08.07.2013
W ubiegły wtorek, 2 lipca 2013 r., weszło w życie rozporządzenie Ministra Sportu i Turystyki w sprawie dofinansowania zadań związanych z przygotowaniem w 2013 r. kadry narodowej do udziału w igrzyskach olimpijskich, igrzyskach paraolimpijskich, igrzyskach głuchych, mistrzostwach świata lub mistrzostwach Europy ze środków Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej. Akt ten określa warunki uzyskiwania środków finansowych z Funduszu, w szczególności: tryb składania wniosków a także sposób przekazywania środków na realizację zadań.
Na wstępie warto zaznaczyć, że przyznanie środków pieniężnych następuje po przeprowadzeniu otwartego konkursu, o którym mowa w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, jednakże przy uwzględnieniu przepisów omawianego aktu. W § 5 rozporządzenia określone zostały wymagania dotyczące wniosków zawierających oferty na dofinansowanie realizacji zadań. Po pierwsze, o przyznanie określonych środków finansowych ubiegać się może „podmiot, którego podstawowym celem statutowym jest prowadzenie działalności w zakresie kultury fizycznej”. Kolejne wymogi dotyczą samej oferty, która powinna zawierać elementy określone w § 5 ust. 2, m.in. wskazanie oferenta, szczegółową nazwę zadania a także kalkulację przewidywanych kosztów realizacji. Oferta, która zostanie zaakceptowana przez Ministra Sportu i Turystyki, stanowi podstawę do zawarcia umowy, która powinna zawierać informacje wymienione w § 7 rozporządzenia, m. in. wysokość udzielonego dofinansowania, termin wykorzystania dofinansowania, termin i sposób rozliczenia. Należy zwrócić uwagę, że katalog ten nie został określony w sposób wyczerpujący, o czym świadczy zwrot „w szczególności” użyty przy wyliczeniu składników umowy. Po zawarciu umowy środki Funduszu są przekazywane na rachunek bankowy oferenta „w terminach zapewniających finansowanie zobowiązań wynikających z realizacji zadania”. Terminy zostały zatem określone poprzez zastosowanie zwrotów nieostrych i będą odrębnie ustalane przy każdym, indywidualnie dofinansowywanym zadaniu. W rozporządzeniu nałożono również obowiązek zwrotu dochodów, osiągniętych przy realizacji zadań związanych z przygotowaniem kadry narodowej. Środki te powinny zostać zwrócone na rachunek Funduszu w terminie 14 dni od uzyskania dochodu.
Chciałbym zwrócić uwagę na źródło pochodzenia środków finansowych przekazywanych oferentom na podstawie omawianego rozporządzenia. Mowa tu o Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznego, powstałego na podstawie art. 86 ustawy o grach hazardowych. Jest to fundusz celowy, zatem przychody pochodzą ze środków publicznych (w tym wypadku – dopłat z gier objętych monopolem państwa), zaś wydatki mają być przeznaczone na realizację wyodrębnionych zadań, które to w tym przypadku określa przepis art. 86 ust. 4 ustawy o grach hazardowych:
4. Wydatki Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej są przeznaczone na przebudowę, remonty i dofinansowanie inwestycji obiektów sportowych oraz rozwijanie sportu wśród dzieci, młodzieży i osób niepełnosprawnych.
Teraz proponowałbym wrócić do § 1 rozporządzenia, które jest przedmiotem dzisiejszej analizy:
§ 1. Rozporządzenie określa szczegółowe warunki uzyskiwania dofinansowania realizacji zadań związanych z przygotowaniem w 2013 r. kadry narodowej do udziału w igrzyskach olimpijskich, igrzyskach paraolimpijskich, igrzyskach głuchych, mistrzostwach świata lub mistrzostwach Europy ze środków Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej, a także tryb składania wniosków o dofinansowanie oraz przekazywania środków Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej na realizację zadań.
Czy na pewno zakres przedmiotowy w obu przypadkach się pokrywa? W założeniu celem Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej była rozbudowa infrastruktury sportowej oraz udział w rozwoju sportowym dzieci, młodzieży i osób niepełnosprawnych. Z literalnego brzmienia przywołanego przepisu rozporządzenia wynika zaś, że środki te – z wyłączeniem igrzysk paraolimpijskich i igrzysk głuchych – przekazane mają zostać na finansowanie podmiotów, o których nie ma mowy w ustawie o grach hazardowych. Należy zastanowić się zatem, czy na pewno Fundusz Rozwoju Kultury Fizycznej powinien przekazywać środki „dorosłym” kadrom narodowym. Jeżeli ze względu na sytuację finansową praktyka ta okazuje się być niezbędna, być może przy okazji nowelizacji ustawy hazardowej należy pomyśleć o zmianie przepisów dotyczących Funduszu poprzez takie określenie jego zakresu przedmiotowego, by nie zachodziła sprzeczność pomiędzy normami ustawy a działaniami Ministerstwa Sportu i Turystyki oraz postanowieniami aktów wykonawczych.
Organizacje sportowe
24.06.2020
Organizacje sportowe
16.06.2020
Legislacja
20.04.2020
17.10.2024
09.08.2024
05.04.2024
27.03.2024
15.02.2024
Portal prawosportowe.pl powstał w 2012 roku i od tego czasu dostarcza czytelnikom wiedzę z zakresu szeroko rozumianego prawa sportowego. Odbiorcami naszych treści są sportowcy amatorzy i profesjonalni, trenerzy, sędziowe, menedżerowie, agenci, działacze organizacji sportowych, sponsorzy. Jesteśmy po to, by pomagać i edukować w sporcie.
Portal od samego początku jest wspierany przez Kancelarię Prawa Sportowego i Gospodarczego DAUERMAN
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, iż:
Jeśli potrzebujesz pomocy prawnej w Twojej działalności sportowej, napisz do nas korzystając z poniższego formularza.
Pamiętaj – odległość nie stanowi problemu. Działamy całkowicie on-line.
Przedstaw nam swój problem, a my dokonamy wstępnej bezpłatnej analizy prawnej. Następnie przedstawimy, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić oraz zaproponujemy zasady współpracy. Oczywiście za wszelkie usługi otrzymasz fakturę VAT.
Polityka prywatności PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.