23.02.2024
Ostatnio pisaliśmy o weryfikacji walkowerem wyniku meczu piłkarskiego, wówczas przybliżyliśmy Wam przepisy Uchwały nr IX/140 z dnia 3 i 7 lipca 2008 roku Zarządu PZPN w sprawie organizacji rozgrywek w piłkę nożną (dalej: Uchwała) dotyczące tej materii. W tym artykule pora na zapoznanie się z kolejnymi przepisami Uchwały, tym razem dotyczącymi zastrzeżeń w kwestii stanu pola gry, to po pierwsze, a po drugie protestów w sprawie zawodów.
Obie te regulacje znajdują się w mocno rozbudowanym redakcyjnie § 9 Uchwały. Zanim o nich, trzeba przypomnieć, że Uchwała nr IX/140 z dnia 3 i 7 lipca 2008 roku Zarządu PZPN w sprawie organizacji rozgrywek w piłkę nożną jest w polskim prawie piłkarskim zbiorem przepisów o charakterze ogólnym dotyczących rozgrywek piłkarskich. Przepisy szczególne znajdują się w poszczególnych regulaminach konkretnych już rozgrywek, począwszy od regulaminu rozgrywek Ekstraklasy, przez regulaminy 1 ligi, 2 ligi, 3 ligi, regulaminy rozgrywek futsalu, piłki plażowej, rozgrywek młodzieżowych szczebla centralne, przyjmowane w formie uchwał Zarządu PZPN, po regulaminy rozgrywek od 4 ligi w dół, rozgrywek wojewódzkich młodzieżowych, futsalu i piłki plażowej.
Tu obowiązuje stara reguła prawnicza dotycząca konfliktu norm prawnych LEX SPECIALIS DEROGAT LEGI GENERALI. Zgodnie z tą zasadą, prawo o większym stopniu szczegółowości należy stosować przed prawem ogólniejszym.
Mamy to przypomniane, wyjaśnione, więc pora na kwestie zastrzeżeń dotyczących stanu pola gry. Zgodnie z § 9 ust. 1 Uchwały nr IX/140 z dnia 3 i 7 lipca 2008 roku Zarządu PZPN w sprawie organizacji rozgrywek w piłkę nożną, zastrzeżenia dotyczące stanu pola gry mogą być wnoszone do sędziego przed zawodami oraz w ich trakcie, czyli nie można ich zgłaszać po końcowym gwizdku. Zgodnie z § 9 ust. 1 zdanie 2-gie i kolejne, zastrzeżenia te muszą być przez sędziego zbadane, a w uzasadnionych przypadkach musi on – poprzez kapitana drużyny gospodarzy – wyznaczyć organizatorom czas na usunięcie ewentualnych usterek. Sędzia zawiera w sprawozdaniu z zawodów treść tych zastrzeżeń i wydane zarządzenia, tylko jeśli miało to praktyczne znaczenie (np. opóźnione rozpoczęcie meczu). O zawodach nierozegranych, niedokończonych i przerwanych również pisaliśmy ostatnio. Zainteresowanych odsyłam tutaj.
Kolejną instytucją prawa piłkarskiego, której rolą jest zgłaszanie i odnotowywanie nieprawidłowości są protesty dotyczące tożsamości zawodników drużyny przeciwnej. Zgodnie z § 9 ust. 2 Uchwały mogą być wnoszone – najpóźniej do momentu zakończenia zawodów – przez kapitana drużyny. Sprawdzenia tożsamości zawodników dokonuje sędzia przed zawodami, w czasie przerwy między częściami gry lub po zawodach (zależnie od tego, kiedy wpłynął protest), zawsze w obecności kapitanów obu drużyn (w zawodach drużyn młodzieżowych kapitanowi może towarzyszyć jedna z wpisanych do protokołu osób funkcyjnych). Przekazana przez sędziego kapitanowi informacja o pomeczowym sprawdzaniu tożsamości zobowiązuje wskazanych zawodników, uczestniczących w meczu w chwili zgłaszania protestu, do pozostania w miejscu rozgrywania zawodów do pełnej dyspozycji sędziego we wskazanym przez niego miejscu. Jeżeli opinia sędziego dotycząca protestu nie satysfakcjonuje wnoszącego kapitana, sędzia musi umieścić w sprawozdaniu z zawodów treść jego protestu, wraz z podpisem wnoszącego kapitana (w zawodach drużyn młodzieżowych – kierownika drużyny).
