26.09.2019
W dzisiejszym wpisie odniosę się do uczniowskich klubów sportowych (UKS). Wielokrotnie na portalu prawosportowe.pl to zagadnienie było już omawiane w różnych kontekstach. Powracam do niego przy okazji zmiany ustawy o sporcie, a także w związku z tym, że mimo krytyki normatywnych regulacji dotyczących UKS-ów przedmiotowa forma klubów sportowych nadal jest dość popularna, w tym także w e-sporcie. Coraz więcej klubów sportowych tworzy w swoich strukturach sekcje e-sportowe, a popularność e-sportu na poziomie szkolnym (o czym świadczy m.in. tworzenie klas o tym profilu) skłania do tworzenia UKS-ów, które cały czas mentalnie utożsamiane są typowo ze środowiskiem szkolnym.
Czy zatem planując swoją przygodę z e-sportem w perspektywie założenia klubu sportowego warto rozważać utworzenie go w szczególnej formie jaką jest uczniowski klub sportowy?
W pierwszej kolejności, aby nie powtarzać pewnych kwestii odsyłam jednak do wpisu mecenasa Tomasza Dauermana pt. ,,Wraca temat „przenoszenia” UKS-ów do Krajowego Rejestru Sądowego” (https://prawosportowe.pl/a/wraca-temat-przenoszenia-uks-ow-do-krajowego-rejestru-sadowego), w którym zostało wskazane, w jakim zakresie miało dojść do nowelizacji u.s. w odniesieniu do funkcjonowania UKS-ów oraz na stronę lobbing dla sportu ,, http://lobbingdlasportu.pl/1,przeniesienie-klubu-z-rejestru-starosty-do-krs-u-inicjatywa-ustawodawcza.html”
Ostatnie tygodnie pokazały jednak, że proponowane i oczekiwane przez środowiska sportowe zmiany nie weszły jeszcze w życie. Za to w związku z ustawą z dnia 31 lipca 2019 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia obciążeń regulacyjnych (art. 49) dodano do art. 4 u.s. ustęp 4a oraz 4 b w następującym brzmieniu:
4a. Do wpisu do ewidencji uczniowskich klubów sportowych stosuje się przepisy działu II rozdziału 14 ustawy z dnia 14czerwca 1960 r. –Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z2018r. poz.2096 oraz z2019r. poz.60, 730 i1133).
4b.Sprawę wpisu uznaje się za załatwioną milcząco w sposób w całości uwzględniający żądanie strony występującej z wnioskiem o wpis, jeżeli w terminie 30 dni od daty doręczenia wniosku właściwemu terytorialnie staroście, organ ten nie wyda decyzji o wpisie, albo decyzji o odmowie wpisu.
Przepisy te wejdą w życie od 1 stycznia 2020 r. Instytucja milczącego załatwienia sprawy została wprowadzona do przepisów kodeksu postępowania administracyjnego (k.p.a.) w 2017 r. Zgodnie z tą nowelizacją sprawa może być załatwiona milcząco, jeżeli przepis szczególny tak stanowi. Regulacja wprowadzona do k.p.a. ma więc charakter pomocniczy i ramowy, uzupełniający przepisy szczególne. Żeby znalazła zastosowanie, musi istnieć przepis szczególny, który będzie tak stanowił.
Jak wskazano w uzasadnieniu do nowelizacji, ustawodawca każdorazowo decyduje, do jakich kategorii spraw instytucja ta będzie mogła mieć zastosowanie, biorąc pod uwagę w szczególności liczbę spraw, stopień ich skomplikowania, standardowy czas ich załatwiania oraz ryzyko naruszenia interesu publicznego czy pewności obrotu w wyniku ewentualnego niezamierzonego przez organ milczącego załatwienia sprawy.
Art.122f § 1 k.p.a. stanowi jednak, że na wniosek strony organ administracji publicznej, w drodze postanowienia, wydaje zaświadczenie o milczącym załatwieniu sprawy albo odmawia wydania takiego zaświadczenia.
