16.05.2017
Dzisiejszy wpis poświęcony będzie praktycznym aspektom udostępnienia informacji publicznej. W szczególności analizie zostaną poddane przepisy dotyczące możliwości wydłużenia terminu udzielenia informacji jak również przedstawiony zostanie dorobek orzecznictwa w tym zakresie.
Zgodnie z art. 61 ust. 1 Konstytucji RP: Obywatel ma prawo do uzyskiwania informacji o działalności organów władzy publicznej oraz osób pełniących funkcje publiczne. Prawo to obejmuje również uzyskiwanie informacji o działalności organów samorządu gospodarczego i zawodowego, a także innych osób oraz jednostek organizacyjnych w zakresie, w jakim wykonują one zadania władzy publicznej i gospodarują mieniem komunalnym lub majątkiem Skarbu Państwa. Prawo to realizowane jest m.in. w ramach ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (dalej: Ustawa). Podmiotami zobowiązanymi do udostępnienia informacji publicznej mogą być również polski związki sportowe, tj. podmioty reprezentujące inne osoby lub jednostki organizacyjne, które wykonują zadania publiczne lub dysponują majątkiem publicznym na gruncie przepisu art. 4 ust. 1 pkt Ustawy. W praktyce zdarzają się sytuacje, kiedy podmiot zobowiązany nie może udzielić informacji publicznej w podstawowym terminie, wskazanym w art. 13 ust. 1 Ustawy:, tj. bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku. W takim przypadku zastosowanie może znaleźć art. 13 ust. 2 Ustawy: Jeżeli informacja publiczna nie może być udostępniona w terminie określonym w ust. 1, podmiot obowiązany do jej udostępnienia powiadamia w tym terminie o powodach opóźnienia oraz o terminie, w jakim udostępni informację, nie dłuższym jednak niż 2 miesiące od dnia złożenia wniosku. W tym momencie pojawia się pytanie, czy w razie przedłużenia terminu na gruncie powyższego przepisu, zobowiązanemu podmiotowi przysługuje później możliwość odmowy udzielenia informacji publicznej, m.in. z uwagi na ograniczenia prawa do informacji publicznej określone w art. 5 Ustawy. Kwestia ta stała się przedmiotem orzekania sądów administracyjnych. Skarżący w sprawie o sygnaturze II SAB/Sz 105/15 zarzucając zobowiązanemu podmiotowi przewlekłość w udzieleniu informacji publicznej, wskazał na naruszenia przepisów Ustawy, m.in. odmowę udzielenia informacji publicznej po uprzednim przedłużeniu terminu na podstawie wyżej wskazanego art. 13 ust. 2 Ustawy. Zdaniem skarżącego przepis ten nie dotyczył rozpatrzenia wniosku czy realizacji wniosku , lecz mowa w nim o wydłużeniu terminu do udostępnienia informacji publicznej, tj. przekazania wnioskodawcy informacji, zgodnie z treścią wniosku. Ustalenie konieczności ograniczenia dostępu do informacji publicznej, powinno zatem nastąpić w terminie, o którym mowa w art. 13 ust. 1 ustawy i w tym terminie organ zobowiązany jest wydać ewentualną decyzję odmawiającą udostępnienia informacji. Stanowisko to zostało jednak zakwestionowano zarówno przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie (wyrok oddalający skargę z dnia 2 października 2015 r., jak również przez Naczelny Sąd Administracyjny, który rozpatrywał skargę kasacyjną od wyroku sądu w Szczcinie. W orzeczeniu z dnia 18 stycznia 2017 r. (I OSK 423/16) NSA stwierdził, co następuje: Ze sformułowania, że terminy te odnoszą się do udostępnienia informacji , jak również, że organ poinformuje, w jakim terminie udostępni informację można wnioskować, tak jak skarżący, że mają one zastosowanie wyłącznie do czynności materialno – technicznej udostępnienia informacji i nie odnoszą się do możliwości wydania decyzji o odmowie jej udostępnienia. W konsekwencji jednak, gdyby podzielić ten pogląd skarżącego, należałoby przyjąć, że skoro art. 13 ust. 2 Ustawy nie pozwala na przedłużenie do 2 miesięcy terminu dla wydania decyzji odmownej, to analogicznie takiego terminu dla wydania decyzji nie określa również ustęp pierwszy tego przepisu, który także używa sformułowania udostępnienie informacji . (…) Ponadto wydaje się logiczne, że skoro ustawodawca zakreśla termin dla udostępnienia informacji , to dopuszcza on również w tym terminie wydanie decyzji odmownej. Chodzi bowiem o zapewnienie podmiotowi zobowiązanemu ustawowo do udostępnienia informacji odpowiedniego czasu, tak aby mógł zarówno w sposób prawidłowy przygotować żądaną we wniosku informację, jak również decyzję o odmowie jej udostępnienia. Powyższe oznacza, iż zgodnie z linią orzeczniczą sądów administracyjnych, dwumiesięczny termin określony w art. 13 ust. 2 Ustawy nie obejmuje jedynie czynności materialno-technicznej udostępnienia informacji, lecz dotyczy również możliwości odmowy udzielenia takich informacji. O okoliczności tej powinny pamiętać zarówno podmioty zobowiązane na gruncie Ustawy, jak również osoby żądające udostępnienia informacji publicznej. W przypadku wniesienia skargi opierającej się na wyżej wskazanych zarzutach, z dużym prawdopodobieństwem zostanie ona bowiem oddalona w toku postępowania sądowoadministracyjnego.
Organizacje sportowe
24.06.2020
Organizacje sportowe
16.06.2020
Legislacja
20.04.2020
13.11.2024
31.10.2024
10.09.2024
29.08.2024
27.08.2024
Portal prawosportowe.pl powstał w 2012 roku i od tego czasu dostarcza czytelnikom wiedzę z zakresu szeroko rozumianego prawa sportowego. Odbiorcami naszych treści są sportowcy amatorzy i profesjonalni, trenerzy, sędziowe, menedżerowie, agenci, działacze organizacji sportowych, sponsorzy. Jesteśmy po to, by pomagać i edukować w sporcie.
Portal od samego początku jest wspierany przez Kancelarię Prawa Sportowego i Gospodarczego DAUERMAN
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, iż:
Jeśli potrzebujesz pomocy prawnej w Twojej działalności sportowej, napisz do nas korzystając z poniższego formularza.
Pamiętaj – odległość nie stanowi problemu. Działamy całkowicie on-line.
Przedstaw nam swój problem, a my dokonamy wstępnej bezpłatnej analizy prawnej. Następnie przedstawimy, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić oraz zaproponujemy zasady współpracy. Oczywiście za wszelkie usługi otrzymasz fakturę VAT.
Polityka prywatności PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.