Newsletter

Zapisz się do newslettera

Uzupełnij swojego maila i bądź na bieżąco z nowościami na stronie prawosportowe.pl

ikonka fb ikonka tw

Sporty indywidualne

Regulacje F1 dotyczące Safety Car

06.04.2018

Pierwszy tegoroczny weekend najpopularniejszej samochodowej serii wyścigowej zaserwował kibicom wiele emocji. Jednakże wbrew oczekiwaniom, tym razem przysłowiowe „pierwsze skrzypce” przypadły nie zawodnikom, a jednej z procedur bezpieczeństwa, obecnej w zmaganiach torowych od lat – Samochodowi Bezpieczeństwa. Aby rozwiać wszelkie wątpliwości odnośnie zasadności zastosowania go podczas minionych zawodów, dzisiejszy artykuł poświęcony zostanie przybliżeniu przepisów dotyczących popularnego Safety Car.

Od pierwszych sesji treningowych, jako faworyta do zdobycia całej puli w Australii wskazywano kierowcę Mercedesa - Lewisa Hamiltona. Brytyjczyk po uzyskaniu w sobotnich kwalifikacjach najlepszego czasu liczył, że równie pewnie sięgnie po zwycięstwo podczas wyścigu. Do 26 okrążenia wszystko układało się po jego myśli. Wtedy to, na skutek źle dokręconej opony zawodnik zespołu Haas, musiał zatrzymać się w obrębie toru. Służby porządkowe zasygnalizowały pozostałym zawodnikom potencjalne niebezpieczeństwo za pomocą żółtej flagi. Jako że był to drugi i niezależny komunikat o podobnej treści w tym samym sektorze, dla bezpieczeństwa rywalizujących, sędziowie uruchomili procedurę VSC – Wirtualnego Samochodu Bezpieczeństwa. W efekcie, będący na drugiej pozycji Hamilton został zmuszony do zwolnienia tempa, przez co nie zdołał wyprzedzić wyjeżdżającego z alei serwisowej zawodnika Ferrari Sebastiana Vettela. Niemiec do końca skutecznie odpierał ataki rywala i ostatecznie wygrał wyścig. W wywiadach triumfator podkreślał, że szczęście tym razem się do niego uśmiechnęło, natomiast Brytyjczyk z żalem wskazywał na niezawinioną przez siebie porażkę.

Zasady dotyczące omawianego zagadnienia zostały zawarte w artykułach 39 i 40 Regulacji Sportowych F1[1]. W oparciu o wskazane przepisy można wymienić dwie podstawowe metody neutralizacji zagrożeń czyhających na zawodników, a wynikających albo z wypadków na torze, albo ze złych warunków pogodowych. Mowa o samochodzie bezpieczeństwa (SC) i wirtualnym samochodzie bezpieczeństwa (VSC). Analizując kolejno obie procedury należy wskazać, że pierwszorzędne znaczenie dla zastosowania SC ma art. 39. ust. 3 Regulacji:

39.3. Na polecenie dyrektora wyścigu samochód bezpieczeństwa może zostać wprowadzony na tor w celu zneutralizowania wyścigu.

Będzie on użyty wyłącznie, gdy zawodnicy znajdujący się na torze lub w jego obrębie pozostają w bezpośrednim niebezpieczeństwie fizycznym, ale okoliczności nie uzasadniają zawieszenia wyścigu.

Jeżeli w trakcie zawodów dojdzie do sytuacji spełniającej przesłanki wskazane w cytowanym przepisie, wszystkie zespoły otrzymują oficjalną wiadomość poprzez system komunikacji o zastosowaniu SC, a na torze pojawia się specjalnie oznakowany pojazd, posiadający pomarańczowe, migające światła. Wedle art. 39 ust. 7 Regulacji, od tego momentu kierowcy nie mogą się nawzajem wyprzedzać, mają obowiązek zmniejszyć prędkość oraz uformować za samochodem bezpieczeństwa szyk, w którym dystans pomiędzy poszczególnymi zawodnikami nie może przekraczać 10 długości bolidu. Informacja o SC umieszczona jest także na panelach świetlnych znajdujących się w obrębie toru. Samochód bezpieczeństwa ma za zadanie przewodzić kolumnie bolidów, dopóki służby porządkowe nie uprzątną skutków ewentualnej kolizji lub warunki pogodowe nie ulegną poprawie. Gdy dyrektor wyścigu zdecyduje, że samochód bezpieczeństwa może zostać odwołany, wiadomość o tym fakcie zostaje wysłana do wszystkich drużyn za pośrednictwem oficjalnego systemu powiadamiania, a pomarańczowe światła samochodu zostają zgaszone. Jest to sygnał dla drużyn i kierowców, że SC wjedzie do alei serwisowej pod koniec okrążenia. Po opuszczeniu przez niego toru, zielone światła oraz sygnalizacyjne flagi dają znak do podjęcia dalszej rywalizacji.

