Newsletter

Zapisz się do newslettera

Uzupełnij swojego maila i bądź na bieżąco z nowościami na stronie prawosportowe.pl

ikonka fb ikonka tw

Legislacja

Jakie kary i środki karne będą mogły być nakładane na podmioty naruszające przepisy nowej ustawy o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych?

04.04.2019

Na portalu prawosportowe.pl pisaliśmy już na temat projektu ustawy o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary (dla uproszczenia dalej jako: „nowa ustawa”) pod kątem kwalifikowania organizacji sportowych jako podmiotów zbiorowych oraz w aspekcie znaczącego rozszerzenia kręgu osób, za działania których podmioty zbiorowe będą mogły ponosić odpowiedzialność. Proces legislacyjny trwa, projekt 11 stycznia 2019 r. trafił do Sejmu i obecnie jest na etapie opinii i konsultacji z wieloma podmiotami (m.in. Urząd Ochrony  a nowa ustawa zapowiada się na rewolucyjną i zasługuje na kompleksowe opracowanie. Z tego powodu w dzisiejszym wpisie chciałbym zająć się aspektem najbardziej medialnym, czyli karami nakładanymi w razie naruszenia nowej ustawy.

Punktem wyjścia jest rzecz jasna obowiązująca obecnie ustawa z dnia 28 października 2002 r. o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary (dalej jako: „obowiązująca ustawa”). Artykuły 7-9 obowiązującej ustawy wymieniają kary i środki karne, jakie obecnie można na podmiot zbiorowy nałożyć. Są to:

  1. Kara pieniężna w wysokości od 1 000 do 5 000 000 zł, nie wyższa jednak niż 3% przychodu osiągniętego w roku obrotowym, w którym popełniono czyn zabroniony będący podstawą odpowiedzialności podmiotu zbiorowego.
  2. Przepadek:

 

  1. przedmiotów pochodzących chociażby pośrednio z czynu zabronionego lub które służyły lub były przeznaczone do popełnienia czynu zabronionego,
  2. korzyści majątkowej pochodzącej chociażby pośrednio z czynu zabronionego,
  3. równowartości przedmiotów lub korzyści majątkowej pochodzących chociażby pośrednio z czynu zabronionego.

Dodatkowo, przepadku nie orzeka się, jeżeli przedmiot, korzyść majątkowa lub ich równowartość podlega zwrotowi innemu uprawnionemu podmiotowi.

  1. Zakazy (od 1 roku do 5 lat):

 

  1. promocji lub reklamy prowadzonej działalności, wytwarzanych lub sprzedawanych wyrobów, świadczonych usług lub udzielanych świadczeń,
  2. zakaz korzystania z dotacji, subwencji lub innych form wsparcia finansowego środkami publicznymi,
  3. zakaz korzystania z pomocy organizacji międzynarodowych, których Rzeczpospolita Polska jest członkiem,
  4. zakaz ubiegania się o zamówienia publiczne.

 

  1. Podanie wyroku do publicznej wiadomości.

Powyższe kary i środki karne mogą wydawać się dotkliwe, jednak nowa ustawa przewiduje daleko idące zmiany w tym zakresie. Nowa ustawa przewiduje bowiem zupełnie nowy rodzaj kary, jakim będzie rozwiązanie podmiotu zbiorowego, co będzie oczywiście możliwe tylko przy spełnieniu ściśle określonych przesłanek, jednak samo istnienie takiej możliwości to olbrzymia zmiana. W nowej ustawie katalog kar przedstawia się następująco (art. 15-17 nowej ustawy):

  1. Kara pieniężna w wysokości od 30 000 do 30 000 000 zł, a w przypadku „wyznaczonego organu podmiotu zbiorowego nadzorującego przestrzegania zasad i przepisów regulujących działalność podmiotu”, który nie dopełnił obowiązku przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego lub nie usunął stwierdzonych w ramach tego postępowania nieprawidłowości lub naruszeń, które ułatwiły lub umożliwiły popełnienie czynu zabronionego, w wysokości do 60 000 000 zł;
  2. Rozwiązanie podmiotu zbiorowego;

Oprócz kar, poszerzony został także katalog środków karnych:

