13.10.2016
W poniedziałek Minister Sportu i Turystyki Witold Bańka podczas konferencji przedstawił planowane zmiany do ustawy o sporcie oraz założenia mające na celu usprawnienie działania polskiego systemu antydopingowego. Tematem dzisiejszego wpisu będzie druga ze wspomnianych kwestii, a mianowicie wprowadzenie nową ustawą typów czynów zabronionych mających penalizować zachowania związane ze stosowaniem dopingu.
Można tylko przypuszczać, że podkreślenie przez ministra wagi problemu związanego z dopingiem związane jest m.in. z sytuacją zaistniałą wśród polskich ciężarowców biorących udział w igrzyskach w Rio de Janeiro. Tym niemniej kluczowym narzędziem w walce z dopingiem ma być ustawa o zwalczaniu dopingu w sporcie, której celem jest kompleksowe uregulowanie kwestii zapobiegania niechlubnemu procederowi. Jak czytamy w komunikacie ministerstwa „Ustawa pozwoli na powołanie do życia Polskiej Agencji Antydopingowej, a kontrolerzy zostaną objęci ochroną taką, jak funkcjonariusze publiczni. Nowe zapisy pozwolą określić zasady współpracy Agencji z Policją, Strażą Graniczną, Służbą Celną, Żandarmerią Wojskową oraz prokuraturą w zakresie niezbędnym do ustalenia odpowiedzialności dyscyplinarnej za doping w sporcie. Nastąpi także zmiana przepisów karnych w zakresie dopingu w sporcie.”
Należy podkreślić, że pomysł stosowania sankcji prawnokarnej za określone zachowania związane z dopingiem nie jest żadnym novum. W obecnym stanie prawnym mamy już przecież art. 50 ustawy o sporcie penalizujący podawanie substancji zabronionej lub stosowanie metody zabronionej względem małoletniego, a także każdej innej osobie uczestniczącej lub przygotowującej się do uczestnictwa we współzawodnictwie sportowym, jeżeli ma to miejsce bez jej wiedzy. Karze na podstawie przepisów ustawy Prawo farmaceutyczne podlega także wytwarzanie, handel i przewóz przez granicę substancji zabronionych gdy substancje te są jednocześnie produktami leczniczymi, a wspomniane czynności prowadzone są niezgodnie z przepisami ustawy. W uzasadnieniu do projektu ustawy o zwalczaniu dopingu wskazuje się jednak, że w obu przypadkach dotychczasowa konstrukcja przepisów nie pozwala na efektywne stosowanie represji. W pierwszej kolejności podniesiono, że do substancji zabronionych zalicza się również takie, które zawarte są w lekach wydawanych bez recepty oraz, że w niektórych sportach substancją zabronioną jest chociażby alkohol. Powyższe skutkuje tym, że już podawanie substancji powszechnie występujących w produktach codziennego użytku wypełnia przesłanki przestępstwa. Z drugiej strony autorzy projektowanej ustawy podkreślają, iż przepis penalizujący wytwarzanie, handel i przemyt produktów leczniczych jest nieodpowiedni do walki z dopingiem, także ze względu na wysokość kary ustawowej za ten czyn.
W związku z powyższymi uwagami w projekcie ustawy o zwalczaniu dopingu penalizacja za podawanie substancji zabronionej ma ograniczać się wyłącznie do podawania substancji zabronionej określonej w grupie S1, S2 i S4 załącznika nr 1 do Międzynarodowej Konwencji o zwalczaniu dopingu w sporcie. W tym miejscu należy przypomnieć, że substancje z grup S1, S2 oraz S4 to substancje o szczególnej szkodliwości dla zdrowia i obejmują one m.in. sterydy anaboliczne, hormony peptydowe i modulatory hormonów i metabolizmu. Karze nadal podlegać będzie zarówno podanie substancji zabronionej osobie małoletniej, jak i zawodnikowi pełnoletniemu, bez jego wiedzy. Powyższe przestępstwo ma być zagrożone karą do 3 lat pozbawienia wolności, co jest sankcją surowszą aniżeli ta z ustawy o sporcie (do 2 lat pozbawienia wolności). Ponadto, tej same karze ma podlegać wprowadzanie do obrotu lub przechowywanie w celu wprowadzenia do obrotu substancji zabronionych z grup S1, S2 oraz S4, bez posiadania pozwolenia na dopuszczenie do obrotu. Karany będzie również przywóz lub sprowadzanie na terytorium Polski wymienionych substancji zabronionych.
Konkludując, zaproponowane w projekcie ustawy przepisy karne mają doprecyzować przesłanki ponoszenia odpowiedzialności karnej, dostosować je do sytuacji związanej ściśle ze stosowaniem dopingu oraz zapewnić harmonizację z przepisami międzynarodowymi. Ponadto, zwiększaniu ulega sankcja karna. O ile dookreślenie znamion typu czynu zabronionego przestępstwa podania substancji zabronionej wydaje się konieczne, to dyskusyjne jest, na ile zwiększenie zagrożenia ustawowego faktycznie wpłynie stosowanie się do przepisów antydopingowych.
17.10.2024
09.08.2024
05.04.2024
27.03.2024
15.02.2024
Portal prawosportowe.pl powstał w 2012 roku i od tego czasu dostarcza czytelnikom wiedzę z zakresu szeroko rozumianego prawa sportowego. Odbiorcami naszych treści są sportowcy amatorzy i profesjonalni, trenerzy, sędziowe, menedżerowie, agenci, działacze organizacji sportowych, sponsorzy. Jesteśmy po to, by pomagać i edukować w sporcie.
Portal od samego początku jest wspierany przez Kancelarię Prawa Sportowego i Gospodarczego DAUERMAN
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, iż:
Jeśli potrzebujesz pomocy prawnej w Twojej działalności sportowej, napisz do nas korzystając z poniższego formularza.
Pamiętaj – odległość nie stanowi problemu. Działamy całkowicie on-line.
Przedstaw nam swój problem, a my dokonamy wstępnej bezpłatnej analizy prawnej. Następnie przedstawimy, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić oraz zaproponujemy zasady współpracy. Oczywiście za wszelkie usługi otrzymasz fakturę VAT.
Polityka prywatności PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.