15.03.2019
Już w najbliższy weekend rozpocznie się kolejny sezon Formuły 1. W sobotę z samego rana polskiego czasu odbędą się kwalifikacje, natomiast w niedzielę ruszy pierwszy wyścig. Podobnie jak w roku poprzednim Międzynarodowa Federacja Samochodowa (FIA) wraz z właścicielem F1 – Liberty Media, wprowadziła zmiany w przepisach technicznych i sportowych, aby rywalizacja była jeszcze bardziej interesująca. W dzisiejszym blogu przedstawię najciekawsze z nich.
To co rokrocznie rzuca się w oczy, to zmiana wyglądu bolidów. W nowych modelach zostały przeprojektowane oba główne spojlery. Zarówno przedni, jak i tylny są o wiele większe, co służyć ma przede wszystkim bardziej zaciętej walce na torze i większej liczbie manewrów wyprzedzania. Dokładna specyfikacja oraz wymiary obu elementów zostały określone w art. 3 ust. 3 i 6 Regulacji Technicznych 2019 (dalej: RT)[1].
Kolejne nowości związane są bezpośrednio z ochroną zdrowia sportowców. Powszechnie wiadomo, iż jednym z głównych celów przyświecających FIA jest maksymalna, możliwa redukcja zagrożeń w sporcie motorowym oraz promocja bezpieczeństwa na drogach. Dlatego też od tego sezonu pojazdy zostały wyposażone w dodatkową parę tylnych świateł. Oprócz głównego reflektora, zainstalowanego centralnie, na każdym z krańców spojlera znalazły się, ustawione pionowo, LED-owe światła. Szczegółowe parametry owego oświetlenia znajdują się w art. 14 ust. 5 RT. Z punktu widzenia kibiców istotne zaś może być kiedy będą one wykorzystywane. Odpowiedzi szukać należy w art. 22 ust. 12 Regulacji Sportowych 2019 (dalej: RS)[2].
22.12 The lights described in Article 14.5 of the Technical Regulations must be illuminated at all times when using intermediate or wet‐weather tyres. It shall be at the discretion of the race director to decide whether or not a driver should be stopped if no rear light is working. Should a car be stopped in this way the driver may re‐join when the fault has been remedied.
Wszystkie trzy światła muszą być włączone w momencie używania przez kierowcę przejściowego lub deszczowego ogumienia. Jazda bez świateł w takich sytuacjach może skutkować karnym zatrzymaniem zawodnika przez dyrektora wyścigowego.
Pozostając w tematyce bezpieczeństwa warto nadmienić, że od nadchodzącego sezonu obowiązkowymi stają się biometryczne rękawice, o których pisałem TUTAJ. Przypomnę, iż od zwykłych rękawic różnią się autonomicznym, ładowanym indukcyjnie sensorem, którego zadaniem jest, poprzez wbudowany modem bluetooth, przesyłać do zespołów oraz służb medycznych informacje o tętnie kierowcy oraz poziomie tlenu w jego krwi. Dzięki temu, w razie wypadku, ratownicy będą świadomi stanu zdrowia zawodnika, zanim jeszcze przystąpią do udzielania mu pierwszej pomocy.
Kolejnym elementem ubioru mającym służyć bezpieczeństwu zawodników w sezonie 2019, są kaski dostosowane do nowych standardów zebranych w normie FIA 8860-2018[3]. Zgodnie z tym dokumentem, aby kask został dopuszczony do jazdy musi pomyślnie przejść szereg testów, do których należy m.in.:
Co ciekawe, nowe przepisy dają kierowcom większą swobodę w aspekcie żywienia. Dotychczas, zdając sobie sprawę, że w sporcie, w którym liczą się ułamki sekund każdy kilogram pojazdu ma znaczenie, zawodnicy przestrzegali surowych diet, aby utrzymywać jak najniższą wagę. Od tego roku wprowadzono istotną modyfikację w art. 4 ust. 6 RT.
4.6 Weight of the driver :
4.6.1 The weight of the driver with his seat and driving equipment will be established by the FIA technical delegate at the first Event of the Championship, this reference weight may be amended at any time during the Championship season if deemed necessary by the FIA technical delegate. This reference weight will be used to establish the minimum weight of the driver and ballast referred to in Article 4.6.2 below.