Zgodnie z intencją ustawodawcy, który w 2010 r. opracował projekt nowej ustawy o sporcie uczniowski klub sportowy jest szczególnym rodzajem klubu sportowego, który ma zrzeszać jako swoich członków, w szczególności uczniów, rodziców i nauczycieli, a procedury związane z jego funkcjonowaniem powinny być możliwie uproszczone. Jak wskazali projektodawcy nowelizacji, na tym tle zastosowanie postępowania uproszczonego do procedury wpisu do ewidencji uczniowskich klubów sportowych jest zasadne oraz zgodne z celem funkcjonowania odrębnej formy działalności klubu sportowego, jakim jest uczniowski klub sportowy. Konsekwencją wprowadzonej zmiany będzie uproszczone, a więc szybsze uzyskanie wpisu do ewidencji przez uczniowski klub sportowy, a tym samym uzyskanie osobowości prawnej, która umożliwi jego pełnoprawne funkcjonowanie.
Jak zaznaczyłam na samym początku regulacje w zakresie UKS-ów budziły od samego początku wiele skrajnych emocji. U.s. określa UKS jako ,,szczególny” rodzaj klubu sportowego, przy czym sama ustawa nie wyjaśnia na czym ta szczególność ma polegać – oprócz procedury rejestracyjnej. Ustawodawca wskazuje jedynie, że członkami takiego klubu mogą być rodzice, uczniowie i nauczyciele, co w połączeniu z użyciem określenia ,,w szczególności” traci na znaczeniu.
Procedura rejestracyjna
Uczniowski klub sportowy działa na zasadach przewidzianych w przepisach ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. – Prawo o stowarzyszeniach (Dz.U. z 2019r. poz.713), z wyłączeniem przepisów dotyczących rejestracji. Jak pokazuje praktyka, w wielu przypadkach osoby, które chcą założyć UKS nie sięgają do przepisów prawa o stowarzyszeniach, co szczególnie jest widoczne w zakresie dotyczącym treści statutu.
Kolejna kwestia, to dokumenty, które należy przedłożyć w celu rejestracji UKS. Jak stanowi art. 4 ust. 5 u.s. do wniosku o wpis do ewidencji, o którym mowa w ust.4, dołącza się:
1) statut;
2) listę założycieli, zawierającą ich imiona i nazwiska, daty i miejsca urodzenia, miejsca zamieszkania oraz własnoręczne podpisy;
3) informację o adresie siedziby klubu sportowego.
Na podstawie tych dokumentów organ ewidencyjny nie może jednak uzupełnić wszystkich danych, które zgodnie z rozporządzeniem Ministra Sportu i Turystyki z dnia 18 października 2011 r. w sprawie ewidencji klubów sportowych (Dz.U. 2011 nr 243 poz. 1449 ) zamieszcza się w ewidencji. W związku z tym nadal brak jest jednolitej praktyki na obszarze całego kraju w odniesieniu do rejestrowania klubów sportowych, a także nierzadko czas oczekiwania na rejestrację jest dłuższy niż potrzebny do dokonania rejestracji w KRS.
Czy wprowadzone zmiany spełnią praktyczne oczekiwania ustawodawcy? Biorąc pod uwagę powyższe trudno mówić o jakiejś szczególnej rewolucji w przepisach dotyczących UKS-ów, a art. 4 ust.4b w przypadku przyspieszenia rejestracji nowego klubu za budzący wątpliwości (uzyskanie REGON, założenie rachunku bankowego). Dlatego też mając na uwadze duże zainteresowani, co do tworzenia klubów sportowych w e-sporcie i poruszane zagadnienia warto jednak bardziej rozważyć jego inne prawnie dopuszczalne formy.
Organizacje sportowe
29.08.2024
Organizacje sportowe
28.06.2024
Organizacje sportowe
26.04.2024
Portal prawosportowe.pl powstał w 2012 roku i od tego czasu dostarcza czytelnikom wiedzę z zakresu szeroko rozumianego prawa sportowego. Odbiorcami naszych treści są sportowcy amatorzy i profesjonalni, trenerzy, sędziowe, menedżerowie, agenci, działacze organizacji sportowych, sponsorzy. Jesteśmy po to, by pomagać i edukować w sporcie.
Portal od samego początku jest wspierany przez Kancelarię Prawa Sportowego i Gospodarczego DAUERMAN
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, iż:
Jeśli potrzebujesz pomocy prawnej w Twojej działalności sportowej, napisz do nas korzystając z poniższego formularza.
Pamiętaj – odległość nie stanowi problemu. Działamy całkowicie on-line.
Przedstaw nam swój problem, a my dokonamy wstępnej bezpłatnej analizy prawnej. Następnie przedstawimy, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić oraz zaproponujemy zasady współpracy. Oczywiście za wszelkie usługi otrzymasz fakturę VAT.
Polityka prywatności PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.