01.12.2014
W dzisiejszym tekście chciałbym omówić zagadnienie opodatkowania usług sportowo-rekreacyjnych. Okazuje się bowiem, że stawka podatkowa zależy od właściwej interpretacji jednego wyrazu.
Tytułem wstępu: zgodnie z ogólną zasadą określoną w art. 41 ust. 1 ustawy o VAT stawka podatku od towarów i usług wynosi 23%. W ustawie przewidziano jednakże niższe stawki podatkowe dla określonych towarów i usług. Dla omawianej tematyki istotna jest treść załącznika nr 3 do omawianej ustawy - stawka podatku dla wskazanych w nim towarów i usług wynosi bowiem tylko 8%. W szczególności należy zwrócić uwagę na pozycje 186 załącznika, w której umieszczono „Pozostałe usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu”.
Mając to na uwadze, podatnicy świadczący usługi w zakresie rekreacji stosowali obniżoną stawkę VAT dla sprzedaży karnetów wstępu m.in. do klubów fitness czy siłowni. Problemy pojawiły się w momencie zakwestionowania legalności tej praktyki przez organy podatkowe, które w indywidualnych interpretacjach konsekwentnie wskazywały na konieczność stosowania podstawowej stawki podatkowej w wysokości 23%. Jako przykład można wskazać interpretację podatkową Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 16.07.2013 r., który wskazał, że pojęcie „wstępu na siłownię” należy rozumieć jedynie jako możliwość wejścia i biernego uczestniczenia w usłudze związanej z rekreacją, tj. przebywania, oglądania i słuchania. W praktyce oznaczałoby to, że konsument nabywając właściwy karnet uprawniony byłby jedynie do biernego przyglądania się trwającym zajęciom rekreacyjnym. Absurdalne? Nie dla każdego.
Sądy administracyjne zajmują podzielone stanowisko w tej kwestii. Część z nich podtrzymuje pogląd organów podatkowych, o czym świadczy wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 17 maja 2012 r. (sygn. akt III SA/Wa 3123/12), w którym stwierdził, że przewidziany w poz. 186 zał. nr 3 do ustawy o VAT wykaz usług związanych z rekreacją pozwala zastosować preferencyjną stawkę VAT w wysokości 8%, tylko wobec możliwości wejścia i biernego uczestniczenia w usłudze związanej z rekreacją, tj. przebywania, oglądania i słuchania. Natomiast nabycie pozostałej usługi związanej z rekreacją w szerszym zakresie niż wstęp , jest już opodatkowane stawką podstawową w wysokości 23%.
Odmiennie orzekł m.in. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi, który w wyroku z 4 lutego 2014 r. (sygn. I SA/Łd 1233/13) zajął korzystne dla podatników stanowisku stwierdzając, że wstęp użyty w poz. 186 oznacza nie tylko prawo do przekroczenia progu lokalu siłowni, ale także prawo do korzystania z jej urządzeń. Dlatego analogicznie, jak w przypadkach poz. 183 oraz 184, musi być rozumiany wstęp na gruncie poz. 186 załącznika. Wstęp nie może obejmować tylko uprawnienia do wejścia do obiektu (budynku, lokalu) np. klubu fitness, czy siłowni, ale musi być rozumiany szerzej, czyli także jako możliwość korzystania z tych wszystkich urządzeń tego klubu, które służą rekreacji
Omawiana problematyka została ostatecznie rozstrzygnięta przez Naczelny Sąd Administracyjny, który w wyroku z dnia 30 stycznia 2014 r. (sygn. I FSK 311/13) wskazał, że usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu odnosi się do kart wstępu na siłownię, które upoważniają do korzystania z urządzeń i przyrządów tam się znajdujących. Sąd jednocześnie wskazał na usługi świadczone przez właścicieli klubów, które nie podlegają preferencyjnej stawce podatkowej. Są to mianowicie wszystkie usługi świadczone przez siłownię, które nie są związane z normalnym typowym jej użytkowaniem, takie jak usługi restauracyjne na terenie klubu, zakup napojów, odżywek, czy też usługi instruktora.
Wyrok ten nie zmienił zbyt wiele w linii interpretacyjnej Dyrektorów Izb Skarbowych, którzy w dalszym ciągu wydają niekorzystne dla podatników indywidualne interpretacje podatkowe. Sytuacja ta ma niebawem się zmienić. Omawiany problem stał się bowiem przedmiotem interpelacji poselskiej, w której wskazano na absurdalność aktualnych rozbieżności interpretacyjnych organów podatkowych. W odpowiedzi Janusz Cichoń, sekretarz stanu w Ministerstwie Finansów wskazał, że prawdopodobnie w najbliższym czasie zostanie wydana ogólna interpretacja podatkowa, dotycząca możliwości stosowania obniżonej stawki VAT na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z poz. 186 załącznika nr 3 do o VAT. Należy wyrazić nadzieję, że wyeliminuje ona wszelkie obecne rozbieżności interpretacyjne przytoczone w dzisiejszym tekście.
Organizacje sportowe
24.06.2020
Organizacje sportowe
16.06.2020
Legislacja
20.04.2020
17.10.2024
09.08.2024
05.04.2024
27.03.2024
15.02.2024
Portal prawosportowe.pl powstał w 2012 roku i od tego czasu dostarcza czytelnikom wiedzę z zakresu szeroko rozumianego prawa sportowego. Odbiorcami naszych treści są sportowcy amatorzy i profesjonalni, trenerzy, sędziowe, menedżerowie, agenci, działacze organizacji sportowych, sponsorzy. Jesteśmy po to, by pomagać i edukować w sporcie.
Portal od samego początku jest wspierany przez Kancelarię Prawa Sportowego i Gospodarczego DAUERMAN
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, iż:
Jeśli potrzebujesz pomocy prawnej w Twojej działalności sportowej, napisz do nas korzystając z poniższego formularza.
Pamiętaj – odległość nie stanowi problemu. Działamy całkowicie on-line.
Przedstaw nam swój problem, a my dokonamy wstępnej bezpłatnej analizy prawnej. Następnie przedstawimy, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić oraz zaproponujemy zasady współpracy. Oczywiście za wszelkie usługi otrzymasz fakturę VAT.
Polityka prywatności PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.