Dokumentami na podstawie których sędzia sprawdza tożsamość zawodników są: dowód osobisty, paszport, legitymacja szkolna. Może być inny oryginalny dokument ze zdjęciem np. prawo jazdy. Nie mogą to natomiast być ksera, skany, zdjęcia wyświetlane w smartfonach zawodników, choć co do smartfonów to jest wyjątek i aplikacja mObywatel na pewno wielu Wam znana i taka z której korzystacie. Pamiętajcie telefon ma być online, co gdzieś w górskich i leśnych terenach czasami jest trudne i warto pamiętać o kłopotach z łącznością. Dlaczego aplikacja mObywatel ma działać online? Ano dlatego, że urządzenie w trybie online wyświetla na ekranie różne „znaki szczególne” dokumenty, który pokazujemy i wiadomo, że jest to dokument z aplikacji honorowany także w urzędach, czy podczas powszechnych wyborów na Prezydenta RP, wyborów parlamentarnych, samorządowych, czy jakichkolwiek innych wyborów i referendów. Zawsze online! – zapamiętajmy. W trybie offline zawsze mogą być podejrzenia, że to tylko zrzut ekranu, a taki zrzut nie jest dokumentem.
Protesty w sprawie zawodów
W świetle § 9 ust. 3 Uchwały - Protesty w sprawie zawodów muszą być dostarczone organowi prowadzącemu rozgrywki w terminie 48 godzin od zakończenia meczu, przy czym kopie protestów powinny być przekazane stronie przeciwnej.
Podpisywanie protokołów
Zgodnie z § 9 ust. 4 Uchwały - Przed rozpoczęciem zawodów kapitanowie i kierownicy drużyn podpisują protokoły z wypisanymi imionami nazwiskami zawodników zgłoszonych do zawodów oraz osób funkcyjnych zajmujących miejsca w strefie technicznej. Po zakończeniu zawodów kierownicy drużyn podpisują sporządzoną przez sędziego informację (załącznik do sprawozdania) o karach indywidualnych i innych zdarzeniach dyscyplinarnych – bez względu na to, że wnoszą do tych opisów uwagi.
Zasada dwuinstancyjności
Jak stanowi § 9 ust 5 Uchwały - W sprawach dot. weryfikacji meczów oraz przy rozpatrywaniu protestów w sprawie zawodów obowiązuje zasada dwuinstancyjności.
Teraz o poszczególnych rozgrywkach i organach właściwych do rozpatrywania protestów (I instancja) i rozpatrywania odwołań (II instancja). Są one wyliczone enumeratywnie w § 9 ust 5 Uchwały:
1) w rozgrywkach Ekstraklasy i Pucharu Ekstraklasy pierwszą instancją jest Komisja Ligi Ekstraklasy SA, a drugą instancją Najwyższa Komisja Odwoławcza PZPN;
2) w rozgrywkach w rozgrywkach I ligi, II ligi, III ligi, Pucharu Polski na szczeblu centralnym, Superpucharu, Centralnej Ligi Juniorów U-19, Centralnej Ligi Juniorów U-17, Centralnej Ligi Juniorów U-15, Ligi Makroregionalnej U-19, Ekstraligi, I i II ligi kobiet, Pucharu Polski kobiet na szczeblu centralnym, Centralnej Ligi Juniorek U-17, Centralnej Ligi Juniorek U-15 na szczeblu centralnym, I Polskiej Ligi Futsalu, II Polskiej Ligi Futsalu, Pucharu Polski w Futsalu na szczeblu centralnym, Ekstraligi i I ligi Futsalu kobiet oraz Pucharu Polski w Futsalu kobiet na szczeblu centralnym pierwszą instancją jest Komisja ds. Rozgrywek i Piłkarstwa Profesjonalnego PZPN, a drugą instancją Najwyższa Komisja Odwoławcza PZPN;
3) w rozgrywkach III ligi kobiet prowadzonych przez Wojewódzkie ZPN pierwszą instancją jest właściwy organ danego Wojewódzkiego ZPN, a drugą instancją Komisja ds. Rozgrywek i Piłkarstwa Profesjonalnego PZPN;