Z kolei procedura VSC, będąca głównym „bohaterem” australijskiego wyścigu, znajduje zastosowanie w przypadku określonym przez art. 40 ust. 1 Regulacji:

40.1. Procedura VSC może zostać zainicjowana w celu zneutralizowania sesji treningowej lub wyścigu na zlecenie dyrektora wyścigu.

Jest ona stosowana, gdy na dowolnej części toru dojdzie do podwójnej sygnalizacji poprzez żółte flagi, a zawodnicy mogą być w niebezpieczeństwie, jednakże okoliczności nie uzasadniają użycia samochodu bezpieczeństwa.

Podobnie jak w przypadku klasycznego samochodu bezpieczeństwa, jeśli wystąpi okoliczność uzasadniająca aktywację VSC, zespoły zostają powiadomione o tym fakcie za pośrednictwem systemu przesyłania komunikatów, natomiast kierowcy uzyskują informację z paneli świetlnych wyświetlających krótki komunikat "VSC". Podczas procedury VSC kierowcy muszą zmniejszyć prędkość do odgórnie ustalonej przez ECU[2], właściwej dla danego sektora toru. Ideą jest spowolnienie zawodników stosownie do niebezpiecznej sytuacji na torze, w sposób mniej inwazyjny niż w przypadku SC. Kierowcy nie mogą prowadzić pojazdu zbyt wolno, nieregularnie lub w sposób, który mógłby zostać uznany za potencjalnie niebezpieczny dla innych zawodników. Obowiązuje również zakaz wyprzedzania, chyba że inny kierowca wjeżdża do alei serwisowej lub zwalnia z powodu „oczywistego” problemu (np. awarii).W momencie gdy zakończenie procedury VSC zostanie uznane za bezpieczne, zespoły zostają o tym powiadomione za pośrednictwem systemu komunikacyjnego. Następnie w okresie od 10 do 15 sekund później, panele świetlne zmieniają kolor na zielony, co jest znakiem dla kierowców, iż mogą wznowić współzawodnictwo.

Zastosowanie wirtualnego samochodu bezpieczeństwa było podczas wyścigu w Melbourne uzasadnione. Na skutek wystąpienia dwóch żółtych flag w jednym sektorze organizatorzy byli zobligowani zastosować procedurę scharakteryzowaną powyżej. Przetasowanie na kluczowych pozycjach było dziełem przypadku. Jednocześnie rację trzeba przyznać obu zawodnikom. Z jednej strony był to przykład wyjątkowego szczęścia. Z drugiej - niesprawiedliwy zbieg okoliczności. Dla pozostałych kierowców będzie to przestroga, aby nigdy nie być zbyt pewnym siebie, ponieważ każdy wyścig to odmienna historia.

[1] 2018 Formula One Sporting Regulations, https://www.fia.com/regulation/category/110

[2] Elektroniczna Jednostka Sterująca (ECU), będąca na wyposażeniu każdego bolidu. ECU jest produkowana przez wyznaczonego dostawcę Międzynarodowej Federacji Samochodowej (FIA) zgodnie ze specyfikacją określoną przez FIA. ECU ma za zadanie sterować wszystkimi komponentami jednostki napędowej, skrzyni biegów, sprzęgła i mechanizmu różnicowego.

Zadaj nam pytanie!

Zainteresował Cię temat artykułu lub dotyczy Ciebie? Zapraszamy do kontaktu! Zadaj nam pytanie a eksperci Prawa Sportowe: prawnicy, specjaliści w dziedzinie odpowiedniej dla Twojego pytania - odpowiedzą w ciągu 48 godzin! Pierwsza konsultacja jest całkowicie darmowa!

Ostatnie wpisy autora

Zobacz więcej »

Newsletter

Zapisz się do newslettera by być na bieżąco z nowościami na stronie prawosportowe.pl

About

ikonka logo

Portal prawosportowe.pl powstał w 2012 roku i od tego czasu dostarcza czytelnikom wiedzę z zakresu szeroko rozumianego prawa sportowego. Odbiorcami naszych treści są sportowcy amatorzy i profesjonalni, trenerzy, sędziowe, menedżerowie, agenci, działacze organizacji sportowych, sponsorzy. Jesteśmy po to, by pomagać i edukować w sporcie.

