29.10.2019
Od sezonu 2020/21 Nike będzie nowym sponsorem technicznym Liverpool FC. Zakończenie współpracy klubu z obecnym dostawcą sprzętu sportowego z pewnością nie miało pokojowego charakteru, o czym świadczy spór sądowy pomiędzy stronami, zakończony wyrokiem z 25 października 2019 r. Sprawę tę postaram się przybliżyć w dzisiejszym tekście.
Stan faktyczny:
Na podstawie obowiązującej umowy pomiędzy stronami New Balance uzyskiwał prawa sponsora klubu, jak również mógł produkować i sprzedawać repliki koszulek piłkarzy The Reds. Na podstawie pkt 16 obowiązującej umowy sponsorskiej: w przypadku braku dojścia do porozumienia w toku negocjacji dotyczących przedłużenia obowiązywania umowy, klub z Anfield uzyskiwał prawo do negocjowania warunków umowy z konkurencyjnymi podmiotami. New Balance zabezpieczył swoje interesy poprzez wprowadzenie do umowy klauzuli, zgodnie z którą w razie otrzymania przez klub zadowalającej oferty, zobowiązany jest on do przedstawienia jej warunków obecnemu sponsorowi. W takim przypadku New Balance w terminie 30 dni roboczych przysługiwało prawo do złożenia pisemnego oświadczenia klubowi, w którym miał go poinformować o woli zawarcia umowy na takich samych albo lepszych warunkach finansowych, uwzględniając konkurencyjną ofertę. W razie złożenia takiego oświadczenia i przedstawienia wyżej wskazanych warunków nowej umowy, klub miał być zobowiązany do zawarcia umowy na przedstawionych zasadach z dotychczasowym sponsorem, tj. New Balance.
W grudniu 2018 roku, po tym jak strony podczas trwających negocjacji nie doszły do porozumienia w sprawie przedłużenia umowy, New Balance zezwolił klubowi na rozpoczęcie poszukiwań konkurencyjnych dostawców sprzętu.
11 lipca 2019 do New Balance została przesłana oferta sponsorowania klubu Liverpool FC przez firmę Nike. Poza stałym wynagrodzeniem zasadniczym (30 milionów funtów brytyjskich za sezon), wynagrodzeniem prowizyjnym (5% zysku netto ze sprzedaży obuwia oraz 20% zysku netto ze sprzedaży pozostałej odzieży) Nike zobowiązało się do przeprowadzenia kampanii reklamowych, w której udział mają wziąć co najmniej trzy gwiazdy niezwiązane z piłką nożną kalibru takiego jak: Lebron James, Serena Williams czy Drake. Dodatkowo Nike od sezonu 2020/21 zobowiązało się do sprzedaży licencjonowanych produktów co najmniej w 6000 sklepach na świecie, w tym 500 sklepach, które są własnością lub są kontrolowane przez Nike. Sprzedaż online miała odbywać się w co najmniej 51 krajach na świecie.
16 sierpnia 2019 r. New Balance złożył oświadczenie klubowi, zgodnie z którym wyrównywał (w ocenie samego sponsora) ofertę złożoną przez Nike. Analogicznie New Balance zobowiązał się do przeprowadzenia kampanii reklamowych, w której udział mają wziąć co najmniej trzy gwiazdy niezwiązane z piłką nożną światowego formatu. W piśmie nie wskazano jednakże, jakie osoby miałyby wziąć udział w kampanii. New Balance przedstawił również identyczną ofertę w zakresie stacjonarnej i internetowej sprzedaży licencjonowanych produktów klubu.
22 sierpnia 2019 r. klub złożył oświadczenie, w którym wskazał, że w jego ocenie oferta New Balance nie odpowiada warunkom przedstawionym przez Nike, w związku z czym klauzula przedstawiona w pkt 16 umowy nie została skutecznie aktywowana. Liverpool FC wskazywał m.in. na brak infrastrukturalnych możliwości obecnego sponsora do sprzedaży licencjonowanych produktów co najmniej w 6000 sklepach na świecie, w tym 500 sklepach, które są własnością lub są kontrolowane przez New Balance.
