07.06.2017
W dzisiejszym tekście przedstawione zostaną wstępne uwagi dotyczące przyznawania stypendiów sportowych przez jednostki samorządu terytorialnego na gruncie ustawy o sporcie. Okazuje się bowiem, że pomimo prawie 7 lat obowiązywania wyżej wskazanej ustawy ciągle pojawiają się problemy we właściwej realizacji jej postanowień przez JST.
Interesującym nas przepisem jest art. 31 ustawy o sporcie: 1. Jednostki samorządu terytorialnego mogą ustanawiać i finansować okresowe stypendia sportowe oraz nagrody i wyróżnienia dla osób fizycznych za osiągnięte wyniki sportowe. 2. Stypendia lub nagrody dla trenerów prowadzących szkolenie zawodników osiągających wysokie wyniki sportowe w międzynarodowym współzawodnictwie sportowym lub w krajowym współzawodnictwie sportowym mogą być przyznawane przez jednostki samorządu terytorialnego i finansowane z budżetu tych jednostek. 3. Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego określa, w drodze uchwały, szczegółowe zasady, tryb przyznawania i pozbawiania oraz rodzaje i wysokość stypendiów sportowych, nagród i wyróżnień, o których mowa w ust. 1 i 2, biorąc pod uwagę znaczenie danego sportu dla tej jednostki samorządu terytorialnego oraz osiągnięty wynik sportowy. Jak wynika zatem z art. 31 ust. 3 u.s. to organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, w drodze uchwały, określić ma szczegółowe zasady dotyczące realizacji kompetencji przyznanej na gruncie ustawy o sporcie. Jak wskazał Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 17 stycznia 2013 r. (II GSK 1903/11): Ustawodawca w przepisie tym nie sprecyzował szczegółowo kryteriów jakie powinny być zachowane przez jednostkę samorządu terytorialnego przy wypełnianiu delegacji ustawowej tego przepisu. Obowiązkiem jednostki samorządu terytorialnego, jeżeli chce skorzystać z uprawnienia do ustanawiania i finansowania okresowych stypendiów sportowych, nagród i wyróżnień dla osób fizycznych za osiągnięte wyniki sportowe, jest zgodnie z art. 31 ust. 3 tej ustawy określenie w drodze uchwały, szczegółowych zasad, trybu przyznawania i pozbawiania oraz rodzajów i wysokości stypendiów sportowych, nagród i wyróżnień, o których mowa w ust. 1 i 2 biorąc pod uwagę znaczenie danego sportu dla jednostki samorządu terytorialnego oraz osiągnięty wynik sportowy. Z powyższego przepisu wynika, że ustawodawca nie przewidział dodatkowych, poza wyraźnie wyartykułowanymi, kryteriów jakie winny być spełnione przez jednostki samorządu terytorialnego, aby finansować nagrody czy wyróżnienia za wyniki sportowe. Pomimo, zdawałoby się, dużej swobody w określeniu reguł przyznawania stypendiów na gruncie omawianego przepisu, okazuje się, iż duża część aktów regulujących tę materię, wydanych przez jednostki samorządu terytorialnego, jest sprzeczna z przepisami powszechnie obowiązującymi, w tym ustawą o sporcie. Naruszenia dotyczą m.in. przekroczenia zakresu upoważnienia wynikającego z art. 31 u.s., nieprawidłowego określenia zakresu osób uprawnionych do uzyskania stypendiów, wstrzymywania stypendium, jak również niezgodnego z prawem określenia procedury przyznania stypendium. Wyżej wskazany problem potwierdza aktualna linia orzecznicza sądów administracyjnych. Z uwagi na złożoność oraz różnorodność poruszanych zagadnień, w kolejnych wpisach poruszane będą kolejne problematyczne kwestie rozstrzygnięte wyrokami sądowymi. Wierzymy, że pojawiające się teksty przyczynią się do zwiększenia świadomości prawnej osób odpowiedzialnych za ustanowienie samorządowych stypendiów, co będzie miało również przełożenie na mniejszą liczbę kwestionowanych aktów oraz toczących się postępowań sądowych w tym zakresie.
Organizacje sportowe
24.06.2020
Organizacje sportowe
16.06.2020
Legislacja
20.04.2020
17.10.2024
09.08.2024
05.04.2024
27.03.2024
15.02.2024
Portal prawosportowe.pl powstał w 2012 roku i od tego czasu dostarcza czytelnikom wiedzę z zakresu szeroko rozumianego prawa sportowego. Odbiorcami naszych treści są sportowcy amatorzy i profesjonalni, trenerzy, sędziowe, menedżerowie, agenci, działacze organizacji sportowych, sponsorzy. Jesteśmy po to, by pomagać i edukować w sporcie.
Portal od samego początku jest wspierany przez Kancelarię Prawa Sportowego i Gospodarczego DAUERMAN
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, iż:
Jeśli potrzebujesz pomocy prawnej w Twojej działalności sportowej, napisz do nas korzystając z poniższego formularza.
Pamiętaj – odległość nie stanowi problemu. Działamy całkowicie on-line.
Przedstaw nam swój problem, a my dokonamy wstępnej bezpłatnej analizy prawnej. Następnie przedstawimy, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić oraz zaproponujemy zasady współpracy. Oczywiście za wszelkie usługi otrzymasz fakturę VAT.
Polityka prywatności PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.