29.08.2013
Niespełna rok temu pisaliśmy na łamach portalu o wątpliwościach natury prawnej dotyczących przekazu spotkań piłkarskiej reprezentacji Polski w systemie pay-per-view. Sprawa ta trafiła do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, a zwieńczeniem postępowania jest decyzja Prezesa UOKiK Małgorzaty Krasnodębskiej-Tomkiel, która nałożyła na nadawców kary, których łączna wysokość przekroczyła 3,6 mln zł. Warto przyjrzeć się tej decyzji dokładniej.
W sprawie tej nie chodziło bynajmniej o naruszenie przepisów ustawy o radiofonii i telewizji, w której określono wydarzenia sportowe uznane za społecznie ważne wydarzenia. Samo nadanie spotkań w systemie pay-per-view nie było zatem przedmiotem postępowania przed Urzędem, natomiast wątpliwości wzbudziła cena określona w wysokości 20 zł za spotkanie. Okazało się bowiem, że Sportfive zawierając umowę z operatorami telewizyjnymi ustaliła, że cena zaoferowana kibicom za produkt nie może przekroczyć wspomnianej wyżej kwoty 20 zł. Ostatecznie uznano to za naruszenie art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, którego treść jest następująca:
Art. 6.
1. Zakazane są porozumienia, których celem lub skutkiem jest wyeliminowanie,
ograniczenie lub naruszenie w inny sposób konkurencji na rynku właściwym,
polegające w szczególności na:
1) ustalaniu, bezpośrednio lub pośrednio, cen i innych warunków zakupu lub
sprzedaży towarów;
(..)
Aby porozumienie zostało uznane za antykonkurencyjne w rozumieniu ustawy musi zatem spełnić następujące przesłanki:
1) zawarcie porozumienia pomiędzy przedsiębiorcami
2) celem lub skutkiem porozumienia jest wyeliminowanie, ograniczenie lub naruszenie w inny sposob konkurencji na rynku właściwym
3) porozumienie nie podlega wyłączeniom określonym w ustawie
Prezes UOKiK ostatecznie uznała, że wszystkie te przesłąnki zostały spełnione. Nie chciałbym w tym momencie dokładnie analizować tej kwestii, jednak zainteresowani mogą zapoznać się ze stanowiskiem Pani Prezes co do warunków zawiązania porozumienia antykonkurencyjnego przeglądając omawianą decyzję[1] - strony 49-67.
W związku z tym na 11 nadawców, którzy byli uczestnikami omawianego porozumienia nałożono kary finansowe. Na uwagę zasługuje szczególnie wysoka kara dla Cyfrowego Polsatu, który wynosi aż 2 mln zł. W uzasadnieniu decyzji Prezes Urzędu zwróciła uwagę, że naruszenie przepisów przez Polsat miało charakter umyślny, w przeciwieństwie do działań innych operatorów. Ponadto w ustalaniu zakwestionowanych warunków umownych bezpośrednio brali udział członkowie jego zarządu, a także to Cyfrowy Polsat, wraz ze Sportfive stworzyły wzór umowy licencyjnej, w której zawarły zapis umożliwiający ustalenie minimalnej ceny sprzedaży usługi Pay-Per-View u wszystkich operatorów.
Co ciekawe, działania Sportfive również zostały zakwalifikowane jako umyślne naruszenie przepisów ustawy, jednak spółka ta całkowicie uniknęła odpowiedzialności finansowej. Wszystko dzięki programowi łagodzenia kar leniency, określonego w art. 109 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Polega on na możliwości odstąpienia od wymierzenia kary lub obniżenia jej wysokości w razie spełnienia następujących przesłanek:
- brak posiadania przez Prezesa Urzędu informacji i dowodów wystarczających do wszczęcia postępowania lub do wydania decyzji w momencie dostarczania informacji lub przedstawienia dowodów przez przedsiębiorcę,
- współpraca z Prezesem Urzędu w pełnym zakresie w toku postępowania,
- niezwłoczne dostarczenie wszystkich dostępnych dokumentów,
- zaprzestanie uczestnictwa w porozumieniu nie później niż w dniu poinformowania Prezesa o jego istnieniu lub przedstawienia dowodu umożliwiającego wydanie decyzji,
- przedsiębiorca nie był inicjatorem porozumienia i nie nakłaniał innych przedsiębiorców do udziału w porozumieniu.
Według Prezesa Urzędu, przesłanki te zostały spełnione przez Sportfive, wskutek czego nie nałożono na nią żadnych kar finansowych. Sprawa ta na pewno nie została ostatecznie zakończona, ponieważ decyzja nie jest prawomocna i przysługuje od niej odwołanie, co już zapowiedzieli przedstawiciele Polsatu.
Na koniec mało optymistyczna informacja, którą między wersami, po cichu umieszczono w komunikacie prasowym dotyczącym omawianej decyzji:
Zawarta w decyzji ocena sprawy przez Prezesa UOKiK nie odnosi się do samego faktu transmitowania meczów reprezentacji piłkarskiej w systemie pay-per-view, lecz do ustalenia przez przedsiębiorców minimalnej ceny za usługę. Samo żądanie dodatkowej zapłaty za możliwość obejrzenia wydarzeń sportowych nie narusza ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów.
Miejmy nadzieję, że nie oznacza to kolejnych przykrych niespodzianek przy okazji transmisji Finałów Mistrzostw Świata. Aktualny układ tabeli grupy eliminacyjnej póki co rozwiązuje problem transmisji spotkań naszej reprezentacji na imprezie w Brazylii.
[1] Cała decyzja do pobrania: http://uokik.gov.pl/download.php?plik=13778
Organizacje sportowe
24.06.2020
Organizacje sportowe
16.06.2020
Legislacja
20.04.2020
17.10.2024
09.08.2024
05.04.2024
27.03.2024
15.02.2024
Portal prawosportowe.pl powstał w 2012 roku i od tego czasu dostarcza czytelnikom wiedzę z zakresu szeroko rozumianego prawa sportowego. Odbiorcami naszych treści są sportowcy amatorzy i profesjonalni, trenerzy, sędziowe, menedżerowie, agenci, działacze organizacji sportowych, sponsorzy. Jesteśmy po to, by pomagać i edukować w sporcie.
Portal od samego początku jest wspierany przez Kancelarię Prawa Sportowego i Gospodarczego DAUERMAN
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, iż:
Jeśli potrzebujesz pomocy prawnej w Twojej działalności sportowej, napisz do nas korzystając z poniższego formularza.
Pamiętaj – odległość nie stanowi problemu. Działamy całkowicie on-line.
Przedstaw nam swój problem, a my dokonamy wstępnej bezpłatnej analizy prawnej. Następnie przedstawimy, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić oraz zaproponujemy zasady współpracy. Oczywiście za wszelkie usługi otrzymasz fakturę VAT.
Polityka prywatności PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.