26.08.2016
W ostatnim czasie dochodzą do nas informacje dotyczące postępowań dyscyplinarnych w ramach struktur polskich związków sportowych, które obejmują osoby kierujące do organów nadzorczych swoje wątpliwości i uwagi dotyczące zgodności z prawem działalności władz federacji sportowych. Właśnie temu zjawisku poświęcony będzie dzisiejszy artykuł.
Na podstawie art. 45b ust. 3 ustawy z 25 czerwca 2010 roku o sporcie: Regulamin dyscyplinarny polskiego związku sportowego określa w szczególności: podmioty podlegające odpowiedzialności dyscyplinarnej, czyny zagrożone odpowiedzialnością dyscyplinarną, rodzaje kar dyscyplinarnych, organy dyscyplinarne i ich kompetencje oraz tryb postępowania dyscyplinarnego. W wielu regulaminach jako wykroczenia dyscyplinarne wskazuje się ,,działalność na szkodę związku”, „negatywne komentowanie osób fizycznych i prawnych, zmierzające w kierunku ich dyskredytacji” i inne bliżej niedookreślone sformułowania, które mogą być przesłanką wszczęcia postępowania dyscyplinarnego w razie publicznej krytyki określonych osób lub władz polskiego związku sportowego.
O ile jednak można przynajmniej próbować zrozumieć fakt sankcjonowania zachowań narażających dobre imię organizacji sportowej w przypadku publicznych wypowiedzi, np. w mediach społecznościowych (choć w takim przypadku zasadność karania uzależniona powinna od formy i treści przekazu), o tyle całkowicie niezrozumiałe w mojej ocenie jest podejmowanie postępowań dyscyplinarnych ze względu na zgłaszane do organów nadzoru uwagi dotyczące nieprawidłowości w funkcjonowaniu danych federacji sportowych. Z informacji docierających do nas ze środowisk sportowych wynika, że w przypadku niektórych polskich związków sportowych taka sytuacja ma obecnie miejsce.
Na podstawie art. 16 ust. 1 u.s.: Nadzór nad działalnością polskich związków sportowych sprawuje minister właściwy do spraw kultury fizycznej. W razie stwierdzenia nieprawidłowości w działalności władz polskich związków sportowych, Ministrowi przysługują ustawowe kompetencje nadzorcze określone w art. 22 ust. 1 u.s., m.in. udzielenie władzom polskiego związku sportowego upomnienia i zażądania od nich podjęcia działań mających na celu zapewnienie stanu zgodnego z prawem lub wstrzymanie wykonania decyzji władz polskiego związku sportowego i wezwanie ich do jej zmiany lub uchylenia w określonym terminie. W tym kontekście należy wskazać na zarządzenie nr 21 Ministra Sportu i Turystyki z dnia 10 września 2015 r. w sprawie przyjmowania, ewidencjonowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków oraz petycji w Ministerstwie Sportu i Turystyki, w którym określono tryb postępowania z pismami kierowanymi do Ministra. Do katalogu tego należy oczywiście również zaliczyć skargi na działalność polskich związków sportowych.
Powyższe oznacza, że obowiązujące przepisy przyznały prawną możliwość kierowania swoich zastrzeżeń dotyczących funkcjonowania władz polskich związków sportowych. Powyższe koresponduje również z treścią art. 54 ust. 1 Konstytucji RP, zgodnie z którym „Każdemu zapewnia się wolność wyrażania swoich poglądów oraz pozyskiwania i rozpowszechniania informacji”. Oczywiście wolność ta nie ma charakteru absolutnego i nie obejmuje m.in. tzw. mowy nienawiści, jednakże należy zadać sobie pytanie, w jakim zakresie skarga do Ministra Sportu i Turystyki na działalność władz polskiego związku sportowego wykracza poza konstytucyjnie ustanowione prawa.
Z uzyskanych przez nas informacji wynika, że omawianym problemem zajął się Rzecznik Praw Obywatelskich, który w ostatnim czasie skierował do organów dyscyplinarnych pierwsze pisma z wnioskiem udzielenie stosownych wyjaśnień. Przedstawione zagadnienie jest niezwykle istotne, szczególnie w kontekście planowanych wyborczych zgromadzeń delegatów polskich związków sportowych. W związku z powyższym, w razie otrzymania nowych informacji o skutkach działań RPO, oczywiście poinformujemy o tym na łamach portalu.
Organizacje sportowe
24.06.2020
Organizacje sportowe
16.06.2020
Legislacja
20.04.2020
13.11.2024
31.10.2024
10.09.2024
29.08.2024
27.08.2024
Portal prawosportowe.pl powstał w 2012 roku i od tego czasu dostarcza czytelnikom wiedzę z zakresu szeroko rozumianego prawa sportowego. Odbiorcami naszych treści są sportowcy amatorzy i profesjonalni, trenerzy, sędziowe, menedżerowie, agenci, działacze organizacji sportowych, sponsorzy. Jesteśmy po to, by pomagać i edukować w sporcie.
Portal od samego początku jest wspierany przez Kancelarię Prawa Sportowego i Gospodarczego DAUERMAN
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, iż:
Jeśli potrzebujesz pomocy prawnej w Twojej działalności sportowej, napisz do nas korzystając z poniższego formularza.
Pamiętaj – odległość nie stanowi problemu. Działamy całkowicie on-line.
Przedstaw nam swój problem, a my dokonamy wstępnej bezpłatnej analizy prawnej. Następnie przedstawimy, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić oraz zaproponujemy zasady współpracy. Oczywiście za wszelkie usługi otrzymasz fakturę VAT.
Polityka prywatności PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.