19.09.2018
Dzisiejszy wpis poświęcony będzie obowiązkom polskich związków sportowych w zakresie regulacji działalności zarządów tych organizacji. Tym razem skupiłem się na wymogach, które nie wynikają wprost z ustawy o sporcie, lecz zostały wprowadzone w Kodeksie Dobrego Zarządzania dla PZS.
I. Sposób wybierania Zarządu
Podstawa - Wytyczna 1B9:
Wprowadzenie zasady tajności głosowania w trakcie wyboru członków poszczególnych organów PZS
W Kodeksie wskazano, że istnieje uzasadniona obawa, że jawność głosowania w wyborach może sprzyjać próbom nieuprawnionego wpływania na ich wynik. Wytyczna ta powinna zostać uwzględniona w statucie, zatem zmian wymagają statuty, w których to Walne Zgromadzenie Delegatów ma określać w drodze uchwały sposób wyboru władz.
II. Zakres odpowiedzialności członków Zarządu
Podstawa – Wytyczna 1B20:
Do każdego członka zarządu przypisany jest zakres jego odpowiedzialności
W komentarzu do wytycznej podkreślono, że zakresy te nie powinny się pokrywać, gdyż mogłoby to zmniejszyć poczucie odpowiedzialności danego członka zarządu za powierzone zadania. Zakresy odpowiedzialności powinny się jednak uzupełniać i wyczerpywać całość zakresu działalności danego PZS, a w konsekwencji zapewniać sprawne funkcjonowanie związku. Takie określenie odpowiedzialności ma również zwiększyć mechanizm kontroli, również ze strony innych członków Zarządu.
Regulowanie tej kwestii w statucie nie wydaje się praktycznym rozwiązaniem, m.in. z uwagi na konieczność dokonywania bieżących zmian w strukturach związku oraz stosunkowo długim procesem wpisywania zmian statutowych do Krajowego Rejestru Sądowego, warunkujących obowiązywanie nowych przepisów. Materię te powinien zatem określać regulamin pracy zarządu.
III. Sposób działalności Zarządu
Podstawa – Wytyczna 1B21:
Określenie trybu działania (pracy) zarządu
Przepisy wewnętrzne polskiego związku sportowego powinny określać:
Z naszego doświadczenia wynika, że wskazane wyżej zapisy znajdują się zazwyczaj zarówno w treści statutów (bardziej ogólne zapisy) jak i regulaminów zarządów (szczegółowe postanowienia). Warto pamiętać o wprowadzeniu możliwości udziału w posiedzeniach oraz głosowania za pośrednictwem komunikacji elektronicznej. W takim przypadku regulamin zarządu powinien precyzować sposób korzystania ze środków elektronicznych
IV. Przejrzystość działania
Podstawa - Wytyczna 3B1:
Na stronie internetowej PZS publikuje co najmniej następujące dokumenty:
Niezależnie od wymogów sprawozdawczych określonych w ustawie o sporcie (m.in. w zakresie sprawozdań z działalności PZS oraz sprawozdań finansowych) Kodeks wprowadza dodatkowe obowiązku obejmujące publikowanie określonych dokumentów na stronie internetowej PZS. Obejmują one również protokoły z posiedzeń zarządu. W naszej ocenie zasadne jest doprecyzowanie w regulaminie zarządu zakresu oraz terminów sporządzenia sprawozdań. Co istotne, należy pamiętać, że w przypadku, gdy wskazane wyżej dokumenty zawierają dane osobowe podlegające ochronie, publikacja dokumentów może odbyć się po przeprowadzeniu ich anonimizacji w niezbędnym zakresie lub po uzyskaniu zgody osób na przetwarzanie (w tym publikację) ich danych. W przypadku publikacji składu osobowego zarządu konieczne jest pozyskanie zgód osób, których dotyczą dane mające zostać opublikowane na stronie internetowej.
Nie są to oczywiście wszystkie wytyczne obowiązujące sposób działania Zarządu, jednakże wymienione wcześniej obowiązki należy uznać za kluczowe w procesie tworzenia podstawowych dokumentów obowiązujących w polskich związkach sportowych.
Organizacje sportowe
24.06.2020
Organizacje sportowe
16.06.2020
Legislacja
20.04.2020
13.11.2024
31.10.2024
10.09.2024
29.08.2024
27.08.2024
Portal prawosportowe.pl powstał w 2012 roku i od tego czasu dostarcza czytelnikom wiedzę z zakresu szeroko rozumianego prawa sportowego. Odbiorcami naszych treści są sportowcy amatorzy i profesjonalni, trenerzy, sędziowe, menedżerowie, agenci, działacze organizacji sportowych, sponsorzy. Jesteśmy po to, by pomagać i edukować w sporcie.
Portal od samego początku jest wspierany przez Kancelarię Prawa Sportowego i Gospodarczego DAUERMAN
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, iż:
Jeśli potrzebujesz pomocy prawnej w Twojej działalności sportowej, napisz do nas korzystając z poniższego formularza.
Pamiętaj – odległość nie stanowi problemu. Działamy całkowicie on-line.
Przedstaw nam swój problem, a my dokonamy wstępnej bezpłatnej analizy prawnej. Następnie przedstawimy, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić oraz zaproponujemy zasady współpracy. Oczywiście za wszelkie usługi otrzymasz fakturę VAT.
Polityka prywatności PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.