Newsletter

Zapisz się do newslettera

Uzupełnij swojego maila i bądź na bieżąco z nowościami na stronie prawosportowe.pl

ikonka fb ikonka tw

E-sport

Gracz, a merchandising

02.05.2019

Rozwój i profesjonalizacja szeroko pojmowanego e-sportu to równoczesny wzrost popularności graczy. W dzisiejszym wpisie słów kilka o merchandisingu w e-sporcie w odniesieniu do gracza.

Kontrakt gracza o czym była już mowa na portalu prawosportowe.pl powinien regulować szereg różnego rodzaju zagadnień. Jednym z nich jest szeroko pojmowany merchandising. Początkowo termin ,,merchandising” odnosił się do wszelkich działań marketingowych, których celem było wsparcie sprzedaży produktu. Obecnie jednak odnosi się również do przenoszenia praw do oznakowanych marką właściciela produktów innych firm. Przede wszystkim więc opiera się on na wykorzystywaniu znaków towarowych. W przypadku sportu, czy e-sportu klasyczny merchandising to koszulki, czapki, kubki, wszelkiego rodzaju produkty związane z drużyną, dzięki którym kibice identyfikują się z nią. Przychody dla klubu pochodzą ze sprzedaży tychże przedmiotów.

W związku z powyższym ważne jest, aby w kontrakcie gracza znalazły się postanowienia odnośnie do tego, czy będzie on miał udział w zyskach drużyny pochodzących z tychże sprzedaży i w jakim zakresie. Dodatkowo, czy wynagrodzenie będzie pochodziło od sprzedaży wszystkich produktów, czy tylko tych z wizerunkiem gracza lub/także zawierającym jego gamertag. Ten ostatni bardzo często daje bowiem graczowi rozpoznawalność analogiczną do własnego wizerunku.

Istotna więc nie tylko dla graczy, ale i dla drużyn i organizatorów imprez, którzy chcą korzystać w jakikolwiek sposób z merchandisingu jest także kwestia rejestracji znaków towarowych związanych z ich działalnością. O tym temacie częściowo wspominała w wpisie ,,Ochrona prawna nazwy klubu (https://prawosportowe.pl/a/ochrona-prawna-nazwy-klubu).

W przypadku jakichkolwiek naruszeń związanych z działalnością merchandisingową gracz może skorzystać z wielu możliwych środków prawnych w celu egzekwowania swoich praw. Osobie, której prawo do wizerunku zostało naruszone, przysługuje szereg roszczeń wobec naruszyciela. Może ona żądać zaniechania bezprawnego wykorzystania i rozpowszechniania jej wizerunku, podjęcia czynności potrzebnych do usunięcia jego skutków czy też określonej sumy pieniężnej tytułem zadośćuczynienia za doznaną krzywdę.

Głównym aktem prawem, na którym we wskazanych działaniach opierać się będą właściwe podmioty będą przepisy Kodeksu cywilnego, ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, ustawy Prawo własności przemysłowej oraz ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

(zdjęcie ma charakter ilustracyjny)

Ostatnie wpisy autora

Zobacz więcej »

Newsletter

Zapisz się do newslettera by być na bieżąco z nowościami na stronie prawosportowe.pl

About

ikonka logo

Portal prawosportowe.pl powstał w 2012 roku i od tego czasu dostarcza czytelnikom wiedzę z zakresu szeroko rozumianego prawa sportowego. Odbiorcami naszych treści są sportowcy amatorzy i profesjonalni, trenerzy, sędziowe, menedżerowie, agenci, działacze organizacji sportowych, sponsorzy. Jesteśmy po to, by pomagać i edukować w sporcie.

Portal od samego początku jest wspierany przez Kancelarię Prawa Sportowego i Gospodarczego DAUERMAN

Kontakt z nami

Serwis Obsługuje:

logo dauerman

Kontakt:

PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.

Al. Śląska 1

54-118 Wrocław

Stadion Wrocław (Budynek Wschód, III p.)

tel. +48 693 672 258

e-mail: bok@prawosportowe.pl

Na skróty

Zapytaj prawnika » Regulamin serwisu Polityka prywatności