31.08.2016
Dzisiejszy artykuł poświęcony będzie przepisom dyscyplinarnym określającym wykroczenia dyscyplinarne oraz rodzaje grożących sankcji. Jak przedstawia się rzeczywistość w odniesieniu do postulowanego modelu prawnego? Zapraszam do lektury.
Rzecznik Praw Obywatelskich w piśmie z dnia 10 września 2013 roku skierowanym do Minister Sportu i Turystyki wskazywał, że ,,przepisom dotyczącym postępowania dyscyplinarnego należy stawiać wymagania legislacyjne wynikające ze standardów właściwych dla standardów ustaw karnych. Dotyczy to przede wszystkim stopnia precyzji i jednoznaczności, ale również adekwatności wymagań proceduralnych, gwarantujących jednostce rzetelną i efektywną ochronę sądową. Ponadto w wypadku operowania sankcjami, konieczne jest zachowanie zasady domniemania niewinności i indywidualizacji odpowiedzialności”.
Efektem wyżej wskazanej inicjatywy RPO była zeszłoroczna nowelizacja ustawy o sporcie, zgodnie z którą do ustawy dodano rozdział 9a pt. Odpowiedzialność dyscyplinarna i rozstrzyganie sporów w sporcie. Jednym z wprowadzonych przepisów jest art. 45b u.s., zgodnie z którym odpowiedzialność dyscyplinarna w ramach polskiego związku sportowego jest realizowana na zasadach określonych w regulaminie dyscyplinarnym. Zgodnie z ustawą powinien on przynajmniej określać: podmioty podlegające odpowiedzialności dyscyplinarnej, czyny zagrożone odpowiedzialnością dyscyplinarną, rodzaje kar dyscyplinarnych, organy dyscyplinarne i ich kompetencje oraz tryb postępowania dyscyplinarnego. Czy wprowadzenie wyżej wskazanych przepisów doprowadziło do poprawy jakości sposobu prowadzenia postępowań dyscyplinarnych? Niekoniecznie.
W dalszym ciągu treść regulaminów dyscyplinarnych w wielu polskich związkach sportowych pozostawia wiele do życzenia. Jako przykład chciałbym wskazać na jeden z przepisów, który w domyśle ma spełniać ustawowy wymóg dotyczący określenia czynów zagrożonych odpowiedzialnością dyscyplinarną:
Przewinienia wymienione w §(…) ust. (…) traktuje się jako podstawowe. Wszelkie inne uznane przez organ dyscyplinarny za naganne, podlegają orzecznictwu wg uznania w proporcjach do wymienionych powyżej.
Tytułem wyjaśnienia – w paragrafach poprzedzających omawiany przepis (dla potrzeb artykułu dokonałem anonimizacji numerów przepisów) szczegółowo określono przewinienia dyscyplinarne wraz z grożącymi sankcjami. Omawiany przepis przyznał natomiast członkom komisji dyscyplinarnej autonomiczne prawo do określenia, czy dane zachowanie należy uznać za naganne, w związku z czym sprawca podlega odpowiedzialności dyscyplinarnej. Co więcej, regulamin przyznał członkom organu dyscyplinarnego kompetencję do samodzielnego określenia granic kary ,,wg uznania w proporcjach” do wyżej wcześniej indywidualnie określonych przewinień dyscyplinarnych. Przeczytajmy jeszcze raz stanowisko Rzecznika Praw Obywatelskich przytoczone na początku artykułu i zadajmy sobie pytanie, czy cel nowelizacji ustawy o sporcie został spełniony.
Z każdym przeczytanym przepisem dyscyplinarnym o podobnej treści (jest ich niestety dużo) utwierdzam się w przekonaniu, ze obowiązujące prawo powinno przewidywać przynajmniej minimalny nadzór nad treścią regulaminów dyscyplinarnych. Niestety w razie podjęcia prób kwestionowania zapisów wyżej wskazanych dokumentów pojawia się ciągle mityczny przepis art. 16 ust. 2 u.s. i twierdzenie: Nadzorem ministra właściwego do spraw kultury fizycznej nie są objęte decyzje dyscyplinarne i regulaminowe władz polskich związków sportowych związane z organizacją i przebiegiem współzawodnictwa sportowego. W ostatnim czasie rozmowy na temat odpowiedzialności dyscyplinarnej skupiły się jedynie wokół postępowań antydopingowych i ograniczeniu roli polskich związków sportowych w tym zakresie. Być może nadszedł czas na poważną dyskusję na temat egzekwowania prawidłowego kształtowania systemów dyscyplinarnych krajowych federacji sportowych?
Organizacje sportowe
24.06.2020
Organizacje sportowe
16.06.2020
Legislacja
20.04.2020
13.11.2024
31.10.2024
10.09.2024
29.08.2024
27.08.2024
Portal prawosportowe.pl powstał w 2012 roku i od tego czasu dostarcza czytelnikom wiedzę z zakresu szeroko rozumianego prawa sportowego. Odbiorcami naszych treści są sportowcy amatorzy i profesjonalni, trenerzy, sędziowe, menedżerowie, agenci, działacze organizacji sportowych, sponsorzy. Jesteśmy po to, by pomagać i edukować w sporcie.
Portal od samego początku jest wspierany przez Kancelarię Prawa Sportowego i Gospodarczego DAUERMAN
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, iż:
Jeśli potrzebujesz pomocy prawnej w Twojej działalności sportowej, napisz do nas korzystając z poniższego formularza.
Pamiętaj – odległość nie stanowi problemu. Działamy całkowicie on-line.
Przedstaw nam swój problem, a my dokonamy wstępnej bezpłatnej analizy prawnej. Następnie przedstawimy, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić oraz zaproponujemy zasady współpracy. Oczywiście za wszelkie usługi otrzymasz fakturę VAT.
Polityka prywatności PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.