18.10.2016
W ubiegły piątek opublikowany został raport z konsultacji projektu ustawy o zwalczaniu dopingu w sporcie. Z 90 podmiotów uprawnionych do uczestniczenia w procedurze konsultacji publicznych oraz opiniowaniu, do projektu uwagi zgłosiły zaledwie 4 z nich. Na 17 zgłoszonych uwag uwzględniono 3. Częściowo uwzględniono jedną uwagę. W dzisiejszym wpisie przyjrzymy się najciekawszym uwagom i stanowisku Ministra Sportu i Turystyki w ich sprawie.
Jedną z bardziej interesujących uwag zgłoszonych do projektu ustawy o zwalczaniu dopingu był postulat Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa dotyczący dokładnego określenia katalogu osób fizycznych, w stosunku do których nowo powołana Polska Agencja Antydopingowa będzie mogła prowadzić kontrole antydopingowe. Według PGSP: „Użyte pojęcie „zawodnik” bez jego zdefiniowania nie jest wystarczające, gdyż powinno ono jednoznacznie i wyczerpująco wskazywać krąg desygnatów obejmowanych tą nazwą. Zdefiniowanie to powinno zarazem nawiązywać do postanowień ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie.” Ponadto, Prokuratoria wskazała, że zdefiniowania wymaga zwrot „podczas zwodów i poza nimi”, który to ma określać zakres czasowy i przestrzenny kontroli antydopingowej. Powyższa uwaga nie została uwzględniona. Minister wskazał, że wprowadzenie pojęć „zawodnika” oraz „podczas zawodów i poza nimi” bez ich definiowania jest celowym zabiegiem legislacyjnym. Pojęcia te według Ministra są powszechnie zrozumiałe oraz powinny być interpretowane w zgodzie z treścią przepisów innych ustaw (w tym ustawy o sporcie) oraz wiążących Rzeczpospolitą Polską umów międzynarodowych, w ramach wykładni systemowej. Ta swoista elastyczność terminologiczna ma prowadzić do sytuacji optymalnej, w której zakres kontroli antydopingowej nie zostanie ograniczony sztywnymi granicami ustawowych definicji. W tym miejscu trzeba wskazać, że Światowy Kodeks Antydopingowy, a więc najbardziej doniosły dokument w walce z dopingiem, definiuje pojęcia zawodnika oraz zawodów i nie pozostawia w tej kwestii otwartej furtki. Minister dostrzega tę okoliczność, czemu dał wyraz w swoim stanowisku wskazując, że wprowadzenie definicji do ustawy o zwalczaniu dopingu rodzi poważne ryzyko niepowodzenia transpozycji przepisów Kodeksu i w konsekwencji pojawienia się zarzutów ze strony WADA. Konkludując, wygląda na to, że nie należy się spodziewać zdefiniowania pojęć „zawodnika” oraz „podczas zwodów i poza nimi”, a ostatecznie o zakresie stosowania tych terminów zadecyduje przyjęta praktyka i orzecznictwo.
Jedną z uwag, które zostały uwzględnione przez Ministra był z kolei postulat ograniczenia podmiotów, których dane osobowe może przetwarzać Polska Agencja Antydopingowa. Z przepisu art. 8 ust. 2 projektu wynikało, że Agencja będzie upoważniona do przetwarzania danych osobowych zawodników oraz „osób pomagających zawodnikowi w przygotowaniu do współzawodnictwa sportowego”. Słusznie podniesiono, że osoby te nie są objęte kontrolą dopingową stąd nieuzasadnione jest, aby Agencja przetwarzała dane tych osób. Ponadto, ponownie mamy do czynienia z brakiem definicji ustawowej „osoby pomagającej zawodnikowi”, co skutkuje możliwością bardzo szerokiej interpretacji tego pojęcia.Powyższe mogłoby prowadzić do kuriozalnej sytuacji, w której Agencja byłaby upoważniona do przetwarzania danych osobowych takich jak PESEL, numer telefonu, wizerunek twarzy i podpis dietetyka, fizjoterapeuty czy chociażby kolegi zawodnika, który pomagał mu w przygotowaniach. Po analizie zgłoszonej uwagi przepis ograniczono do zawodników.
Jeżeli chodzi o uwagi o nieco mniejszym znaczeniu to można wskazać, że z inicjatywy Polskiego Związku Lekkiej Atletyki doszło do zmiany skrótu jakim ma się posługiwać Polska Agencja Antydopingowa z pierwotnej wersji ,,PAA” na „POLADA”. Skrótem PAA posługuje już się bowiem Polska Agencja Atomistyki. Ponadto, nie uwzględniono na pierwszy rzut oka słusznej uwagi polegającej na wprowadzeniu przepisu, stanowiącego, że od ostatecznej decyzji Panelu Dyscyplinarnego Agencji przysługuje osobie uprawnionej skarga do Trybunału Arbitrażowego ds. Sportu przy PKOl, a w przypadku tzw. zawodnika międzynarodowego także do CAS w Lozannie. Minister nie uwzględnił uwagi wskazując, że Agencja sama będzie uprawniona do stanowienia reguł dyscyplinarnych dotyczących dopingu w sporcie i reguły te będą określać (tak jak obecnie reguły stanowione przez Komisję do Zwalczania Dopingu w Sporcie) możliwe środki odwoławcze od decyzji dyscyplinarnych Panelu. Co się tyczy możliwości odwołania się do CAS to nieuwzględnienie tej uwagi nie zamyka w tym przypadku drogi zaskarżenia, bowiem kwestię tę uregulowano już na poziomie Światowego Kodeksu Antydopingowego.
Jak widać na powyższych przykładach podmioty uprawnione do uczestniczenia w konsultacjach publicznych są w stanie wpływać pozytywnie na propozycje ustawodawcze niejednokrotnie doprowadzając do ich zmiany. Nawet nieuwzględnienie uwagi kończy się koniecznością uzasadnienia odmowy jej uwzględnienia, co już ma doniosły walor informacyjny dla wnioskodawcy i może na bardzo wczesnym etapie prac legislacyjnych rozwiać powstałe wątpliwości. Warto zatem, aby podmioty uprawnione do uczestniczenia w konsultacjach publicznych korzystały z tej możliwości. Uwaga ta jest o tyle aktualne, że prawdopodobnie już niedługo do takich konsultacji trafi projekt nowelizacji ustawy o sporcie, a prawo głosu w tej kwestii będą miały związki sportowe.
Portal prawosportowe.pl powstał w 2012 roku i od tego czasu dostarcza czytelnikom wiedzę z zakresu szeroko rozumianego prawa sportowego. Odbiorcami naszych treści są sportowcy amatorzy i profesjonalni, trenerzy, sędziowe, menedżerowie, agenci, działacze organizacji sportowych, sponsorzy. Jesteśmy po to, by pomagać i edukować w sporcie.
Portal od samego początku jest wspierany przez Kancelarię Prawa Sportowego i Gospodarczego DAUERMAN
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, iż:
Jeśli potrzebujesz pomocy prawnej w Twojej działalności sportowej, napisz do nas korzystając z poniższego formularza.
Pamiętaj – odległość nie stanowi problemu. Działamy całkowicie on-line.
Przedstaw nam swój problem, a my dokonamy wstępnej bezpłatnej analizy prawnej. Następnie przedstawimy, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić oraz zaproponujemy zasady współpracy. Oczywiście za wszelkie usługi otrzymasz fakturę VAT.
Polityka prywatności PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.