27.12.2017
Orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości UE w sprawie Walrave, przesądza, że z uwagi na cele UE uprawianie sportu jest dziedziną, która jest objęta prawem wspólnotowym w zakresie w jakim stanowi ona działalność gospodarczą. Użyte sformułowanie „prawem wspólnotowym” oznacza, ogół przepisów prawa unijnego, w tym również unijne reguły konkurencji.
W dobie profesjonalizacji i komercjalizacji kluby sportowe, aby przetrwać i rozwijać swoje społeczne przesłanie krzewienia kultury fizycznej, kierują się nie tylko elementem socjalizacji, lecz także koniecznością zdobycia przewagi konkurencyjnej, która jest niezbędna dla wszystkich organizacji rywalizujących o względy nabywców. Jednakże oprócz tego celu, organizacjom sportowym przyświeca szereg innych, które są zależne od rodzaju organizacji sportowej oraz strategii zarządzania nią. Wyróżnić można takie jak zwycięstwa sportowe, satysfakcja prezesów z zarządzania klubem, kształcenie młodych sportowców oraz integracja środowiska lokalnego. Powyższe cele wynikają ze specyfiki sportu i odróżniają organizacje sportowe od innych przedsiębiorstw działających w różnych branżach, które kierują się jedynie maksymalizacją zysku udziałowców lub akcjonariuszy.
Jako że unijne prawo konkurencji nie zawiera szczegółowych uregulowań prawnych odnoszących się do konkurencji w sektorze sportu, ta dziedzina podlega generalnym regułom konkurencji, o ile jej uprawianie stanowi działalność gospodarczą. Z uwagi jednak na szczególne cechy wyróżniające sport spośród innych sektorów gospodarki, zakres objęcia tej działalności regułami konkurencji rynku wewnętrznego został dookreślony w działalności orzeczniczej TSUE oraz decyzjach KE.
W Raporcie Helsińskim z 1998 r. (dalej: Raport) Komisja Europejska wyróżniła trzy grupy praktyk sportowych w oparciu o kryterium ich związku z unijnymi regułami konkurencji. Pierwszą grupę stanowią praktyki, które co do zasady nie podlegają unijnemu prawu konkurencji, gdyż są nierozłącznie związane ze sportem, który nie mógłby bez nich istnieć bądź są niezbędne dla jego organizacji. W tej grupie znajdują się przede wszystkim reguły gry. W drugiej grupy znajdują się praktyki co do zasady zakazane przez prawo konkurencji. Trzecią grupę natomiast stanowią praktyki, które powodują ograniczenie konkurencji, lecz mogą być zwolnione z zakazów art. 101 i 102 TFUE, jeśli spełniają traktatowe bądź orzecznicze przesłanki zwolnienia.
W Raporcie KE wskazała, iż relacja między unijnym prawem konkurencji a sportem kształtowana być winna w oparciu o dialog między zainteresowanymi podmiotami oraz z poszanowaniem zasad obu porządków prawnych. KE wskazała zatem, iż podobnie jak w przypadku ustalania zakresu zastosowania swobód gospodarczych do konkretnej sytuacji związanej z działalnością sportową, należy wziąć pod uwagę pewne szczególne cechy sportu, które mogą uzasadniać odstępstwo od reguł generalnych.
Podobnie wyraziła się KE w Białej Księdze na temat sportu, w której podkreśliła, że działalność sportowa o charakterze gospodarczym podlega regułom konkurencji, jednak stosowanie tych reguł musi uwzględniać specyfikę sportu. Mimo bowiem, iż organizacje oraz kluby sportowe stały się ważnymi podmiotami gospodarczymi oraz mogą być uznane za przedsiębiorstwa w rozumieniu prawa konkurencji UE, cechują je specyficzne relacje wzajemne.
Istotą rynku sportu jest wzajemne uwarunkowanie klubów sportowych jako podmiotów oferujących produkty sportu. Wykluczona jest możliwość występowania monopolistycznej struktury rynkowej, czyli jednego klubu w rozgrywkach lub jednego zawodnika bez przeciwników. Z drugiej strony międzynarodowe federacje sportowe w podległych im dyscyplinach są monopolistami, którzy ustalają reguły rządzące daną dyscypliną oraz organizują zawody na poziomie międzynarodowym, co charakteryzuje europejski model sportu. Zastosowanie unijnych reguł konkurencji musi więc uwzględniać te szczególne uwarunkowania rynku sportowego, które są immanentnie związane z funkcjonowaniem sportu.
Portal prawosportowe.pl powstał w 2012 roku i od tego czasu dostarcza czytelnikom wiedzę z zakresu szeroko rozumianego prawa sportowego. Odbiorcami naszych treści są sportowcy amatorzy i profesjonalni, trenerzy, sędziowe, menedżerowie, agenci, działacze organizacji sportowych, sponsorzy. Jesteśmy po to, by pomagać i edukować w sporcie.
Portal od samego początku jest wspierany przez Kancelarię Prawa Sportowego i Gospodarczego DAUERMAN
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, iż:
Jeśli potrzebujesz pomocy prawnej w Twojej działalności sportowej, napisz do nas korzystając z poniższego formularza.
Pamiętaj – odległość nie stanowi problemu. Działamy całkowicie on-line.
Przedstaw nam swój problem, a my dokonamy wstępnej bezpłatnej analizy prawnej. Następnie przedstawimy, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić oraz zaproponujemy zasady współpracy. Oczywiście za wszelkie usługi otrzymasz fakturę VAT.
Polityka prywatności PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.