19.06.2019
Jak wskazywałam w poprzednim wpisie, na proces tworzenia gier komputerowych składa się wiele elementów z różnych dziedzin i jego przebieg jest skomplikowany. Gra to bowiem fabuła, dźwięk, animacja, szeroko pojęta grafika. Liczba gier stale rośnie, a ich twórcy marzą, by ich dzieła stały się przebojami na rynku, w tym w skali globalnej. Można uznać, za oczywiste, że jednak im więcej gier, tym równocześnie większe prawdopodobieństwo, że ich twórcy dopuszczą się naruszenia prawa (w wielu przypadkach niezamierzenie).
Do najczęstszych naruszeń zalicza się te z zakresu prawa autorskiego, wykorzystania w grze przez jej twórców cudzego znaku towarowego. Rozpoczynając więc prace nad powstaniem gry, istotne jest, aby twórca wiedział z jakich elementów wolno mu korzystać. Należy zatem zwracać uwagę, aby przykładowo zawrzeć umowy licencyjne, szczególnie w przypadku gier sportowych, czy z producentami różnego rodzaju sprzętu, który został wykorzystany w grze. Może także wystąpić sytuacja, kiedy pomiędzy rozpoznawalnymi, zastrzeżonymi znakami, a tymi wykorzystanymi w grze występuje takie podobieństwo, że istnieje ryzyko wprowadzenia odbiorców w błąd odnośnie do wzajemnych relacji np. pomiędzy producentem gry a danego podmiotu, dla którego znak został zastrzeżony.
W tym wszystkim jednak kluczowe zagadnienie to także klasyfikacja prawna gry komputerowej. To, że gry komputerowe można traktować jako utwór chroniony prawem autorskim, uznano za oczywiste, ponieważ gry spełniają najważniejsze przesłanki charakteryzujące utwór w rozumieniu prawa autorskiego. Problem jednak dotyczy tego, do jakiej kategorii utworów gry komputerowe można zaliczyć. Najczęściej gry zaliczane są albo do kategorii programów komputerowych, albo do kategorii utworów audiowizualnych. Dodatkowo, jak wskazuje Elżbieta Traple w monografii „Ochrona gry prawnej. Aktualne wyzwania prawne” – „Przedstawiciele doktryny zajmujący się prawnymi aspektami wideogier zgodnie zwracają uwagę na to, że najbardziej dotkliwy wydaje się brak regulacji dotyczącej nabywania praw przez producenta gry.”
Warto zaznaczyć, że nowelizacja przepisów unijnych dotycząca znaków towarowych wprowadziła możliwość rejestrowania multimedialnych znaków towarowych. Jest to dość znaczące z punktu widzenia twórców i producentów gier, gdyż daje szansę na ochronę charakterystycznych rozwiązań zastosowanych w grze, które wyróżniają ją na niebotycznym rynku gier.
Wielość naruszeń, duża liczba gier, dość ubogie orzecznictwo i rozwijająca się praktyka sądowa powodują, że temat ten nie jest łatwy i wymaga niezwykle szczegółowej, indywidualnej analizy każdego przypadku. Warto jednak nim przystąpi się do tworzenia gry szczegółowo przeanalizować jej koncepcję i zweryfikować kwestie, które mogą wzbudzać wątpliwości i zweryfikować je pod kątem ewentualnych naruszeń prawa.
Organizacje sportowe
29.08.2024
Organizacje sportowe
28.06.2024
Organizacje sportowe
26.04.2024
Portal prawosportowe.pl powstał w 2012 roku i od tego czasu dostarcza czytelnikom wiedzę z zakresu szeroko rozumianego prawa sportowego. Odbiorcami naszych treści są sportowcy amatorzy i profesjonalni, trenerzy, sędziowe, menedżerowie, agenci, działacze organizacji sportowych, sponsorzy. Jesteśmy po to, by pomagać i edukować w sporcie.
Portal od samego początku jest wspierany przez Kancelarię Prawa Sportowego i Gospodarczego DAUERMAN
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, iż:
Jeśli potrzebujesz pomocy prawnej w Twojej działalności sportowej, napisz do nas korzystając z poniższego formularza.
Pamiętaj – odległość nie stanowi problemu. Działamy całkowicie on-line.
Przedstaw nam swój problem, a my dokonamy wstępnej bezpłatnej analizy prawnej. Następnie przedstawimy, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić oraz zaproponujemy zasady współpracy. Oczywiście za wszelkie usługi otrzymasz fakturę VAT.
Polityka prywatności PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.