  1. Stałe lub czasowe (od 1 roku do 5 lat) zamknięcie oddziału podmiotu zbiorowego;
  2. Przepadek (na zasadach podobnych do tych zawartych w obowiązującej ustawie);
  3. Zakazy (od 6 miesięcy do 10 lat) – niemal identyczny katalog jak w obowiązującej ustawie, dodano jeszcze zakaz prowadzenia działalności gospodarczej określonego rodzaju;
  4. Podanie wyroku do publicznej wiadomości;
  5. Obowiązek zwrotu na rzecz Skarbu Państwa równowartości wsparcia finansowego środkami publicznymi, otrzymanego od chwili popełnienia czynu zabronionego do chwili wydania orzeczenia w sprawie odpowiedzialności podmiotu zbiorowego;
  6. Obowiązek naprawienia szkody lub zadośćuczynienia za doznaną krzywdę;
  7. Nawiązka (w wysokości do 5 000 000 zł).

Jak widać, zmiany są olbrzymie, a przewidywane przepisy bardzo restrykcyjne. Wprowadzono bowiem nową karę w postaci, rozwiązania podmiotu zbiorowego oraz zamknięcia oddziału podmiotu zbiorowego, co będzie oczywiście możliwe tylko przy spełnieniu ściśle określonych przesłanek, jednak samo istnienie takiej możliwości to olbrzymia zmiana. Znacznie zwiększono też dolną (z 5 000 zł do 30 000 zł) i górną (z 5 000 000 zł do 30 000 000, a kwalifikowanych przypadkach do 60 000 000 zł) granicę kar pieniężnych, w nowej ustawie nie ma też „bufora bezpieczeństwa” w postaci zakazu nakładania kar większych niż 3% przychodu osiągniętego w roku obrotowym, w którym popełniono czyn zabroniony będący podstawą odpowiedzialności podmiotu zbiorowego.

Oprócz tego zwiększono górną granicę zakazów, jakie można nałożyć na podmiot zbiorowy (z 5 do 10 lat), wprowadzono nowe środki karne: obowiązek zwrotu na rzecz Skarbu Państwa równowartości wsparcia finansowego środkami publicznymi, otrzymanego od chwili popełnienia czynu zabronionego do chwili wydania orzeczenia w sprawie odpowiedzialności podmiotu zbiorowego, obowiązek naprawienia szkody lub zadośćuczynienia za doznaną krzywdę oraz nawiązkę. Nie ma jeszcze pewności, że właśnie w takim kształcie nowa ustawa wejdzie w życie, o wszelkich zmian z pewnością będziemy na bieżąco informować na łamach portalu.

Na szczegółowe omówienie zasługują jeszcze przepisy dotyczące okoliczności nakładania poszczególnych kar, możliwości odstąpienia od ich wymierzenia itp., gdyż to od tych regulacji w głównej mierze zależy, jak często nowa ustawa  będzie stosowana. Warto jeszcze zaznaczyć, że przepisy obowiązującej ustawy wykorzystywane są rzadko: w 2013 r. do sądów wpłynęło 26 spraw prowadzonych wobec podmiotów zbiorowych, w 2014 – 31, a w 2015 zaledwie 14. Również w uzasadnieniu do projektu nowej ustawy wyczytać można, że jej celem ma być „zwiększenie efektywności narzędzi służących do wymierzenia sankcji podmiotom zbiorowym”.

Jak często i w jakim zakresie będzie stosowana nowa ustawa pokaże dopiero praktyka, jednak wydaje się, że skoro zamiarem ustawodawcy było zwiększenie skuteczności państwa w zakresie kontroli nad przestrzeganiem przepisów dotyczących działalności podmiotów zbiorowych, a krąg czynów zabronionych i osób, za które podmioty ponoszą odpowiedzialność został tak mocno poszerzony, to po wprowadzeniu nowej ustawy podmioty zbiorowe powinny spodziewać się znaczącego zwiększenia rygoru.

Ostatnie wpisy autora

Zobacz więcej »

Newsletter

Zapisz się do newslettera by być na bieżąco z nowościami na stronie prawosportowe.pl

About

ikonka logo

Portal prawosportowe.pl powstał w 2012 roku i od tego czasu dostarcza czytelnikom wiedzę z zakresu szeroko rozumianego prawa sportowego. Odbiorcami naszych treści są sportowcy amatorzy i profesjonalni, trenerzy, sędziowe, menedżerowie, agenci, działacze organizacji sportowych, sponsorzy. Jesteśmy po to, by pomagać i edukować w sporcie.

