12.04.2019
Temat streamingu był już przedmiotem analizy na portalu prawosportowe.pl. Ze względu jednak na rosnącą jego popularność w odniesieniu do gier komputerowych, warto aby gracze zwrócili uwagę na tę część swojej działalności, która zasadniczo nie budzi pozytywnych konotacji. Niestety jednak istnieje i trzeba się z nią zmierzyć.
Zarobki streamera mogą balansować w zależności od jego popularności od kilkuset do kilkunastu tysięcy zł. Do zasadniczych źródeł ich dochodów zalicza się darowizny oraz płatne subskrypcje. Dodać tutaj należy także umowy sponsorskie, czy sprzedaż własnych gadżetów.
Jak zatem podejść do kwestii przekazywania dowolnej i dobrowolnej kwoty przez fana na rzecz gracza? Na podstawie art. 888 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku. Celem darowizny jest dokonanie nieodpłatnego przysporzenia na rzecz obdarowanego kosztem majątku darczyńcy. Może ona polegać zarówno na przesunięciu do majątku obdarowanego określonych przedmiotów majątkowych, jak i na innych formach dyspozycji majątkowych darczyńcy prowadzących do zmniejszenia jego majątku, a po stronie majątku obdarowanego – do zwiększenia aktywów lub zmniejszenia pasywów. Świadczenie ma charakter nieodpłatny, gdy druga strona umowy nie zobowiązuje się do jakiegokolwiek świadczenia w zamian za uczynioną darowiznę.
Według art. 9 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od spadków i darowizn, opodatkowaniu podlega nabycie przez nabywcę od jednej osoby, własności rzeczy i praw majątkowych o czystej wartości przekraczającej 4.902 zł – jeżeli nabywcą jest osoba zliczona do III grupy podatkowej.
Jeżeli nabycie własności rzeczy i praw majątkowych od tej samej osoby następuje więcej niż jeden raz, do wartości rzeczy i praw majątkowych ostatnio nabytych dolicza się wartość rzeczy i praw majątkowych nabytych od tej osoby lub po tej samej osobie w okresie 5 lat poprzedzających rok, w którym nastąpiło ostatnie nabycie.
Stosownie do art. 14 ust. 3 tejże ustawy do poszczególnych grup podatkowych zalicza się:
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy podatek oblicza się od nadwyżki podstawy opodatkowania ponad kwotę wolną od podatku. Podatek naliczany jest zależnie od wartości otrzymanej darowizny, według tabeli określonej w tym przepisie. Dla nabywców zaliczonych do III grupy podatkowej stawka podatku wynosi:
W związku z powyższym i co zostało potwierdzone m.in. przez interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (sygn. 2461-IBPB-2-1.4515.366.2016.1.MD) należy wskazać, że wpłaty dokonywane przez osoby trzecie (osoby fizyczne zaliczone do III grupy podatkowej względem gracza), skoro stanowią darowizny, to podlegają opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn (chyba, że wynikają one jednoznacznie z innych niż darowizna stosunków zobowiązaniowych).
Nieco inaczej przedstawia się kwestia w sytuacji, w której nie mamy do czynienia
z dobrowolnymi wpłatami od fanów gracza, a np. z reklam czy płatnych subskrypcji. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (Nr 0114-KDIP3-1.4011.174.2019.1.ES) uznał, że dochody
z tego źródła podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych według progresywnej skali podatkowej, określonej w art. 27 ust. 1 ustawy o PIT. Dlatego ,,youtuberzy” powinni zapłacić podatek PIT na zasadach ogólnych, czyli w skali 18%, a w przypadku najlepiej zarabiających graczy, których dochody przekraczają próg podatkowy – 32% od nadwyżki ponad 85 528 zł rocznie.
Działalność omawiana w dzisiejszym blogu to zjawisko dość nowe, więc wciąż budzi ono wiele wątpliwości na gruncie prawa podatkowego. Nie jest wykluczone, że ze względu na jego skalę i popularność doczeka się specjalnych rozwiązań w ustawach podatkowych.
Organizacje sportowe
29.08.2024
Organizacje sportowe
28.06.2024
Organizacje sportowe
26.04.2024
Portal prawosportowe.pl powstał w 2012 roku i od tego czasu dostarcza czytelnikom wiedzę z zakresu szeroko rozumianego prawa sportowego. Odbiorcami naszych treści są sportowcy amatorzy i profesjonalni, trenerzy, sędziowe, menedżerowie, agenci, działacze organizacji sportowych, sponsorzy. Jesteśmy po to, by pomagać i edukować w sporcie.
Portal od samego początku jest wspierany przez Kancelarię Prawa Sportowego i Gospodarczego DAUERMAN
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, iż:
Jeśli potrzebujesz pomocy prawnej w Twojej działalności sportowej, napisz do nas korzystając z poniższego formularza.
Pamiętaj – odległość nie stanowi problemu. Działamy całkowicie on-line.
Przedstaw nam swój problem, a my dokonamy wstępnej bezpłatnej analizy prawnej. Następnie przedstawimy, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić oraz zaproponujemy zasady współpracy. Oczywiście za wszelkie usługi otrzymasz fakturę VAT.
Polityka prywatności PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.