium sportowego. Nie jest to postulat nowy. Kwestia ta była już poruszona podczas posiedzenia sejmowej Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki na początku tego roku. Problematykę tę szerzej opisano na łamach portalu w artykule Zmiany w stypendiach sportowych? Wskazano również na konieczność doprecyzowania przepisów dotyczących klubów zarejestrowanych w ewidencjach starostów. Mowa tu o uczniowskich klubach sportowych oraz klubów sportowych, których statuty nie przewidują prowadzenia działalności gospodarczej. W mojej ocenie, przy okazji omawiania tej kwestii warto zastanowić się nad rozwiązaniem kwestii tzw. klubów słupów, mających na celu jedynie zwiększenie liczby delegatów podczas obrad władz polskich związków sportowych. Na problem ten zwracaliśmy uwagę m.in. w artykule Najazd nowych delegatów. Z naszego doświadczenia wynika, że w znacznej części fikcyjni członkowie związku sportowego funkcjonują właśnie jako kluby sportowe zarejestrowane w ewidencjach starostów. Wyżej wskazane propozycje zmian nie są oczywiście wiążącym projektem ustawy nowelizującej. Nie wskazano jeszcze planowanego terminu przyjęcia projektu przez Radę Ministrów, jednakże już na tym etapie warto zastanowić się nad postulowanym kierunkiem zmian legislacyjnych. W związku z powyższym zachęcam Państwa do komentowania propozycji zmian na łamach niniejszego portalu jak i zgłaszania postulatów na stronie www.lobbingdlasportu.pl. Być może ,,burza mózgów” przyczyni się do powstania ciekawych propozycji w dalszym etapie procesu legislacyjnego.
Organizacje sportowe
24.06.2020
Organizacje sportowe
16.06.2020
Legislacja
20.04.2020
17.10.2024
09.08.2024
05.04.2024
27.03.2024
15.02.2024
Portal prawosportowe.pl powstał w 2012 roku i od tego czasu dostarcza czytelnikom wiedzę z zakresu szeroko rozumianego prawa sportowego. Odbiorcami naszych treści są sportowcy amatorzy i profesjonalni, trenerzy, sędziowe, menedżerowie, agenci, działacze organizacji sportowych, sponsorzy. Jesteśmy po to, by pomagać i edukować w sporcie.
Portal od samego początku jest wspierany przez Kancelarię Prawa Sportowego i Gospodarczego DAUERMAN
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, iż:
Jeśli potrzebujesz pomocy prawnej w Twojej działalności sportowej, napisz do nas korzystając z poniższego formularza.
Pamiętaj – odległość nie stanowi problemu. Działamy całkowicie on-line.
Przedstaw nam swój problem, a my dokonamy wstępnej bezpłatnej analizy prawnej. Następnie przedstawimy, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić oraz zaproponujemy zasady współpracy. Oczywiście za wszelkie usługi otrzymasz fakturę VAT.
Polityka prywatności PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.