01.07.2025
Niespełna trzy tygodnie pozostały do piątku 18 lipca 2025 roku, kiedy to rozpoczną się rozgrywki PKO Bank Polski Ekstraklasy i Betclic 1 Ligi. Kolejne rozgrywki będą miały inaugurację sezonu 2025/2026 w następnych tygodnia, np. Betclic 2 Liga – 25 lipca. Rozgrywki Ekstraklasy, jak wiemy prowadzi spółka Ekstraklasa S.A., co powoduje, że Polski Związek Piłki Nożnej jest prowadzącym rozgrywki 1, 2 i 3 Ligi. Mecze 1 i 2 Ligi są obecne na antenach Telewizji Polskiej, z roku na rok rośnie zainteresowanie tymi rozgrywkami, zatem nic dziwnego, że mają one swój „Podręcznik Marketingowy”.
Ten na sezon 2025/2026, który to sezon, patrząc na daty rozpoczął się już dzisiaj, został wprowadzony Uchwałą nr V/69 z dnia 19 maja 2025 roku Zarządu Polskiego Związku Piłki Nożnej w sprawie przyjęcia Podręcznika Marketingowego dla Klubów 1.,2. i 3.Ligi na sezon 2025/2026. Sam Podręcznik, a właściwie trzy podręczniki stanowią załącznik do tejże Uchwały i obowiązują od dzisiaj, tj. 1 lipca 2025 roku. Są to: „PODRĘCZNIK MARKETINGOWY ROZGRYWEK O MISTRZOSTWO 1. LIGI W SEZONIE 2025/2026”; „PODRĘCZNIK MARKETINGOWY ROZGRYWEK O MISTRZOSTWO 2. LIGI W SEZONIE 2025/2026” oraz” PODRĘCZNIK MARKETINGOWY ROZGRYWEK O MISTRZOSTWO 3. LIGI W SEZONIE 2025/2026”.
Im wyższa klasa rozgrywkowa i profesjonalizacja rozgrywek, tym wymagania wobec klubów większe. Nie będziemy tutaj opisywać jakie naklejki/naszywki mają się znaleźć na koszulkach zawodników klubów 1, 2 i 3 Ligi. Przyjrzymy się założeniom „Podręcznika” i to przede wszystkim tym, które odnoszą się do najwyższej ligi z tych objętych „Podręcznikiem”, czyli 1 Ligi.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 Podręcznika Marketingowego dla Klubów 1 ligi na sezon 2025/2026 - PZPN, jako podmiotowi organizującemu, prowadzącemu i nadzorującemu rozgrywki o Mistrzostwo 1. Ligi przysługują wszelkie prawa niemajątkowe i majątkowe dotyczące tych rozgrywek i odbywających się w ich ramach meczów, w tym w szczególności prawa komercyjne, prawa promocyjne, prawa reklamowe i prawa marketingowe (zwane łącznie w niniejszym Regulaminie „Prawami Marketingowymi”) oraz prawa telewizyjne (medialne), realizowane za pośrednictwem dostępnych środków audiowizualnych, radiowych, dźwiękowych, Internetu i wszelkich innych istniejących obecnie oraz w przyszłości środków technicznych (zwane łącznie w niniejszym Regulaminie „Prawami Telewizyjnymi”).
PZPN jest uprawniony – w każdym czasie i wedle swojego swobodnego uznania (w tym bez konieczności zmiany Podręcznika) – do przenoszenia tych Praw Telewizyjnych i Praw Marketingowych na podmioty trzecie (np. media, nadawców telewizyjnych. partnerów/sponsorów), w szczególności na podstawie zawieranych z nimi umów licencyjnych lub umów sponsorskich. Wszystkie kluby biorące udział w Rozgrywkach o Mistrzostwo 1. Ligi mają obowiązek honorowania przysługujących PZPN Praw Telewizyjnych i Praw Marketingowych oraz realizowania wszelkich umów dotyczących tych praw zawartych przez PZPN z osobami trzecimi (np. mediami, nadawcami telewizyjnymi, partnerami/sponsorami), a także każdorazowego posługiwania się określoną przez PZPN Nazwą Rozgrywek. W szczególności kluby zobowiązane są do realizacji czynności dotyczących Praw Marketingowych i Praw Telewizyjnych, o których mowa w Podręczniku (art. 1 ust 2 i 3 Podręcznika).