Portal od samego początku jest wspierany przez Kancelarię Prawa Sportowego i Gospodarczego DAUERMAN

Kontakt z nami

INFORMACJA O PRZETWARZANIU DANYCH OSOBOWYCH

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, iż:

Serwis Obsługuje:

logo dauerman

Kontakt:

PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.

ul. Powstańców Śląskich 9

53-332 Wrocław

tel. +48 693 672 258

e-mail: bok@prawosportowe.pl

Na skróty

Zapytaj prawnika » Regulamin serwisu Polityka prywatności
Zamknij formularz pytania

Potrzebujesz pomocy? Skontaktuj się z nami!

Jeśli potrzebujesz pomocy prawnej w Twojej działalności sportowej, napisz do nas korzystając z poniższego formularza.

Pamiętaj – odległość nie stanowi problemu. Działamy całkowicie on-line.

Przedstaw nam swój problem, a my dokonamy wstępnej bezpłatnej analizy prawnej. Następnie przedstawimy, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić oraz zaproponujemy zasady współpracy. Oczywiście za wszelkie usługi otrzymasz fakturę VAT.

Wypełnij formularz

Nie jest wymagany, jednak może ułatwić nam kontakt z Tobą jeśli będzie taka potrzeba.

Polityka prywatności PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.

  1. Zakres obowiązywania
    1. Administratorem Danych Osobowych jest PrawoSportowe.pl Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu przy ul. Powstańców Śląskich 9, 53-332 Wrocław, wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia-Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy pod numerem KRS: 0000384634, e-mail: bok@prawosportowe.pl, tel. +48 693 672 258 (dalej: Administrator, ADO).
    2. Celem niniejszej Polityki Prywatności jest określenie działań podejmowanych przez Administratora w zakresie ochrony danych osobowych przetwarzanych, w tym zbieranych za pośrednictwem strony internetowej http://www.prawosportowe.pl.
    3. Dane osobowe to wszelkie informacje, które mogą Cię identyfikować, na przykład Twoje imię i nazwisko, numer telefonu i adres poczty elektronicznej przekazywane przez Ciebie za pomocą formularzy kontaktowych i formularzy zgłoszeń. Kiedy w poniższym dokumencie odwołujemy się do terminu „przetwarzać” albo „przetwarzanie”, mamy na myśli wszelkie czynności i operacje wykonywane na Twoich danych osobowych (np. ich przechowywanie czy analizowanie na potrzeby świadczenia Ci usługi).
  2. Informacje dotyczące ADO
    1. Kontakt z ADO może się odbywać pocztą tradycyjną na adres siedziby, mailowo lub telefonicznie. Dane kontaktowe wskazane zostały w pkt. 1.1 niniejszej Polityki Prywatności.
  3. Cel, podstawa prawna i zasady przetwarzania danych osobowych
    1. Dane osobowe osób fizycznych korzystających z formularzy kontaktowych i formularzy zgłoszeń (dalej zwanymi: Użytkownikami) przetwarzane są w celu:
      1. zawarcia i wykonywania umów w ramach usług prowadzonych przez ADO (art. 6 ust. 1 lit. b) RODO);
      2. prowadzenia działań marketingu bezpośredniego w formie e-mailowego newslettera, na podstawie udzielonej zgody (art. 6 ust. 1 lit. a) RODO);
      3. udzielenia odpowiedzi na przedstawione zagadnienie, co stanowi nasz prawnie uzasadniony interes (art. 6 ust. 1 lit. f) RODO);
      4. ewentualnego ustalenia, dochodzenia lub obrony przed roszczeniami, co stanowi nasz prawnie uzasadniony interes (art. 6 ust. 1 lit. f) RODO).
    2. Dane osobowe przetwarzane są przez następujący okres:
      1. w celu zawarcia i wykonywania umowy – przez okres prowadzenia negocjacji oraz trwania umowy, a po jej ustaniu do upływu okresów przedawnienia wszelkich roszczeń z niej wynikających,
      2. w celu prowadzenie działań marketingu bezpośredniego w formie e-mailowego newslettera – do czasu cofnięcia zgody przez Użytkownika,
      3. w celu udzielenia odpowiedzi na przedstawione zagadnienie - do czasu załatwienia sprawy, w której zostały zebrane.
    3. Podanie danych osobowych w celu, o którym mowa w pkt. 3.1 lit. a) jest dobrowolne jednakże jest warunkiem zawarcia umowy. W przypadku niepodania danych możemy odmówić złożenia Tobie oferty i zawarcia umowy.

