21.10.2016
Na łamach portalu wielokrotnie już poruszaliśmy zagadnienia z zakresu e-sportu. W dzisiejszym wpisie chciałabym zwrócić Państwa uwagę na tematykę związaną z kradzieżami, które mają miejsce w wirtualnym świecie. Coraz częściej bowiem policjanci odbierają zgłoszenia o kradzieżach mieczy, rakiet, kosmicznych butów etc. Nie powinno to nikogo dziwić, skoro gracze dokonując modyfikacji postaci w grach za taki tuning w wielu przypadkach płaca nawet po kilkaset euro.
Rozwój technologii powoduje wiele implikacji na gruncie prawnym. W swoim wcześniejszym wpisie ,,Technologia w sporcie” wskazywałam już na konsekwencje jakie mogą się pojawić w związku z zastosowaniem w sporcie nowoczesnych gadżetów. Ustawodawca jak widać musi co chwila stawiać czoła nowym wyzwaniom. Czy jednak w tym przypadku - wirtualnych kradzieży sprostał zadaniu? Jest tu wiele wątpliwości, także i dlatego, że doktryna prawnicza i orzecznictwo nie jest w tym temacie jak na razie zbyt obszerne. Jakie znamiona typu czynu zabronionego zostają w tej sytuacji przez sprawcę wypełnione? Przyjrzyjmy się przepisom. Art. 278. Kodeksu karnego stanowi, że: § 1. Kto zabiera w celu przywłaszczenia cudzą rzecz ruchomą, podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5. § 2. Tej samej karze podlega, kto bez zgody osoby uprawnionej uzyskuje cudzy program komputerowy w celu osiągnięcia korzyści majątkowej. § 3. W wypadku mniejszej wagi, sprawca podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku. § 4. Jeżeli kradzież popełniono na szkodę osoby najbliższej, ściganie następuje na wniosek pokrzywdzonego. § 5. Przepisy § 1, 3 i 4 stosuje się odpowiednio do kradzieży energii lub karty uprawniającej do podjęcia pieniędzy z automatu bankowego. Biorąc pod uwagę powyższe, zabranie cudzego wirtualnego miecza nie da się zakwalifikować jako rzeczy ruchomej, cudzego programu komputerowego (autorem programu jest operator gry i w przykładowej sytuacji nie dochodzi do jego nielegalnego uzyskania), energii czy też karty uprawniającej do podjęcia pieniędzy z automatu. Więc? Najczęściej tego rodzaju działania były kwalifikowane jako naruszenie jednego z poniższych przepisów.
- art. 267 k.k.
§ 1. Kto bez uprawnienia uzyskuje dostęp do informacji dla niego nieprzeznaczonej, otwierając zamknięte pismo, podłączając się do sieci telekomunikacyjnej lub przełamując albo omijając elektroniczne, magnetyczne, informatyczne lub inne szczególne jej zabezpieczenie, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2. § 2. Tej samej karze podlega, kto bez uprawnienia uzyskuje dostęp do całości lub części systemu informatycznego. § 3. Tej samej karze podlega, kto w celu uzyskania informacji, do której nie jest uprawniony, zakłada lub posługuje się urządzeniem podsłuchowym, wizualnym albo innym urządzeniem lub oprogramowaniem. § 4. Tej samej karze podlega, kto informację uzyskaną w sposób określony w § 1–3 ujawnia innej osobie. § 5. Ściganie przestępstwa określonego w § 1–4 następuje na wniosek pokrzywdzonego.
- Art. 268 k.k. § 1. Kto, nie będąc do tego uprawnionym, niszczy, uszkadza, usuwa lub zmienia zapis istotnej informacji albo w inny sposób udaremnia lub znacznie utrudnia osobie uprawnionej zapoznanie się z nią, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.
§ 2. Jeżeli czyn określony w § 1 dotyczy zapisu na informatycznym nośniku danych, sprawca podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.
§ 3. Kto, dopuszczając się czynu określonego w § 1 lub 2, wyrządza znaczną szkodę majątkową, podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5.
§ 4. Ściganie przestępstwa określonego w § 1–3 następuje na wniosek pokrzywdzonego.
