09.10.2019
Branża e-sportowa to wielopłaszczyznowy potencjał. To sektor, złożony z podmiotów z różnych specjalności (gracze, reklama, producenci sprzętu komputerowego, twórcy gier komputerowych etc.) – podobnie jak sektor sportu tradycyjnego. W dzisiejszym wpisie (i biorąc pod uwagę rozwój e-sportu, także i w kolejnych) wskażę na jakie działania wspierające ze strony państwa (finansowe i pozafinansowe) – jeżeli takie są - może liczyć szeroko poe-sport w Polsce.
Obecne uregulowania prawne (które w najbliższym czasie mogą ulec zmianie) - brak możliwości uzyskana statusu polskiego związku sportowego w rozumieniu przepisów ustawy o sporcie nie daje takiego katalogu uprawnień dla graczy, jakie przewidziane są dla niektórych zawodników sportów olimpijskich. Dodatkowo, co do zasady tzw. sport tradycyjny wspierany jest przez różnego rodzaju programy ogłaszane przez Ministerstwo Sportu i Turystyki. Jak zatem ,,podejść” do tematu branży e-sportu?
Zagadnienie wsparcia dla e-sportu stało się już przedmiotem interpelacji nr 18271 z dnia 31 stycznia 2018 r. W odpowiedzi na powyższe zapytanie wskazano głównie na nawiązywanie współpracy przez Ministerstwo Cyfryzacji z poszczególnymi organizacjami zajmującymi się e-sportem, wdrożenie Konstytucji dla Biznesu (wobec faktu, że drużyny e-sportowe, czy ligi e-sportowe traktowane są jak każde podmioty gospodarcze) i przede wszystkim programy koncentrujące się na wsparciu producentów gier komputerowych.
Za czołowy (i w wymieniony) należy uznać program GameINN, w który zaangażowane jest Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz cały zespół działań Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach wsparcia dla sektora kreatywnego. Głównym celem Programu jest zwiększenie konkurencyjności polskiego sektora producentów gier wideo na rynku globalnym w perspektywie 2023 roku. Do obszarów badawczych na których skupiają się działania Programu sektorowego GameINN zalicza się:
Ponadto w odpowiedzi zostało zaznaczone, że cały sektor e-sportowy jest cały czas obserwowany i jeżeli tendencja jego rozwoju będzie utrzymana, zostaną zaplanowane adekwatne działania wspierające lub regulujące jego działalność.
Do powyższego katalogu dodać można także kolejny instrument wsparcia dla twórców gier, czyli ARP Games sp. z o.o. Spółka ta została założona w 2016 r. przez Agencję Rozwoju Przemysłowego S.A. SPIN-US sp. z o.o. – spółkę celową Uniwersytetu Śląskiego oraz Powiat Cieszyński. W ramach cyklicznie ogłaszanych konkursów ARP Games wspiera zespoły, których prototypy gier mają największą szansę na komercjalizację. W fazie akceleracji ( pierwszy etap wsparcia), zespoły mogą liczyć m.in. na mentoring branżowych ekspertów, dostęp do sprzętu i oprogramowania, udział w specjalistycznych warsztatach czy dofinansowanie w kwocie do 20 tys. zł.
Różnica pomiędzy GameINN, a ofertą ARP Games polega głównie na tym, że ten pierwszy instrument dedykowany jest raczej producentom gier posiadającym już jakieś określone doświadczenie oraz dysponujących know-how, jak i kapitałem finansowym.
Kolejnym instrumentem wsparcia dla polskiego sektora gier wideo ma być Ustawa o finansowym wspieraniu produkcji kulturowych gier wideo oraz o zmianie innych ustaw. Konstrukcja tego mechanizmu premiuje przede wszystkim sukces komercyjny gry.
Daleko nam do rozwiązań występujących przykładowo w Chinach, gdzie powstał specjalny fundusz o wartości miliarda dolarów wyłącznie dla e-sportu, tworzy się programy wspierające dla inwestycji w zakresie e-sportu, widać bardzo duże zaangażowanie lokalnych samorządów w rozwój branży, w tym budowanie centrów e-sportu na wzór olimpijskich. Nie można mówić, że u nas nic w temacie się nie dzieje. Różnego rodzaju działania są podejmowane i planowane. Oby tylko służyły rozwojowi całej branży.
(fot. Adrian Gryciuk)
Organizacje sportowe
29.08.2024
Organizacje sportowe
28.06.2024
Organizacje sportowe
26.04.2024
Portal prawosportowe.pl powstał w 2012 roku i od tego czasu dostarcza czytelnikom wiedzę z zakresu szeroko rozumianego prawa sportowego. Odbiorcami naszych treści są sportowcy amatorzy i profesjonalni, trenerzy, sędziowe, menedżerowie, agenci, działacze organizacji sportowych, sponsorzy. Jesteśmy po to, by pomagać i edukować w sporcie.
Portal od samego początku jest wspierany przez Kancelarię Prawa Sportowego i Gospodarczego DAUERMAN
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, iż:
Jeśli potrzebujesz pomocy prawnej w Twojej działalności sportowej, napisz do nas korzystając z poniższego formularza.
Pamiętaj – odległość nie stanowi problemu. Działamy całkowicie on-line.
Przedstaw nam swój problem, a my dokonamy wstępnej bezpłatnej analizy prawnej. Następnie przedstawimy, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić oraz zaproponujemy zasady współpracy. Oczywiście za wszelkie usługi otrzymasz fakturę VAT.
Polityka prywatności PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.