Newsletter

Zapisz się do newslettera

Uzupełnij swojego maila i bądź na bieżąco z nowościami na stronie prawosportowe.pl

ikonka fb ikonka tw

E-sport

Kontrakty z graczami w e-sporcie – cz.2

03.07.2019

W dzisiejszym wpisie będę kontynuować tematykę z poprzedniego tygodnia. W związku z tym poniżej przedstawiam kolejne obszary, na które powinny zwrócić uwagę strony kontraktu.

- Wynagrodzenie gracza i precyzyjne określenie innych świadczeń po stronie organizacji, jakie będzie ponosiła w odniesieniu do gracza w czasie trwania kontraktu.

Stabilność finansowa to priorytet. Zatem przy negocjowaniu kontraktu należy zadbać o to, aby miało ono charakter regularny, a nie było uzależnione od osiągniętych wyników. W umowie powinny znaleźć się także szczegółowe postanowienia dotyczące podziału zysków od kontraktów sponsorskich organizacji, kwestie podziału nagród. Z punktu widzenia gracza istotne jest także to, czy znajdą się zapisy o tym, czy organizacja będzie pokrywała koszty związane ze sprzętem komputerowym, wyposażeniem, zakwaterowaniem. Kto będzie załatwiał sprawy związane z przygotowaniem dokumentacji na wyjazdy zagraniczne, w tym przede wszystkim sprawy wizowe, ich koszty, koszty leczenia, czy koszty ubezpieczenia.

- Sprawy promocyjne i prawo do wizerunku gracza. W jakich imprezach promocyjnych gracz ma brać udział, kiedy ma nosić oficjalną odzież? W jakim zakresie organizacja ma prawo wykorzystywać wizerunek gracza i przez jaki czas (zdarzały się przypadki, że zawodnicy podpisywali umowy, w których organizacja zastrzegła sobie prawo wykorzystywania ich wizerunku także po wygaśnięciu kontraktu). W tym punkcie można także wskazać na zagadnienie omawianego już na blogu streamingu. Warto także uregulować kwestie możliwości zawierania przez gracza umów z podmiotami trzecimi np. kontrakty sponsorskie.

-Kolejnym istotnym elementem jest język, w którym umowa będzie zawarta. Tutaj odsyłam do bloga w całości poświęconemu temu zagadnieniu.

- Do coraz częściej stosowanych postanowień kontraktu zaliczają się tzw. klauzule moralności. Częściowo o tej kwestii było wspomniane już na portalu w blogu pt. ,,Klauzule moralności  i sponsoring”. Dlatego zachęcam do zapoznania się z treścią tego wpisu. Można zaryzykować stwierdzeniem, że w epoce Internetu istnieje pewna konieczność ich wprowadzania, zwłaszcza że gracze e-sportowi są w większości bardzo aktywni w mediach społecznościowych.

- Wskazanie, kto jest właścicielem adresu IP. Czy są jakieś ograniczenia dotyczące tego, w jaki sposób można go użyć, czy też kiedy można go użyć.

Mimo coraz większych możliwości edukacji graczy przez wyspecjalizowane podmioty, wzrostu świadomości swoich praw, nadal zdarzają się sytuacje (i nie mają one incydentalnego charakteru), że gracze nie negocjują kontraktu i w pełni akceptują jego treść, czasami nawet z niekorzystnymi dla siebie postanowieniami tylko po to, by dostać się na e-sportową profesjonalną scenę i uzyskać swoistego rodzaju ekspozycję. Przy zawieraniu umów pamiętać jednak trzeba, że ich celem jest usunięcie niepewności, a nie stwarzanie dodatkowych wątpliwości, co do kształtu sytuacji prawnej między stronami.

Ostatnie wpisy autora

Zobacz więcej »

Newsletter

Zapisz się do newslettera by być na bieżąco z nowościami na stronie prawosportowe.pl

About

ikonka logo

Portal prawosportowe.pl powstał w 2012 roku i od tego czasu dostarcza czytelnikom wiedzę z zakresu szeroko rozumianego prawa sportowego. Odbiorcami naszych treści są sportowcy amatorzy i profesjonalni, trenerzy, sędziowe, menedżerowie, agenci, działacze organizacji sportowych, sponsorzy. Jesteśmy po to, by pomagać i edukować w sporcie.

Portal od samego początku jest wspierany przez Kancelarię Prawa Sportowego i Gospodarczego DAUERMAN

Kontakt z nami

Serwis Obsługuje:

logo dauerman

Kontakt:

PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.

Al. Śląska 1

54-118 Wrocław

Stadion Wrocław (Budynek Wschód, III p.)

tel. +48 693 672 258

e-mail: bok@prawosportowe.pl

Na skróty

Zapytaj prawnika » Regulamin serwisu Polityka prywatności