      Podanie danych osobowych w celu, o którym mowa w pkt. 3.1. lit. b), c) jest dobrowolne. Jeżeli nie podasz danych lub nie wyrazisz zgody nie będziemy mogli w przyszłości informować Cię bezpośrednio o naszej bieżącej ofercie lub udzielić odpowiedzi na przedstawione zagadnienia.
    4. Dane osobowe Użytkowników nie są przekazywane poza teren Polski, Unii Europejskiej i Europejskiego Obszaru Gospodarczego.
    5. Dane osobowe użytkowników mogą być powierzane przez ADO do przetwarzania następującym kategoriom podmiotów: Kancelaria Radcy Prawnego Tomasz Dauerman, portale internetowe z którymi portal prawosportowe.pl współpracuje na podstawie odrębnych umów, firmy księgowe, biura rachunkowe, firmy informatyczne. Dane osobowe mogą być także udostępnione: odpowiednim organom państwowym na ich żądanie na podstawie odpowiednich przepisów prawa.
  4. Prawa osoby, której dane dotyczą
    1. Każdy Użytkownik ma prawo dostępu do treści swoich danych i otrzymania ich kopii, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych na podstawie prawnie uzasadnionego interesu oraz prawo do przenoszenia danych.
    2. Jeżeli przetwarzanie odbywa się na podstawie zgody, Użytkownik ma prawo cofnąć zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Cofnięcie zgody nie będzie wpływać na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.
    3. Użytkownik ma prawo do wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna, iż przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy RODO lub inne przepisy prawa o ochronie danych osobowych.
    4. W przedmiocie realizacji swoich praw oraz cofnięcia zgody można skontaktować się z ADO przy użyciu danych wskazanych w pkt 1.1 niniejszej Polityki Prywatności.
  5. Cookies
    1. Ciasteczka (ang. cookies) to niewielkie pliki, zapisywane i przechowywane na twoim komputerze, tablecie lub smartphonie podczas gdy odwiedzasz różne strony w internecie. Ciasteczko zazwyczaj zawiera nazwę strony internetowej, z której pochodzi, „długość życia” ciasteczka (to znaczy czas jego istnienia), oraz przypadkowo wygenerowany unikalny numer służący do identyfikacji przeglądarki, z jakiej następuje połączenie ze stroną internetową.
    2. W związku z udostępnianiem zawartości serwisu internetowego prawosportowe.pl stosuje się  tzw. cookies, tj. informacje zapisywane przez serwery na urządzeniu końcowym użytkownika, które serwery mogą odczytać przy każdorazowym połączeniu się z tego urządzenia końcowego, może także używać innych technologii o funkcjach podobnych lub tożsamych z cookies. Opisane w niniejszym punkcie Polityki Prywatności, informacje dotyczące cookies mają zastosowanie również do innych podobnych technologii stosowanych w ramach naszych serwisów internetowych. Pliki cookies (tzw."ciasteczka") stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym użytkownika serwisu internetowego prawosportowe.pl. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę domeny serwisu internetowego, z którego pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
    3. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
      1. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób użytkownicy serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości,
      2. utrzymania sesji użytkownika serwisu internetowego (po zalogowaniu), dzięki której użytkownik nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła"
    4. W ramach serwisu internetowego prawosportowe.pl możemy stosować następujące rodzaje plików cookies:
      1. "niezbędne" pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach serwisu internetowego, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach serwisu,
      2. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach serwisu,
      3. pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych serwisu.
    5. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym użytkownika. Użytkownicy prawosportowe.pl serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu użytkownika serwisu internetowego. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej). Niedokonanie zmiany ustawień w zakresie cookies oznacza, że będą one zamieszczone w urządzeniu końcowym użytkownika, a tym samym będziemy przechowywać informacje w urządzeniu końcowym użytkownika i uzyskiwać dostęp do tych informacji.
    6. Wyłączenie stosowania cookies może spowodować utrudnienia korzystanie z niektórych usług w ramach naszych serwisów internetowych, w szczególności wymagających logowania. Wyłączenie opcji przyjmowania cookies nie powoduje natomiast braku możliwości czytania lub oglądania treści zamieszczanych w serwisie internetowym prawosportowe.pl z zastrzeżeniem tych, do których dostęp wymaga logowania. Poniżej informacja jak wyłączyć pliki cookie w przeglądarce:
      Jak wyłączyć pliki cookie w przeglądarce ?
  6. Postanowienia końcowe
    1. ADO dokłada wszelkich starań, aby zapewnić wszelkie środki fizyczne, techniczne i organizacyjne ochrony danych osobowych przed ich przypadkowym czy umyślnym zniszczeniem, przypadkową utratą, zmianą, nieuprawnionym ujawnieniem, wykorzystaniem czy dostępem, zgodnie ze wszystkimi obowiązującymi przepisami.
    2. ADO zastrzega sobie prawo do zmiany treści niniejszej Polityki Prywatności.