Portal od samego początku jest wspierany przez Kancelarię Prawa Sportowego i Gospodarczego DAUERMAN

Kontakt z nami

INFORMACJA O PRZETWARZANIU DANYCH OSOBOWYCH

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, iż:

Serwis Obsługuje:

logo dauerman

Kontakt:

PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.

Al. Śląska 1

54-118 Wrocław

Stadion Wrocław (Budynek Wschód, III p.)

tel. +48 693 672 258

e-mail: bok@prawosportowe.pl

Na skróty

Zapytaj prawnika » Regulamin serwisu Polityka prywatności

Polityka prywatności PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.

1. Zakres obowiązywania

  1. Administratorem Danych Osobowych jest PrawoSportowe.pl Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu przy Al. Śląskiej 1, 54-118 Wrocław, wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia-Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy pod numerem KRS: 0000384634, e-mail: bok@prawosportowe.pl, tel. +48 693 672 258 (dalej: Administrator, ADO).

  2. Celem niniejszej Polityki Prywatności jest określenie działań podejmowanych przez Administratora w zakresie ochrony danych osobowych przetwarzanych, w tym zbieranych za pośrednictwem strony internetowej http://www.prawosportowe.pl.

  3. Dane osobowe to wszelkie informacje, które mogą Cię identyfikować, na przykład Twoje imię i nazwisko, numer telefonu i adres poczty elektronicznej przekazywane przez Ciebie za pomocą formularzy kontaktowych i formularzy zgłoszeń. Kiedy w poniższym dokumencie odwołujemy się do terminu „przetwarzać” albo „przetwarzanie”, mamy na myśli wszelkie czynności i operacje wykonywane na Twoich danych osobowych (np. ich przechowywanie czy analizowanie na potrzeby świadczenia Ci usługi).

2. Informacje dotyczące ADO

Kontakt z ADO może się odbywać pocztą tradycyjną na adres siedziby, mailowo lub telefonicznie. Dane kontaktowe wskazane zostały w pkt. 1.1 niniejszej Polityki Prywatności.

3. Cel, podstawa prawna i zasady przetwarzania danych osobowych

  1. Dane osobowe osób fizycznych korzystających z formularzy kontaktowych i formularzy zgłoszeń (dalej zwanymi: Użytkownikami) przetwarzane są w celu:

    1. zawarcia i wykonywania umów w ramach usług prowadzonych przez ADO (art. 6 ust. 1 lit. b) RODO);
    2. prowadzenia działań marketingu bezpośredniego w formie e-mailowego newslettera, na podstawie udzielonej zgody (art. 6 ust. 1 lit. a) RODO);
    3. udzielenia odpowiedzi na przedstawione zagadnienie, co stanowi nasz prawnie uzasadniony interes (art. 6 ust. 1 lit. f) RODO);
    4. ewentualnego ustalenia, dochodzenia lub obrony przed roszczeniami, co stanowi nasz prawnie uzasadniony interes (art. 6 ust. 1 lit. f) RODO).
  2. Dane osobowe przetwarzane są przez następujący okres:

    1. w celu zawarcia i wykonywania umowy – przez okres prowadzenia negocjacji oraz trwania umowy, a po jej ustaniu do upływu okresów przedawnienia wszelkich roszczeń z niej wynikających,

    2. w celu prowadzenie działań marketingu bezpośredniego w formie e-mailowego newslettera – do czasu cofnięcia zgody przez Użytkownika,
    3. w celu udzielenia odpowiedzi na przedstawione zagadnienie - do czasu załatwienia sprawy, w której zostały zebrane.
  3. Podanie danych osobowych w celu, o którym mowa w pkt. 3.1 lit. a) jest dobrowolne jednakże jest warunkiem zawarcia umowy. W przypadku niepodania danych możemy odmówić złożenia Tobie oferty i zawarcia umowy.

    Podanie danych osobowych w celu, o którym mowa w pkt. 3.1. lit. b), c) jest dobrowolne. Jeżeli nie podasz danych lub nie wyrazisz zgody nie będziemy mogli w przyszłości informować Cię bezpośrednio o naszej bieżącej ofercie lub udzielić odpowiedzi na przedstawione zagadnienia.
  4. Dane osobowe Użytkowników nie są przekazywane poza teren Polski, Unii Europejskiej i Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

  5. Dane osobowe użytkowników mogą być powierzane przez ADO do przetwarzania następującym kategoriom podmiotów: Kancelaria Radcy Prawnego Tomasz Dauerman, portale internetowe z którymi portal prawosportowe.pl współpracuje na podstawie odrębnych umów, firmy księgowe, biura rachunkowe, firmy informatyczne. Dane osobowe mogą być także udostępnione: odpowiednim organom państwowym na ich żądanie na podstawie odpowiednich przepisów prawa.

