23.05.2018
W najbliższy weekend odbędzie się jeden z najpopularniejszych wyścigów w całym kalendarzu mistrzostw Formuły 1. Mowa o rywalizacji rozgrywanej na miejskich ulicach malowniczo położonego Monako. Z uwagi na charakterystykę trasy, wyprzedzanie tam jest manewrem wyjątkowo trudnym. O końcowym wyniku niejednokrotnie decyduje z jednej strony właściwa strategia postojów w alei serwisowej, natomiast z drugiej wyniki w kwalifikacjach. Dlatego też w dzisiejszym artykule chciałbym poświęcić uwagę procedurom związanym z kwalifikacjami do wyścigu oraz treningami bezpośrednio je poprzedzającymi. Jak zwykle, nieocenione przy analizie zagadnienia będą Regulacje Sportowe F1[1].
Zasady przeprowadzania sesji treningowych zostały szczegółowo opisane w art. 31 i 32 Regulacji. Rozkład sesji treningowych jest następujący. Dwie z nich określane mianem P1 oraz P2 odbywają się w piątek poprzedzający weekendowe zawody. Podczas imprezy w Monako wyjątkowo treningi przeprowadzane są w czwartki. Każda z sesji treningowych trwa 1,5 godziny, a przerwa pomiędzy nimi nie może wynosić mniej niż 2,5 godziny. Trzecia sesja treningowa poprzedza sobotnie kwalifikacje. Sam trening trwa godzinę, natomiast przerwa pomiędzy nim, a kwalifikacjami, musi wynosić co najmniej 2 godziny. Co do zasady, zgodnie art. 31 ust. 1 Regulacji, uczestnictwo w treningach jest nieobowiązkowe, jednakże, aby móc podejść do kwalifikacji, a tym samym wziąć udział w niedzielnym wyścigu, zawodnik musi wyjechać na tor przynajmniej w jednej sesji treningowej. Ważnym jest, iż wszelkie wykroczenia popełnione przez zawodników w trakcie treningów, w konsekwencji mogą prowadzić do karnego przesunięcia pozycji startowej wywalczonej w sesji kwalifikacyjnej.
Ta zaś uregulowana jest w art. 33. Cała sesja trwa około godziny i podzielona jest na trzy etapy (Q1, Q2, Q3). Podczas kwalifikacji, na każdym z etapów, zawodnicy mogą wykonać dowolną ilość okrążeń, co więcej, kierowcy walczą o najlepsze czasy równocześnie pozostając na torze. W pierwszej części kwalifikacji – Q1 – udział bierze wszystkich 20 zawodników. Trwa ona 18 minut. Po upływie wyznaczonego czasu pięciu uczestników z najsłabszymi wynikami odpada, nie mogąc tym samym podejść do kolejnej rundy. Zostają sklasyfikowani na pozycjach 16-20 wg uzyskanych czasów okrążeń. Wyjątkowa regulacja, dotycząca wyeliminowanych po Q1 znalazła się w art. 35 ust. 1. Jeżeli czas, który zawodnik uzyskał przekracza 107 % najszybszego czasu ustanowionego podczas Q1, nie może on w ogóle wziąć udziału w wyścigu, chyba że inną decyzję podejmą sędziowie z uwagi na szczególne okoliczności. Przykładowo – gdy najlepszy czas w Q1 to 90 sekund, art. 35 ust, 1 znajdzie zastosowanie w stosunku do każdego kierowcy, który osiągnął czas powyżej 96,3 sekundy. Po zakończeniu Q1 następuje 7 minutowa przerwa.
Q2 trwa 15 min i bierze w niej udział 15 zawodników. Podobnie jak w przypadku Q1, po zakończeniu tej rundy kwalifikacyjnej także odpada 5 najwolniejszych kierowców. Sklasyfikowani zostają na pozycjach 11-15. Po 8 – minutowej przerwie pozostała 10 zawodników przystępuje do finałowej, 12 – minutowej sesji. Najszybszy zawodnik zdobywa pierwszą pozycję startową, popularnie nazywaną „pole position”
W Regulacjach Sportowych przewidziane są również kary za niesportowe zachowanie podczas kwalifikacji. Kierowca, który przeszkodzi innemu wpływając tym samym niekorzystnie na jego czas może zostać ukarany anulowaniem wyniku lub przesunięciem pozycji startowej. Poza naruszeniem przepisów zachowania się na torze, podobna kara przewidziana jest za niedozwolone modyfikacje techniczne pojazdu, dokonane w trakcie kwalifikacji.
Oprócz oczywistej nagrody za uzyskanie najlepszego wyniku w trakcie kwalifikacji, jaką jest możliwość wystartowania do wyścigu z pierwszej pozycji, przewidziane jest także trofeum dodatkowej. Zostaje ono przyznane zawodnikowi, który zdobył najwięcej pole positions podczas sezonu. W przypadku remisu, zwycięzcą zostaje posiadacz największej liczby drugich miejsc, a jeśli sprawa w dalszym ciągu nie zostanie rozstrzygnięta – trzecich i tak dalej. Od tego roku nagroda nosi miano „The Pirelli Pole Position Award”. Jest nią pełnowymiarowa opona do bolidu F1 z wygrawerowanymi wszystkimi datami, miejscami i czasami pole positions zawodnika.
O tym, kto przybliży się do tej nagrody, tym samym zwiększając swoje szanse na zwycięstwo w Grand Prix Monako, można się przekonać śledząc kwalifikacje w najbliższą sobotę.
[1] 2018 Formula One Sporting Regulations, https://www.fia.com/regulation/category/110.
Piłka nożna
02.08.2022
Piłka nożna
12.07.2022
Organizacje sportowe
20.06.2022
13.08.2024
01.03.2024
28.04.2023
25.01.2023
19.01.2023
Portal prawosportowe.pl powstał w 2012 roku i od tego czasu dostarcza czytelnikom wiedzę z zakresu szeroko rozumianego prawa sportowego. Odbiorcami naszych treści są sportowcy amatorzy i profesjonalni, trenerzy, sędziowe, menedżerowie, agenci, działacze organizacji sportowych, sponsorzy. Jesteśmy po to, by pomagać i edukować w sporcie.
Portal od samego początku jest wspierany przez Kancelarię Prawa Sportowego i Gospodarczego DAUERMAN
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, iż:
Jeśli potrzebujesz pomocy prawnej w Twojej działalności sportowej, napisz do nas korzystając z poniższego formularza.
Pamiętaj – odległość nie stanowi problemu. Działamy całkowicie on-line.
Przedstaw nam swój problem, a my dokonamy wstępnej bezpłatnej analizy prawnej. Następnie przedstawimy, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić oraz zaproponujemy zasady współpracy. Oczywiście za wszelkie usługi otrzymasz fakturę VAT.
Polityka prywatności PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.