4) w rozgrywkach innych niż wymienione w pkt 3 prowadzonych przez Wojewódzkie ZPN pierwszą instancją jest właściwy organ danego Wojewódzkiego ZPN, a drugą instancją związkowa komisja odwoławcza;
5) w rozgrywkach młodzieżowych reprezentacji Wojewódzkich ZPN, prowadzonych z upoważnienia przez wyznaczone Wojewódzkie ZPN, pierwszą instancją jest wydział właściwy w sprawie gier i ewidencji danego Wojewódzkiego ZPN, a drugą instancją Komisja ds. Piłkarstwa Amatorskiego i Młodzieżowego PZPN;
6) w młodzieżowych rozgrywkach piłki nożnej kobiet organizowanych przez Komisję ds. Piłkarstwa Kobiecego PZPN, innych niż wymienione w pkt 2, pierwszą instancją jest Komisja ds. Piłkarstwa Kobiecego PZPN, a drugą instancją Komisja ds. Rozgrywek i Piłkarstwa Profesjonalnego PZPN;
7) w rozgrywkach Ekstraklasy futsalu pierwszą instancją jest Komisja Ligi Futsal Ekstraklasy, drugą instancją Najwyższa Komisja Odwoławcza PZPN;
8) w młodzieżowych rozgrywkach futsalu organizowanych przez Komisję ds. Futsalu i Piłki Plażowej PZPN, pierwszą instancją jest Komisja ds. Futsalu i Piłki Plażowej PZPN, a drugą instancją Komisja ds. Rozgrywek i Piłkarstwa Profesjonalnego PZPN.
Na koniec omówimy regulacje zawarte § 9 ust 6-10 Uchwały. Zapoznając się z nimi warto zapamiętać, że w sprawach dyscyplinarnych stosuje się postanowienia Regulaminu Dyscyplinarnego PZPN we wszystkich rodzajach rozgrywek (§ 9 ust 6 Uchwały) oraz, że odwołania od decyzji organów w pierwszej instancji, o których mowa w ust. 5, mogą być wnoszone w terminie 3 dni od daty doręczenia pisemnego uzasadnienia decyzji za pośrednictwem organu, który wydał decyzję (§ 9 ust 7 Uchwały). Czyli nie mają tu zastosowanie 7-dniowe terminy na odwołania obowiązujące zgodnie z Regulaminem Dyscyplinarnym PZPN.
W przypadku nierozstrzygnięcia zastrzeżenia lub protestu w ciągu 1 miesiąca, stronie zainteresowanej służy prawo wniesienia skargi na bezczynność organu pierwszej instancji, składanej bezpośrednio do organu drugiej instancji (§ 9 ust 8 Uchwały). Wreszcie, decyzje podjęte w drugiej instancji są ostateczne (§ 9 ust 9 Uchwały) i nie przysługuje od nich skarga kasacyjna. Natomiast, w przypadku uwzględnienia protestu kaucja podlega zwrotowi (§ 9 ust 10 Uchwały).
Portal prawosportowe.pl powstał w 2012 roku i od tego czasu dostarcza czytelnikom wiedzę z zakresu szeroko rozumianego prawa sportowego. Odbiorcami naszych treści są sportowcy amatorzy i profesjonalni, trenerzy, sędziowe, menedżerowie, agenci, działacze organizacji sportowych, sponsorzy. Jesteśmy po to, by pomagać i edukować w sporcie.
Portal od samego początku jest wspierany przez Kancelarię Prawa Sportowego i Gospodarczego DAUERMAN
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, iż:
Jeśli potrzebujesz pomocy prawnej w Twojej działalności sportowej, napisz do nas korzystając z poniższego formularza.
Pamiętaj – odległość nie stanowi problemu. Działamy całkowicie on-line.
Przedstaw nam swój problem, a my dokonamy wstępnej bezpłatnej analizy prawnej. Następnie przedstawimy, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić oraz zaproponujemy zasady współpracy. Oczywiście za wszelkie usługi otrzymasz fakturę VAT.
Polityka prywatności PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.