18.06.2019
Do niecodzienej sytuacji doszło podczas ostatniej Grand Prix Kanady, 9 czerwca bieżącego roku. Pomimo, iż kierowca Ferrari Sebastian Vettel jako pierwszy przejechał cały dystans wyścigu i minął linię mety, zwycięzcą został jadący tuż za nim Lewis Hamilton reprezentujący barwy Mercedesa. Wszystko na skutek kary nałożonej na niemieckiego kierowcę.
Kluczowe dla losów wyścigu były wydarzenia z trzeciego zakrętu 48 okrążenia, kiedy to jadący na pierwszej pozycji Vettel, będąc pod presją zbliżającego się Brytyjczyka, nie zahamował w odpowiednim momencie, wyjechał na trawę „ścinając” tym samym zakręt, po czym wrócił na tor tuż przed przednim skrzydłem rywala. Co do zasady kierowca, który opuszcza tor, powinien ustąpić pierwszeństwa innym zawodnikom zanim na niego powróci.
Na podstawie art. 38 ust. 1 Regulacji Sportowych Formuły 1 (dalej: Regulacje)[1] Dyrektor Wyścigowy uznał opisany wyżej manewr, jako potencjalne naruszenie przepisów i zwrócił się do sędziów wyścigowych, aby zbadali sprawę oraz, jeżeli to konieczne, zastosowali jedną z przewidzianych kar. W ocenie arbitrów, zachowanie kierowcy Ferrari rzeczywiście nie mieściło się w granicach przepisów, skutkiem czego było wymierzenie kary 5 sekund określonej w art. 38 ust. 3 lit a Regulacji.
Art. 38 Regulacji Sportowych Formuły 1
Sebastian Vettel, zgodnie ze strategią przygotowaną przez swój zespół, nie zjechał już na pit stop po otrzymaniu kary, w efekcie czego doliczono mu ją do końcowego czasu całego wyścigu. Ponieważ różnica w czasach dzieląca obu kierowców na mecie Grand Prix była mniejsza niż 5 sekund, zwycięzcą został Hamilton.
Niemiec oraz jego zespół nie zgodzili się z decyzją sędziów podnosząc, że wykonany manewr miał na celu jedynie uniknięcie wypadku, w związku z czym nie można było zinterpretować całej, zaistniałej sytuacji, jako umyślnego złamania przepisów. Jednakże, zgodnie z art. 17 ust. 2 Regulacji, nie istnieje możliwość odwołania się do Międzynarodowego Trybunału FIA (Międzynarodowej Federacji Samochodowej)od nałożonej w trakcie wyścigu kary czasowej.
Art. 17 Regulacji Sportowych Formuły 1
W takiej sytuacji jedyną możliwością na ewentualne wzruszenie decyzji sędziów, jaka pozostała włoskiemu zespołowi, była uregulowana w art. 14 Międzynarodowego Kodeksu Sportowego FIA (dalej: Kodeks)[2] instytucja „prawa do rewizji”.
Art. 14 Międzynarodowego Kodeksu Sportowego FIA
1.1. If in Competitions forming part of an FIA Championship ,cup, trophy, challenge or series, or of an international series ,a significant and relevant new element is discovered which was unavailable to the parties seeking the review at the time of the Competition concerned, whether or not the stewards have already give naruling, these stewards or, failing this, those designated by the FIA, must meet (in person or by other means) on a date agreed amongst themselves, summoning the party or parties concerned to hear any relevant explanations and to judge in the light of the facts and elements brought before them.
Zgodnie z przywołanym przepisem, każda strona, która bierze udział w rozgrywkach organizowanych w ramach FIA, w przypadku ujawnienia znaczącej i istotnej okoliczności, nieznanej w momencie podejmowania decyzji, uprawniona jest do wystąpienia z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy, z uwzględnieniem owych nowych elementów. Po otrzymaniu informacji o chęci skorzystania z ww uprawnienia sędziowie, którzy wydali decyzję, bądź też inni wskazani przez FIA, mają obowiązek zapoznać się z przedstawionymi dowodami celem zweryfikowania, czy rzeczywiście w danej sprawie zaszły znaczące i istotne okoliczności. W przypadku niewystąpienia tych przesłanek, arbitrzy odmawiają nadania dalszego biegu sprawie. Od takiego postanowienia nie przysługuje już żadna forma zaskarżenia (Art. 14 pkt 3 Kodeksu).
Art. 14 Międzynarodowego Kodeksu Sportowego FIA
W przypadku uznania nowych okoliczności za istotne i znaczące, właściwy panel sędziowski podejmuje po raz kolejny decyzję w przedmiotowej sprawie. Od nowej decyzji, na podstawie art. 14 pkt 5 Kodeksu, przysługuje apelacja w zwykłym trybie, opisanym w art. 15 Kodeksu, przy czym wnieść ją mogą wyłącznie zainteresowane strony.
Wg informacji ujawnionych na początku tygodnia, wstępna weryfikacja zasadności skorzystania z „prawa do rewizji” przez zespół Ferrari, najprawdopodobniej będzie miała miejsce podczas najbliższego weekendu wyścigowego, odbywającego się we Francji. Najwcześniej wtedy definitywnie poznamy zwycięzcę ostatniej Grand Prix Kanady.
(zdjęcie ma charakter ilustracyjny, fot. autosport)
[1] 2019 FORMULA ONE SPORTING REGULATIONS, https://www.fia.com/regulation/category/110, dostęp: 18.06.2019
[2] International Sporting Code, application from 1 january 2019, https://www.fia.com/regulation/category/123, dostęp: 18.06.2019
Piłka nożna
02.08.2022
Piłka nożna
12.07.2022
Organizacje sportowe
20.06.2022
25.09.2024
13.08.2024
01.03.2024
28.04.2023
25.01.2023
Portal prawosportowe.pl powstał w 2012 roku i od tego czasu dostarcza czytelnikom wiedzę z zakresu szeroko rozumianego prawa sportowego. Odbiorcami naszych treści są sportowcy amatorzy i profesjonalni, trenerzy, sędziowe, menedżerowie, agenci, działacze organizacji sportowych, sponsorzy. Jesteśmy po to, by pomagać i edukować w sporcie.
Portal od samego początku jest wspierany przez Kancelarię Prawa Sportowego i Gospodarczego DAUERMAN
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, iż:
Jeśli potrzebujesz pomocy prawnej w Twojej działalności sportowej, napisz do nas korzystając z poniższego formularza.
Pamiętaj – odległość nie stanowi problemu. Działamy całkowicie on-line.
Przedstaw nam swój problem, a my dokonamy wstępnej bezpłatnej analizy prawnej. Następnie przedstawimy, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić oraz zaproponujemy zasady współpracy. Oczywiście za wszelkie usługi otrzymasz fakturę VAT.
Polityka prywatności PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.