26.11.2014
Sport zawodowy na najwyższym światowym poziomie w dzisiejszych czasach jest bardzo silnie powiązany z wielkimi pieniędzmi. Największe światowe gwiazdy, oprócz swoich sportowych karier, stają się również „produktami” marketingowymi generującymi ogromne zyski. Dziś o znakach towarowych w profesjonalnym sporcie.
Co jakiś czas w mediach pojawiają się coraz to nowsze reklamy, w których występują najlepsi sportowcy globu oraz informacje dotyczące ich milionowych kontraktów sponsorskich. Z reguły są one rezultatem zobowiązań wynikających z umów zawartych przez nich ze swoimi klubami, agentami czy promotorami. Jednak coraz częściej sportowcy zaczynają aktywnie i samodzielnie zarządzać swoim wizerunkiem, stając się prężenie działającymi przedsiębiorcami.
W ostatnich latach bardzo modne jest zastrzeganie przez sportowców swoich własnych znaków towarowych. Najczęściej powstają one z inicjałów danego gwiazdora, czasem połączonych z innymi charakteryzującymi ich symbolami np. z numerami na koszulkach. Dla przykładu można tu wskazać słynny znak R10 zastrzeżony przez brazylijskiego piłkarza Ronaldinho, CR7 Cristiano Ronaldo czy pojawiający się na odzieży znak RF należący do szwajcarskiego mistrza tenisa Rogera Federera.
Dzięki takim działaniom sportowcy mogą zawierać kontrakty opiewające na nieprzyzwoicie wysokie sumy pieniędzy uprawniając inne podmioty do wykorzystywania ich symboli. Najczęściej objawia się to w oznaczaniu przez światowych potentatów znakami towarowymi gwiazd specjalnych serii odzieżowych, linii zapachów perfum czy produktów spożywczych. Najciekawsze jest to, że pomimo ogromnych pieniędzy płaconych sportowcom przez kontrahentów za prawa do korzystania z ich symboli i wizerunku, takie działanie jest ciągle dla nich bardzo opłacalne, ponieważ przyciąga miliony konsumentów.
W tym miejscu chciałbym w skrócie przedstawić różne możliwości rejestracji własnego znaku towarowego. Przede wszystkim nasz symbol możemy objąć ochroną na terytorium Polski, co wiąże się z koniecznością złożenia odpowiedniego wniosku wraz z załącznikami w Urzędzie Patentowym RP. Podstawowymi aktami prawnymi regulującymi to zagadnienie są Ustawa z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej oraz wydane na jej podstawie Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 8 lipca 2002 r. w sprawie dokonywania i rozpatrywania zgłoszeń znaków towarowych z późniejszymi zmianami.
Drugą możliwościową jest dokonanie rejestracji Wspólnotowego Znaku Towarowego. Wówczas ochrona prawna przysługująca właścicielowi znaku rozciąga się na wszystkie kraje Unii Europejskiej, w tym Polskę. Urząd Harmonizacji Rynku Wewnętrznego znajduje się w Alicante, jednak możliwe jest dokonanie stosownej rejestracji w języki polskim za pomocą internetowego formularza. Szczegółowe regulacje dotyczące WZT zawarte są w rozporządzeniu Rady WE nr 207/2009 z dnia 26 lutego 2009 w sprawie wspólnotowego znaku towarowego.
Istnieje jeszcze trzecia możliwość rejestracji znaku towarowego – na poziomie międzynarodowym w krajach tzw. Związku Madryckiego. Wskazana organizacja działa na podstawie Porozumienia Madryckiego z 19 kwietnia 1891 r. oraz stworzonego do niego Protokołu przyjętego 27 czerwca 1989 r. Po dokonaniu rejestracji zgłaszający uzyskuje taką ochronę w każdym państwie Związku Madryckiego, jaką uzyskałby rejestrując się w nim bezpośrednio, jednak najpierw należy przejść proces rejestracji w Polsce..
Biorąc pod uwagę rosnąca liczbę polskich sportowców, którzy zyskują status międzynarodowych gwiazd jestem przekonany, że opisana powyżej moda wkrótce zawita do naszego kraju. Dla przykładu można wskazać Roberta Lewandowskiego, Marcina Gortata czy Mariusza Wlazłego, którzy niewątpliwie są rozpoznawani na całym świecie i z cała pewnością mogą pokusić się o pójście w ślady zagranicznych kolegów „po fachu”. Wówczas zobligowani będą do przejścia wskazanych procedur rejestracji znaku towarowego. Oczywiście niewykluczone, że pierwsze przypadki takich działań już miały miejsce.
W ramach ciekawostki, na zakończenie chciałbym wskazać bardzo nietypową i nieco zabawną sprawę związaną ze znakami towarowymi oraz z jednym z wiodących hiszpańskich klubów piłkarskich. Mianowicie klub Valencia CF musiał zrezygnować z publikowania nowego logo z uwagi na sprzeciw DC Comics. Spółka zarzuciła klubowi, że symbol nietoperza jest zbyt podobny do znaku „Batmana”, którego jest właścicielem. Jak na razie nie zdecydowano się na wniesienie powództwa. Jednak popularne „Nietoperze” z Valencii używały podobnego symbolu na długo za nim stworzono i zarejestrowano znak superbohatera, dlatego sprawa może być bardzo interesująca.
25.09.2024
13.08.2024
01.03.2024
28.04.2023
25.01.2023
Portal prawosportowe.pl powstał w 2012 roku i od tego czasu dostarcza czytelnikom wiedzę z zakresu szeroko rozumianego prawa sportowego. Odbiorcami naszych treści są sportowcy amatorzy i profesjonalni, trenerzy, sędziowe, menedżerowie, agenci, działacze organizacji sportowych, sponsorzy. Jesteśmy po to, by pomagać i edukować w sporcie.
Portal od samego początku jest wspierany przez Kancelarię Prawa Sportowego i Gospodarczego DAUERMAN
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, iż:
Jeśli potrzebujesz pomocy prawnej w Twojej działalności sportowej, napisz do nas korzystając z poniższego formularza.
Pamiętaj – odległość nie stanowi problemu. Działamy całkowicie on-line.
Przedstaw nam swój problem, a my dokonamy wstępnej bezpłatnej analizy prawnej. Następnie przedstawimy, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić oraz zaproponujemy zasady współpracy. Oczywiście za wszelkie usługi otrzymasz fakturę VAT.
Polityka prywatności PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.