06.09.2017
Należy wpierw odpowiedzieć na pytanie czy reguły sportowe stanowią porozumienia (decyzje, praktyki uzgodnione) w rozumieniu art. 101 TFUE. Organizacje takie jak FIFA czy UEFA posiadają statuty, lecz nie wszystkie reguły w nich zawarte mają wymiar gospodarczy. Zadanie Komisji Europejskiej polega więc na odróżnieniu zasad właściwych wyłącznie dla sportu i reguł mających znaczenie gospodarcze. Jednakże, mimo iż ustanowieniu danej reguły nie przyświecały cele stricte gospodarcze, nie oznacza to, że nie powoduje ona skutków ekonomicznych.
Zasady, które początkowo zostały stworzone wyłącznie z myślą o regulacji stricte sportowych aspektów mogą oddziaływać na konkurencję, co powoduje, że mogą się znaleźć w zakresie zastosowania art. 101 TFUE . Jeśli międzynarodowe i krajowe federacje są uznane za związki przedsiębiorstw, wówczas stanowione przez nie reguły będą najczęściej kwalifikowane jako decyzje przedsiębiorstw. Porozumienia i decyzje obejmują bowiem statuty oraz regulaminy, zarządzenia, uchwały, jeśli mają charakter wiążący dla jego członków, a taki posiadają regulacje międzynarodowych i krajowych federacji sportowych. Za niezgodne z rynkiem wewnętrznym i zakazane przez unijne prawo konkurencji KE uznała praktyki Europejskiej Unii Nadawców przyznającą wyłącznie prawa do transmitowania wydarzeń sportowych stacji Eurosport (91/130/EEC, Dz.U.UE L 63 z 1991r.), praktyki stosowane przez producenta sprzętu sportowego, który zakazywał odbiorcom swoich towarów eksportowania niektórych produktów (92/261/EEC, Dz.U.UE L 131 z 1992r.) oraz umowy przyznającej włoskiej spółce wyłączne prawo do sprzedaży zorganizowanych wycieczek wraz z biletami wstępu na mecze finałów Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej (92/521/EEC, Dz.U.UE L 326 z 1992r.). Jednym z aspektów rynku sportowego często badanym w sprawach sportowych rozpatrywanych przez KE są praktyki stosowane na rynku praw do transmisji widowisk sportowych. Rynek ten jest zdominowany przez międzynarodowe federacje oraz korporacje sportowe, co naturalnie powoduje zagrożenia dla funkcjonowania rynku wewnętrznego poprzez zakłócenie konkurencji. W odniesieniu do przepisów UEFA umożliwiających krajowym związkom piłki nożnej blokowanie transmisji meczów w telewizji w pewnych określonych godzinach KE uznała, iż naruszają one konkurencje na rynku wewnętrznym, ale w sposób nieistotny, a więc nie mogą być zakazane w rozumieniu art. 101 ust. 1 TFUE (2001/478/EC, Dz.U.UE L 171 z 2001r.). Z kolei rozpatrując sprawę łącznej sprzedaży przez UEFA praw do transmisji telewizyjnych meczów Ligi Mistrzów (2003/778/EC, Dz.U.UE L 291 z 2003r.) KE stwierdziła, że w istocie powyższe praktyki ograniczają konkurencję między klubami, lecz przyznała że jest ono niezbędne i odbywa się z korzyścią dla konsumentów. W przypadku bowiem łącznej sprzedaży praw do transmisji meczów Ligi Mistrzów poszczególne kluby są w stanie uzyskać większe dochody niż przy indywidualnej sprzedaży. W ramach zgłoszonego wspólnego porozumienia sprzedażowego UEFA może zapewnić produkcję wysokiej jakości produktu, która reprezentuje Ligę Mistrzów UEFA w sposób obiektywny i niezależny. KE wskazała również, że złożoność tego produktu w wyniku sprzedaży indywidualnej przez kluby mogłaby zagrozić jego jakości i dostępności i może być mniej efektywna dla operatorów mediów. Ponadto wskazał, że sprzedaż praw przez UEFĘ jest tylko jedną z możliwości dla operatorów mediów uzyskania treści dotyczących imprez piłkarskich, a wspólnie sprzedawane prawa medialne są oferowane do sprzedaży w procedurze licytacji otwartej dla wszystkich zainteresowanych podmiotów medialnych. Wobec powyższego KE przyznała UEFA wyłączenie indywidualne w tej materii.
17.10.2024
09.08.2024
05.04.2024
27.03.2024
15.02.2024
Portal prawosportowe.pl powstał w 2012 roku i od tego czasu dostarcza czytelnikom wiedzę z zakresu szeroko rozumianego prawa sportowego. Odbiorcami naszych treści są sportowcy amatorzy i profesjonalni, trenerzy, sędziowe, menedżerowie, agenci, działacze organizacji sportowych, sponsorzy. Jesteśmy po to, by pomagać i edukować w sporcie.
Portal od samego początku jest wspierany przez Kancelarię Prawa Sportowego i Gospodarczego DAUERMAN
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, iż:
Jeśli potrzebujesz pomocy prawnej w Twojej działalności sportowej, napisz do nas korzystając z poniższego formularza.
Pamiętaj – odległość nie stanowi problemu. Działamy całkowicie on-line.
Przedstaw nam swój problem, a my dokonamy wstępnej bezpłatnej analizy prawnej. Następnie przedstawimy, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić oraz zaproponujemy zasady współpracy. Oczywiście za wszelkie usługi otrzymasz fakturę VAT.
Polityka prywatności PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.