16.12.2015
Do napisania dzisiejszego wpisu skłoniły mnie liczne, niestety negatywne, doświadczenia związane z postępowaniami dyscyplinarnymi prowadzonymi przez organy dyscyplinarne Polskich Związków Sportowych (PZS), w których najczęściej funkcję pełnią członkowie zarządu. Dlatego też w dniu dzisiejszym chciałbym przedstawić Państwu propozycję zmian w statucie, która uniezależniłaby „władze wykonawczą” (zarząd) od „władzy sądowniczej” (organu dyscyplinarnego), jak ma to miejsce w klasycznym trójpodziale władzy.
Praktyką w PZS jest, iż władzą związku jest: Walne Zgromadzenie Członków (Delegatów), Zarząd oraz Komisja Rewizyjna. Praktyką również jest, że to Zarząd powołuje organ dyscyplinarny I instancji (nazywajmy go w dalszej części Komisją Dyscyplinarną), w którego skład najczęściej wchodzą członkowie Zarządu oraz że odwołania od orzeczeń takiej Komisji wnosi się do Zarządu działającego jako organ dyscyplinarny II instancji. Kolejną praktyką (ale już z podkreśleniem, że niestety negatywną) jest to, że członkowie Komisji będący jednocześnie członkami Zarządu nie wyłączają się od orzekania i rozpatrywania sprawy na etapie organu II instancji. Tym samym często dochodzi do sytuacji, że obwiniony, którego ukarała Komisja (najczęściej działająca w zespole trzyosobowym), staje przed organem II instancji i „na starcie” ma przeciwko sobie trzy osoby, które orzekały w I instancji. A przecież każdy rodzaj postępowania czy to cywilne, karne czy administracyjne, jako jedną z podstaw wyłączenia sędziego, określają branie udziału w instancji niższej przy wydaniu zaskarżonego orzeczenia.
Kolejnym negatywnym zjawiskiem związanym z powyższym tematem jest zakres władzy członków Zarządu w tego rodzaju postępowaniach, które poprzez możliwość nałożenia kar dyskwalifikacji czy zawieszenia w sposób bardzo realny i dotkliwy oddziaływują na dotychczasowe życie obwinionego. Członkowie Zarządu pełniący jednocześnie funkcję w organach dyscyplinarnych mają, bowiem możliwość nie tylko wszczęcia postępowania, jego prowadzenia, ale również wymierzania kary. Co więcej w dużej ilości PZS takie prawo przysługuje im zarówno w zakresie organu I instancji, jak i organu II instancji.
Tym samym tego rodzaju mechanizmy mogą prowadzić nie tylko do sankcjonowania „opozycji” czy też próby wykluczenia osób, których interesy nie są zbieżne z interesami Zarządu, ale również konieczności szukania przez obwinionych sprawiedliwych wyroków w podmiotach niezależnych od PZS - sądach powszechnych, organach nadzoru czy odpowiednich sądach polubownych, co rodzi po ich stronie określone koszty, którym często nie potrafią sprostać.
Jako przykład wskaże, że co prawda ukarany ma prawo do złożenia skargi na decyzję władz PZS do Trybunału Arbitrażowego ds. Sportu przy PKOl, ale by móc ją złożyć konieczne jest uiszczenie wpisu (najczęściej równowartość kilku tysięcy złotych), a regulamin Trybunału nie przewiduje możliwości zwolnienia od kosztów – nawet jeśli skarżący wykaże trudną sytuację materialną, przez którą nie jest w stanie uiścić wpisu bez uszczerbku utrzymania koniecznego dla siebie czy swojej rodziny.
Mając to na uwadze w niniejszym wpisie chciałbym poddać pod dyskusje wprowadzenie do statutów PZS mechanizmu, który doprowadzi do rozłączenia zarządu („władzy wykonawczej”) od organów dyscyplinarnych („władzy sądowniczej”).
Mianowicie zgodnie z art. 9 ust. 3 pkt. 1 ustawy o sporcie – członek zarządu polskiego związku sportowego nie może – łączyć tej funkcji z funkcją w innych władzach tego związku, z wyjątkiem pełnienia funkcji delegata na walne zebranie członków albo delegatów polskiego związku sportowego zwołane do wyboru władz tego związku. Kluczowe w niniejszym przepisie jest sformułowanie „w innych władzach tego związku”. Intencją tego przepisu było by członek Zarządu nie mógł jednocześnie pełnić funkcji w Komisji Rewizyjnej, co myślę, że dla wszystkich jest oczywiste. Dlatego też za oczywistą uznać należałoby zmianę, która wprowadzałaby do Statutu PZS jako jedną z „władz związku” Komisję Dyscyplinarną. Tego rodzaju zabieg pozwoli na wykluczenie sytuacji, w której osoby sprawujące funkcję członka Zarządu jednocześnie mieliby pełnić funkcję w innej władzy PZS tj. Komisji Dyscyplinarnej.
W mojej opinii wprowadzenie tego rodzaju mechanizmu do PZS, w których w organach dyscyplinarnych zasiadają członkowie Zarządu, pozwoli nie tylko na rozdzielnie „władzy wykonawczej od sądowniczej”, zwiększenie transaparentności działalności władz PZS, ale również realizację zasad, które przyświecały wprowadzeniu ustawy o sporcie, a mianowicie zasad dobrego rządzenia (good governance), co w następstwie przełoży się również na niezależne i sprawiedliwe orzecznictwo organów dyscyplinarnych PZS.
( Zdjęcie ma charakter ilustracyjny i przedstawia siedzibę Ministerstwa Sportu i Turystyki )
13.11.2024
31.10.2024
10.09.2024
29.08.2024
27.08.2024
Portal prawosportowe.pl powstał w 2012 roku i od tego czasu dostarcza czytelnikom wiedzę z zakresu szeroko rozumianego prawa sportowego. Odbiorcami naszych treści są sportowcy amatorzy i profesjonalni, trenerzy, sędziowe, menedżerowie, agenci, działacze organizacji sportowych, sponsorzy. Jesteśmy po to, by pomagać i edukować w sporcie.
Portal od samego początku jest wspierany przez Kancelarię Prawa Sportowego i Gospodarczego DAUERMAN
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, iż:
Jeśli potrzebujesz pomocy prawnej w Twojej działalności sportowej, napisz do nas korzystając z poniższego formularza.
Pamiętaj – odległość nie stanowi problemu. Działamy całkowicie on-line.
Przedstaw nam swój problem, a my dokonamy wstępnej bezpłatnej analizy prawnej. Następnie przedstawimy, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić oraz zaproponujemy zasady współpracy. Oczywiście za wszelkie usługi otrzymasz fakturę VAT.
Polityka prywatności PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.