Klub zobowiązany jest do wydania dostępu wskazanym przez PZPN osobom do wszystkich stref stadionu / imprezy masowej koniecznych do realizacji świadczeń marketingowych i/lub telewizyjnych. Podręcznik zawiera też upoważnienie dla Departamentu Marketingu i Sponsoringu PZPN oraz Pierwszej Ligi Piłkarskiej (PLP) do opracowania dalej idących niż przewidziane w Regulaminie i szczegółowych wytycznych dot. uprawnień partnerów/sponsorów Rozgrywek 1. Ligi, podmiotów uprawnionych do przeprowadzania transmisji z meczów (z tytułu Praw Telewizyjnych), uprawnień PZPN oraz praw i obowiązków Klubów w zakresie praw, o których mowa w niniejszym artykule. Przez przystąpienie lub udział w Rozgrywkach 1. Ligi, klub piłkarski upoważnia PZPN do udzielenia przedsiębiorcom prowadzącym działalność w zakresie organizacji i prowadzenia zakładów wzajemnych (bukmacherom), uprawnienia do wykorzystywania swoich herbów i logotypów (znaków towarowych) oraz nazwy, dla potrzeb prezentacji wyników i kursów dotyczących wyników meczów piłkarskich, w sposób przyjęty przez danego bukmachera.
Podręcznik reguluje też kwestie znaku 1 ligi, odnosi się do księgi znaku i zawiera ogólne wytyczne co do przestrzeni reklamowej podczas meczów Rozgrywek 1. Ligi, z uwzględnieniem oczywiście powierzchni reklamowych przysługujących PZPN, PLP oraz partnerom/sponsorom Rozgrywek 1. Ligi. Odnosi się również do strojów meczowych i tu od razu dodamy, że zakres numeracji koszulek w 1 Lidze to 1-99. Uregulowane zostały także m.in. procedura ceremonii wejścia zespołów na boisko, czy kwestia akredytacji.
Ponadto, kluby zobowiązane są do wydania akredytacji przedstawicielom firmy oficjalnego dostawcy statystyk zgłoszonych przez PZPN lub PLP na 7 dni przez planowanym meczem. W przypadku pojawienia pozostałych podmiotów konkurencyjnych Klub zobowiązany jest do odmówienia wejść na stadion. Natomiast, co do kwestii Oficjalnego partner betting rights, to PZPN/PLP może wskazać nazwę konkretnego podmiotu, który będzie posiadać wyłączność na zbieranie danych bukmacherskich podczas meczów (w związku z umowami zawartymi przez PZPN lub PLP z podmiotami zbierającymi dane podczas rozgrywek) i w związku z tym będzie jedynym podmiotem uprawnionym do otrzymania akredytacji na potrzeby zbierania ww. danych. Zainteresowanych zachęcam do zapoznania się z tymi podręcznikami.
Portal prawosportowe.pl powstał w 2012 roku i od tego czasu dostarcza czytelnikom wiedzę z zakresu szeroko rozumianego prawa sportowego. Odbiorcami naszych treści są sportowcy amatorzy i profesjonalni, trenerzy, sędziowe, menedżerowie, agenci, działacze organizacji sportowych, sponsorzy. Jesteśmy po to, by pomagać i edukować w sporcie.
Portal od samego początku jest wspierany przez Kancelarię Prawa Sportowego i Gospodarczego DAUERMAN
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, iż:
PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.
ul. Powstańców Śląskich 9
53-332 Wrocław
tel. +48 693 672 258
e-mail: bok@prawosportowe.pl
Jeśli potrzebujesz pomocy prawnej w Twojej działalności sportowej, napisz do nas korzystając z poniższego formularza.
Pamiętaj – odległość nie stanowi problemu. Działamy całkowicie on-line.
Przedstaw nam swój problem, a my dokonamy wstępnej bezpłatnej analizy prawnej. Następnie przedstawimy, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić oraz zaproponujemy zasady współpracy. Oczywiście za wszelkie usługi otrzymasz fakturę VAT.
Polityka prywatności PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.