Newsletter

Zapisz się do newslettera

Uzupełnij swojego maila i bądź na bieżąco z nowościami na stronie prawosportowe.pl

ikonka fb ikonka tw

Fitness

Fotografowanie imprez masowych w kontekście RODO

09.08.2018

Przepisy Ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (RODO) generują wiele wątpliwości wśród podmiotów prowadzących działalność sportową w kontekście organizacji wydarzeń sportowych i utrwalania wizerunków osób biorących w nich udział. Rodzi się pytanie, czy utrwalanie i publikacja wizerunków uczestników imprez jest dopuszczalna i z jakimi dodatkowymi obowiązkami należy się liczyć.

Bezspornym jest, że zarówno przed 25 maja 2018 r. (data rozpoczęcia stosowania RODO w Unii Europejskiej), jak i po tej dacie wizerunek był i pozostaje daną osobową. Nic zatem dziwnego w tym, że podmioty prowadzące działalność fotograficzną oraz organizatorzy imprez sportowych uwieczniający na zdjęciach przebieg tych wydarzeń czują, że nowe przepisy o ochronie danych osobowych mogą zmienić reguły w zakresie wykonywania, przechowywania i publikacji zdjęć obejmujących wizerunki. Czy faktycznie jest jednak tak, że po 25 maja 2018 r. działalność fotograficzna w kontekście imprez sportowych uległa ograniczeniu?

Po pierwsze, na przedstawioną sytuację można spojrzeć z perspektywy nowych przepisów o ochronie danych osobowych. Motyw 153 Preambuły RODO wyraźnie wskazuje, że krajowe porządki prawne powinny godzić przepisy regulujące wolność wypowiedzi i informacji, w tym wypowiedzi dziennikarskiej, akademickiej, artystycznej lub literackiej z  prawem do ochrony danych osobowych. Konsekwencją takiej wytycznej było przyjęcie na poziomie polskie ustawy z dnia 24 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych przepisu z art. 2 ust. 1 stanowiącego, że do działalności polegającej na redagowaniu, przygotowywaniu, tworzeniu lub publikowaniu materiałów  prasowych  w rozumieniu  ustawy   dnia  26 stycznia  1984 r. - Prawo prasowe,  a także do wypowiedzi  w ramach  działalności  literackiej  lub  artystycznej  nie  stosuje  się  szeregu przepisów RODO, w tym m.in. dotyczących zasad przetwarzania danych (art. 5 RODO), podstaw przetwarzania danych osobowych (art. 6 RODO) czy też konieczności spełniania obowiązków informacyjnych (art. 13 i 14 RODO). Powyższe sprawia, że gdy do czynienia mamy z fotografią o charakterze materiału prasowego jako administrator tych danych (np. organizator zawodów, fotoreporter) nie jesteśmy zmuszeni do odbierania zgód na przetwarzanie danych osobowych czy też wypełniania wobec osób fotografowanych uciążliwego obowiązku informacyjnego o przetwarzaniu danych.

Po drugie, na wykonywanie zdjęć z imprez sportowych oraz innych imprez masowych spojrzeć należy również z perspektywy przepisów ustawy dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Jednym z wyjątków od konieczności uzyskiwania zezwolenia na korzystanie z wizerunku jest art. 81 ust 2 pkt. 2 wspomnianej ustawy dotyczący sytuacji, gdy wizerunek stanowi jedynie szczegół całości takiej jak zgromadzenie, krajobraz czy publiczna impreza. Nie ma zatem konieczności odbierania zgód na wykorzystanie wizerunku od osób uwiecznionych na zdjęciu jako tłum kibiców na stadionie. Jeżeli jednak na wykonywanych zdjęciach wizerunek będzie stanowił istotną część fotografii niezbędne będzie uzyskanie zgody na rozpowszechnianie takiego wizerunku. W takiej sytuacji wykorzystanie wizerunku bez uzyskania zgody mogłoby skutkować dochodzeniem roszczeń za naruszenie dóbr osobistych. Prostym wyjściem z tej sytuacji w przypadku imprez masowych, imprez biletowanych itp. jest włączenie do regulaminu imprezy postanowienia stanowiącego, że udział w imprezie równoznaczny jest z wyrażeniem zgody na publikację wizerunku.

Jak wynika z powyższego, przepisy RODO nie wprowadzają rewolucji w zakresie fotografowania imprez masowych i wydarzeń sportowych. Tym niemniej, co nie jest żadną nowością, decydując się na wykorzystywanie wizerunków uczestników imprezy sportowej pamiętać należy o przepisach prawa autorskiego.

(zdjęcie ma charakter ilustracyjny)  

Ostatnie wpisy autora

Zobacz więcej »

Newsletter

Zapisz się do newslettera by być na bieżąco z nowościami na stronie prawosportowe.pl

About

ikonka logo

Portal prawosportowe.pl powstał w 2012 roku i od tego czasu dostarcza czytelnikom wiedzę z zakresu szeroko rozumianego prawa sportowego. Odbiorcami naszych treści są sportowcy amatorzy i profesjonalni, trenerzy, sędziowe, menedżerowie, agenci, działacze organizacji sportowych, sponsorzy. Jesteśmy po to, by pomagać i edukować w sporcie.

Portal od samego początku jest wspierany przez Kancelarię Prawa Sportowego i Gospodarczego DAUERMAN

Kontakt z nami

Serwis Obsługuje:

logo dauerman

Kontakt:

PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.

Al. Śląska 1

54-118 Wrocław

Stadion Wrocław (Budynek Wschód, III p.)

tel. +48 693 672 258

e-mail: bok@prawosportowe.pl

Na skróty

Zapytaj prawnika >> Regulamin serwisu >> Polityka prywatności Newsletter Kategorie