4. Prawa osoby, której dane dotyczą

  1. Każdy Użytkownik ma prawo dostępu do treści swoich danych i otrzymania ich kopii, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych na podstawie prawnie uzasadnionego interesu oraz prawo do przenoszenia danych.

  2. Jeżeli przetwarzanie odbywa się na podstawie zgody, Użytkownik ma prawo cofnąć zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Cofnięcie zgody nie będzie wpływać na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.

  3. Użytkownik ma prawo do wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna, iż przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy RODO lub inne przepisy prawa o ochronie danych osobowych.

  4. W przedmiocie realizacji swoich praw oraz cofnięcia zgody można skontaktować się z ADO przy użyciu danych wskazanych w pkt 1.1 niniejszej Polityki Prywatności.

5. Cookies

  1. Ciasteczka (ang. cookies) to niewielkie pliki, zapisywane i przechowywane na twoim komputerze, tablecie lub smartphonie podczas gdy odwiedzasz różne strony w internecie. Ciasteczko zazwyczaj zawiera nazwę strony internetowej, z której pochodzi, „długość życia” ciasteczka (to znaczy czas jego istnienia), oraz przypadkowo wygenerowany unikalny numer służący do identyfikacji przeglądarki, z jakiej następuje połączenie ze stroną internetową.

  2. W związku z udostępnianiem zawartości serwisu internetowego prawosportowe.pl stosuje się  tzw. cookies, tj. informacje zapisywane przez serwery na urządzeniu końcowym użytkownika, które serwery mogą odczytać przy każdorazowym połączeniu się z tego urządzenia końcowego, może także używać innych technologii o funkcjach podobnych lub tożsamych z cookies. Opisane w niniejszym punkcie Polityki Prywatności, informacje dotyczące cookies mają zastosowanie również do innych podobnych technologii stosowanych w ramach naszych serwisów internetowych. Pliki cookies (tzw."ciasteczka") stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym użytkownika serwisu internetowego prawosportowe.pl. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę domeny serwisu internetowego, z którego pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

  3. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:

    1. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób użytkownicy serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości,

    2. utrzymania sesji użytkownika serwisu internetowego (po zalogowaniu), dzięki której użytkownik nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła"
  4. W ramach serwisu internetowego prawosportowe.pl możemy stosować następujące rodzaje plików cookies:
    1. "niezbędne" pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach serwisu internetowego, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach serwisu,
    2. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach serwisu,
    3. pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych serwisu.
  5. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym użytkownika. Użytkownicy prawosportowe.pl serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu użytkownika serwisu internetowego. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej). Niedokonanie zmiany ustawień w zakresie cookies oznacza, że będą one zamieszczone w urządzeniu końcowym użytkownika, a tym samym będziemy przechowywać informacje w urządzeniu końcowym użytkownika i uzyskiwać dostęp do tych informacji.
  6. Wyłączenie stosowania cookies może spowodować utrudnienia korzystanie z niektórych usług w ramach naszych serwisów internetowych, w szczególności wymagających logowania. Wyłączenie opcji przyjmowania cookies nie powoduje natomiast braku możliwości czytania lub oglądania treści zamieszczanych w serwisie internetowym prawosportowe.pl z zastrzeżeniem tych, do których dostęp wymaga logowania. Poniżej informacja jak wyłączyć pliki cookie w przeglądarce:

Jak wyłączyć pliki cookie w przeglądarce ?

 

6. Postanowienia końcowe

  1. ADO dokłada wszelkich starań, aby zapewnić wszelkie środki fizyczne, techniczne i organizacyjne ochrony danych osobowych przed ich przypadkowym czy umyślnym zniszczeniem, przypadkową utratą, zmianą, nieuprawnionym ujawnieniem, wykorzystaniem czy dostępem, zgodnie ze wszystkimi obowiązującymi przepisami.

  2. ADO zastrzega sobie prawo do zmiany treści niniejszej Polityki Prywatności.