10.12.2012
Kilka dni temu, dnia 6 grudnia 2012 r., odbyło się posiedzenie sejmowej Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki, którego głównym punktem była informacja na temat funkcjonowania ustawy o sporcie, ze szczególnym uwzględnieniem stanu dostosowania statutów polskich związkach sportowych do przepisów wspomnianej ustawy. Na podstawie art. 82 ust. ustawy o sporcie, na dostosowanie swoich przepisów polskie związki sportowe miały czas do 16 października 2012 r., czyli w ciągu 2 lat od wejścia w życie nowej regulacji. Jak zatem można określić stan wprowadzenia przepisów wewnętrznych przez polskie związki sportowe? Obraz rzeczywistości przedstawiony przez sekretarza stanu Ministerstwa Sportu i Turystyki Grzegorza Karpińskiego wydaje się być niepokojący. Otóż w stosunku do 69 polskich związków sportowych, które zobowiązane były do zmiany swych przepisów wewnętrznych, Ministerstwo wydało 41 decyzji zatwierdzających zmiany statutowe, 9 odmawiających zatwierdzenia zmian i 5 w części zatwierdzających wprowadzone zmiany. 28 polskich związków sportowych nie ma zatem w tej chwili dostosowanych przepisów do ustawy. Co więcej, w czasie posiedzenia komisji okazało się, że 16 polskich związków sportowych nie należy do organizacji uznawanej przez Międzynarodowy Komitet Olimpijski. Jest to o tyle istotne, ponieważ na podstawie art. 9 ust. 2 pkt 4 ustawy o sporcie jednym z warunków uzyskania zgody na utworzenie polskiego związku sportowego jest zaświadczenie o przynależności do międzynarodowej federacji sportowej działającej w sporcie olimpijskim lub paraolimpijskim lub innej uznanej przez Międzynarodowy Komitet Olimpijski. Minister Karpiński ostrzegł, że jeżeli Ministerstwo Sportu i Turystyki nie otrzyma takiego zaświadczenia, doprowadzić to może w ostateczności do pozbawienia statusu polskiego związku sportowego. Wracając jednak do kwestii statutów polskich związków sportowych, warto zastanowić się co wpłynęło na tak stosunkowo niski stopień dostosowania przepisów do ustawy, skoro czas na te działania wynosił aż 2 lata od wejścia w życie ustawy. Z jednej strony można zrzucić to na karb niefrasobliwości i bierności działaczy tychże związków (warto zwrócić uwagę, że na omawianym posiedzeniu głos zabrało jedynie dwóch przedstawicieli polskich związków sportowych). Należy jednak postawić sobie pytanie czy Ministerstwo i szeroko pojęty ustawodawca sportowy na pewno nie mają sobie nic do zarzucenia. Trzeba bowiem powiedzieć sobie jasno, że ustawa o sporcie w obecnym brzmieniu zawiera wiele niejasności, niedopowiedzeń czy regulacji, które w praktyce i tak nie są przestrzegane przez polskie związki sportowe. Jednym z takich postanowień, sygnalizowanym zresztą w jednym z wcześniejszych wpisów na stronie przy okazji wyborów w PZPN, jest przepis art. 9 ust. 3 pkt 1 ustawy, który zakazuje członkowi zarządu polskiego związku sportowego łączyć tej funkcji z funkcją w innych władzach związku. Kwestia ta nie dotyczy jednakże tylko organizacji piłkarskich w Polsce. Sytuacja jest jasna, jeżeli dotyczy organu kontroli wewnętrznej, np. komisji rewizyjnej i tutaj oczywiście trzeba przyklasnąć. Co jednak z osobami wchodzącymi w skład np. walnego zgromadzenia delegatów, spośród których w praktyce bardzo często wybierani są członkowie zarządu? Minister Karpiński stwierdził jednoznacznie, że zakaz ten dotyczy również zgromadzenia delegatów, wzbudzając krytykę obecnych na posiedzeniu Komisji. Wymowna była zresztą odpowiedź przewodniczącego obradom komisji, bodajże Ireneusza Rasia, który z pełnym przekonaniem stwierdził, że w takim wypadku we wszystkich związkach sportowych ten przepis jest łamany. Zastanowić się zatem trzeba albo nad zmianą tego treści tego przepisu w przyszłości albo przynajmniej nad zmianą wykładni jego stosowania przez Ministerstwo. Dyskusyjnych kwestii w samym art. 9 ustawy jest więcej. Część z nich zostanie poruszonych w kolejnych wpisach na stronie. Do 11 grudnia Sekretariat Komisji będzie przyjmował wstępne propozycje zmian do ustawy o sporcie. Należy mieć nadzieję, że w wyniku prac nad nowelizacją ustawy, do której być może aktywniej włączą się same związki sportowe, stanie się ona bardziej przejrzysta dla podmiotów prowadzących i organizujących współzawodnictwo sportowe, co przełożyłoby się na skuteczniejsze dostosowanie ich przepisów do postulowanego stanu.
Organizacje sportowe
24.06.2020
Organizacje sportowe
16.06.2020
Legislacja
20.04.2020
17.10.2024
09.08.2024
05.04.2024
27.03.2024
15.02.2024
Portal prawosportowe.pl powstał w 2012 roku i od tego czasu dostarcza czytelnikom wiedzę z zakresu szeroko rozumianego prawa sportowego. Odbiorcami naszych treści są sportowcy amatorzy i profesjonalni, trenerzy, sędziowe, menedżerowie, agenci, działacze organizacji sportowych, sponsorzy. Jesteśmy po to, by pomagać i edukować w sporcie.
Portal od samego początku jest wspierany przez Kancelarię Prawa Sportowego i Gospodarczego DAUERMAN
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, iż:
Jeśli potrzebujesz pomocy prawnej w Twojej działalności sportowej, napisz do nas korzystając z poniższego formularza.
Pamiętaj – odległość nie stanowi problemu. Działamy całkowicie on-line.
Przedstaw nam swój problem, a my dokonamy wstępnej bezpłatnej analizy prawnej. Następnie przedstawimy, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić oraz zaproponujemy zasady współpracy. Oczywiście za wszelkie usługi otrzymasz fakturę VAT.
Polityka prywatności PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.