4.6.2 The reference weight of the driver will be added to the weight of any ballast designated for this purpose and, at no time during the Event, may this be less than 80kg.
Zgodnie z dyspozycją powyższych przepisów ustalono, że w sezonie 2019 zawodnik wraz z fotelem musi ważyć 80 kg. Jeżeli waga kierowcy jest mniejsza, wówczas fotel należy stosownie obciążyć, aby różnice w wadze pomiędzy poszczególnymi konkurentami nie miały wpływu na wynik rywalizacji.
Najświeższą zmianą w regułach współzawodnictwa Formuły 1 jest przyznawanie 1 punktu dla autora najszybszego okrążenia podczas wyścigu. Do tej pory cała, możliwa zdobycz punktowa określona była w art. 6 ust. 4 RS. 12 marca 2019 r. dodano do tego przepisu fragment oznaczony gwiazdką.
6.4 Points for both titles will be awarded at each Event according to the following scale :
1st : 25 points
2nd : 18 points
3rd : 15 points
4th : 12 points
5th : 10 points
6th : 8 points
7th : 6 points
8th : 4 points
9th : 2 points
10th : 1 point
*In addition to the above, one point will be awarded to the driver who achieved the fastest lap of the race and to the constructor whose car he was driving, provided the lap time was achieved without incurring a penalty and he was in the top ten positions of the final race classification (see Article 45). No point will be awarded if the fastest lap is achieved by a driver who was classified outside the top ten positions.
Za najlepsze okrążenie w trakcie wyścigu, oprócz jego autora, 1 dodatkowy punkt w klasyfikacji konstruktorów otrzyma team, którego barwy reprezentuje kierowca. Racjonalnym rozwiązaniem jest przyznawanie tego punktu jedynie zawodnikom z pierwszej „dziesiątki”. Specjaliści wskazywali bowiem, że w przeciwnym razie dochodziłoby do sytuacji, w których zawodnicy z dalszych miejsc, którzy nie liczyliby się w rywalizacji, zjeżdżaliby do boksów po nowy komplet opon, tylko po to, aby uzyskać następnie najlepszy czas okrążenia. Wówczas mogłoby się okazać, że miejsce 10 i miejsce 20 jest tak samo cenne, co nie byłoby rozwiązaniem sprawiedliwym.
Na zakończenie raz jeszcze dodam, że zmian w nadchodzącym sezonie Formuły 1 jest więcej, jednakże na potrzeby dzisiejszego wpisu wybrałem jedynie najciekawsze. Jak sprawdzą się w praktyce? Na pierwsze odpowiedzi trzeba będzie poczekać niecałe dwa dni.
[1] 2019 Formula One Technical Regulations, https://www.fia.com/regulation/category/110 - dostęp: 15.03.2019
[2] 2019 Formula One Sporting Regulations, https://www.fia.com/regulation/category/110 - dostęp: 15.03.2019
[3] FIA Standard 8860-2018 and 8860-2018-ABP
Piłka nożna
02.08.2022
Piłka nożna
12.07.2022
Organizacje sportowe
20.06.2022
25.09.2024
13.08.2024
01.03.2024
28.04.2023
25.01.2023
Portal prawosportowe.pl powstał w 2012 roku i od tego czasu dostarcza czytelnikom wiedzę z zakresu szeroko rozumianego prawa sportowego. Odbiorcami naszych treści są sportowcy amatorzy i profesjonalni, trenerzy, sędziowe, menedżerowie, agenci, działacze organizacji sportowych, sponsorzy. Jesteśmy po to, by pomagać i edukować w sporcie.
Portal od samego początku jest wspierany przez Kancelarię Prawa Sportowego i Gospodarczego DAUERMAN
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, iż:
Jeśli potrzebujesz pomocy prawnej w Twojej działalności sportowej, napisz do nas korzystając z poniższego formularza.
Pamiętaj – odległość nie stanowi problemu. Działamy całkowicie on-line.
Przedstaw nam swój problem, a my dokonamy wstępnej bezpłatnej analizy prawnej. Następnie przedstawimy, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić oraz zaproponujemy zasady współpracy. Oczywiście za wszelkie usługi otrzymasz fakturę VAT.
Polityka prywatności PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.