New Balance, kwestionując stanowisko klubu, wytoczył przeciw niemu powództwo.
Postępowanie przed sądemSprawa prowadzona była przed sądem gospodarczym (England and Wales High Court Commercial Court). Rozprawy odbyły się w dniach 18, 21 i 22 października 2019. W toku postępowania New Balance wykazywał, że przeprowadził wiele badań rynkowych, przede wszystkim na terenie Azji, chcąc przedstawić swoje potencjalne możliwości dotyczące zwiększenia kanałów sprzedaży oficjalnych produktów klubowych, aby ich liczba wyniosła tyle samo co w ofercie od Nike, czyli 6000 sklepów na całym świecie, w tym 500 sklepów, których Nike jest bezpośrednim właścicielem. New Balance podważał również kwestie wpływu obecności gwiazd sportu na efektywność kampanii marketingowych stwierdzając, że nie jest to wymierne i nie może wobec tego porównać warunków zaoferowanych przez obu producentów. Pozwany klub natomiast zakwestionował ten argument, podnosząc, że jest to jak najbardziej wymierne i można to wykazać m.in. poprzez reklamę danego sportowca w social mediach i to, w stroju jakiej firmy w niej występuje.
Sąd uznał argumenty klubu za zasadne i tym samym orzekł, że New Balance nie wyrównał oferty Nike przedstawiając gorsze warunki umowy niż te zaproponowane przez konkurencję i z tego względu klub Liverpool FC nie jest zobowiązany do przedłużenia współpracy z tym producentem, a tym samym umowa sponsorska z Nike jest ważna. W orzeczeniu stwierdzono, że owszem „na papierze” New Balance przedstawiło takie same warunki umowy sponsorskiej jak firma Nike, ale w rzeczywistości obecny sponsor klubu nie będzie w stanie sprostać swoim zobowiązaniom, ponieważ wyniki ich badań rynkowych są zbyt wyolbrzymione i uniemożliwią to również względy logistyczne. Do tego dochodzą kwestie reklamowe – Nike zobowiązało się do promocji klubu i produktów klubowych w kampaniach reklamowych z udziałem nie mniej niż 3 gwiazd światowego formatu takich jak Lebron James, Serena Williams czy Drake. New Balance w swoich kampaniach nie mogłoby zareklamować klubu w ten sam sposób co konkurencja ze względu na brak współpracy z takimi sportowcami.
Z pewnością jest to jeden z głośniejszych „transferów” w sektorze sponsoringu sportowego. Sam wyrok jest również punktem odniesienia dla potencjalnych sponsorów sportowych. Nie tylko kwota wynagrodzenia ma bowiem wpływ na atrakcyjność oferty, lecz również świadczenia dodatkowe przewidziane w umowach.
(fot. pixabay)
Organizacje sportowe
24.06.2020
Organizacje sportowe
16.06.2020
Legislacja
20.04.2020
Portal prawosportowe.pl powstał w 2012 roku i od tego czasu dostarcza czytelnikom wiedzę z zakresu szeroko rozumianego prawa sportowego. Odbiorcami naszych treści są sportowcy amatorzy i profesjonalni, trenerzy, sędziowe, menedżerowie, agenci, działacze organizacji sportowych, sponsorzy. Jesteśmy po to, by pomagać i edukować w sporcie.
Portal od samego początku jest wspierany przez Kancelarię Prawa Sportowego i Gospodarczego DAUERMAN
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, iż:
Jeśli potrzebujesz pomocy prawnej w Twojej działalności sportowej, napisz do nas korzystając z poniższego formularza.
Pamiętaj – odległość nie stanowi problemu. Działamy całkowicie on-line.
Przedstaw nam swój problem, a my dokonamy wstępnej bezpłatnej analizy prawnej. Następnie przedstawimy, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić oraz zaproponujemy zasady współpracy. Oczywiście za wszelkie usługi otrzymasz fakturę VAT.
Polityka prywatności PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.