- art. 268ak.k. § 1. Kto, nie będąc do tego uprawnionym, niszczy, uszkadza, usuwa, zmienia lub utrudnia dostęp do danych informatycznych albo w istotnym stopniu zakłóca lub uniemożliwia automatyczne przetwarzanie, gromadzenie lub przekazywanie takich danych,
podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.
§ 2. Kto, dopuszczając się czynu określonego w § 1, wyrządza znaczną szkodę majątkową,
podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5.
§ 3. Ściganie przestępstwa określonego w § 1 lub 2 następuje na wniosek pokrzywdzonego. - - - art. 287 k.k. § 1. Kto, w celu osiągnięcia korzyści majątkowej lub wyrządzenia innej osobie szkody, bez upoważnienia, wpływa na automatyczne przetwarzanie, gromadzenie lub przekazywanie danych informatycznych lub zmienia, usuwa albo wprowadza nowy zapis danych informatycznych, podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5. § 2. W wypadku mniejszej wagi, sprawca podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku. § 3. Jeżeli oszustwo popełniono na szkodę osoby najbliższej, ściganie następuje na wniosek pokrzywdzonego W jednym z pierwszych wyroków w tego rodzaju sprawie w Polsce sąd uznał, że oskarżony „za pomocą programu szpiegującego dostępu do konta usunął dane informatyczne w postaci wirtualnych przedmiotów”. Dokonując sprzedaży (kradzionych) wirtualnych przedmiotów na pewno zostaje osiągnięta korzyść majątkowa. Wątpliwości budzi to, czy kradzież w wirtualnym świecie można uznać za zmienianie, usuwanie albo wprowadzanie nowego zapisu danych informatycznych?Zdania są podzielone. Pamiętajmy, że każdy przypadek wymaga indywidualnej oceny, która jest poprzedzona szczegółową analizą okoliczności zdarzenia. W nawiązaniu do kwestii sprzedaży wirtualnych przedmiotów, to niektóre firmy wprowadzają ograniczenia dotyczące sprzedaży wirtualnych towarów – można tego dokonywać tylko na platformach operatora gry. Osoby handlujące takimi przedmiotami w serwisie aukcyjnym są zobligowane do przekazywania na konto firmy określonego procentu z zysku. To jeszcze nie koniec ciekawych zjawisk związanych z wirtualnym handlem. Wykształciło się nawet swoiste stanowisko pracy w tym zakresie. Zatrudniona na nim osoba ma za zadanie gromadzenie wirtualnych przedmiotów, które następnie zostają sprzedane. Podobnym problemem jest sytuacja kradzieży danych dotyczących realnych zawodników, które uzyskiwane są za pomocą urządzeń wykorzystywanych do ich monitorowania i w konsekwencji do polepszenia wydajności organizmu. W tym przypadku jednak najczęściej będziemy mieli do czynienia z przestępstwem określonym w art. 267 k.k. Być może w przyszłości kodeks karny zostanie znowelizowany i znajdziemy w nim przepisy jasno regulujące kwestie związane z wirtualnymi kradzieżami. Ciekawe czy firmy ubezpieczeniowe oferują ubezpieczenie np. wirtualnej rakiety? A jakie jest Państwa zdanie w tym zakresie? Może już ktoś spotkał się z tego rodzaju sytuacjami?
Organizacje sportowe
29.08.2024
Organizacje sportowe
28.06.2024
Organizacje sportowe
26.04.2024
Portal prawosportowe.pl powstał w 2012 roku i od tego czasu dostarcza czytelnikom wiedzę z zakresu szeroko rozumianego prawa sportowego. Odbiorcami naszych treści są sportowcy amatorzy i profesjonalni, trenerzy, sędziowe, menedżerowie, agenci, działacze organizacji sportowych, sponsorzy. Jesteśmy po to, by pomagać i edukować w sporcie.
Portal od samego początku jest wspierany przez Kancelarię Prawa Sportowego i Gospodarczego DAUERMAN
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, iż:
Jeśli potrzebujesz pomocy prawnej w Twojej działalności sportowej, napisz do nas korzystając z poniższego formularza.
Pamiętaj – odległość nie stanowi problemu. Działamy całkowicie on-line.
Przedstaw nam swój problem, a my dokonamy wstępnej bezpłatnej analizy prawnej. Następnie przedstawimy, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić oraz zaproponujemy zasady współpracy. Oczywiście za wszelkie usługi otrzymasz fakturę VAT.
Polityka prywatności PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.