05.06.2013
Piłkarskie Mistrzostwa Europy rozgrywane w Polsce i na Ukrainie dawno za nami, jednakże kwestie kosztów wybudowania i rentowności nowoczesnych stadionów, jak i w obliczu licznych wpadek organizacyjnych podmiotów zarządzających stadionami, systemu ich zarządzania, a co za tym idzie kosztami z nimi związanymi wciąż wydaje się aktualnym temat do dyskusji.
Rachunek finansowy przedsięwzięcia dotyczącego stadionu piłkarskiego nie ogranicza się jedynie do analizy kosztów jego budowy czy też późniejszych kosztów modernizacji obiektu. Pamiętać, bowiem należy o bieżących kosztach eksploatacyjnych obiektu, wśród których istotną rolę odgrywają obciążenia podatkowe z tytułu podatku od nieruchomości, którego wysokość zależy nie tylko od wielkości i konstrukcji stadionu bądź też od interpretacji gminnych organów podatkowych, ale również od decyzji samorządu, co do całkowitego lub częściowego zwolnienia takich obiektów sportowych z opłat. To natomiast powoduje znaczące różnice w opodatkowaniu.
Podatek od nieruchomości uregulowany jest w ustawie z dnia 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jedn. Dz.U. z 2010 r. nr 95, poz. 613 ze zm., zwana dalej „Ustawą”) i należy do grupy tak zwanych podatków lokalnych. Zgodnie z art. 2 ust. 1 Ustawy przedmiotem opodatkowania są grunty, budynki lub ich części oraz budowle lub ich części związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. W związku, z czym w pierwszej kolejności postawić należy pytanie czy stadion jest budynkiem czy też budowlą w rozumieniu przepisów Ustawy. Pomocny w rozróżnieniu obu pojęć będzie zamieszczony w art. 1a ust. 1 Ustawy słowniczek, który to przyjmuje, iż budynkiem jest obiekt budowlany w rozumieniu przepisów prawa budowlanego, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach. Natomiast budowlą w rozumieniu przepisów Ustawy jest to obiekt budowlany w rozumieniu przepisów prawa budowlanego nie będący budynkiem lub obiektem małej architektury, a także urządzenie budowlane w rozumieniu przepisów prawa budowlanego związane z obiektem budowlanym, które zapewnia możliwość użytkowanie obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem.
Rozróżnienie budynku i budowli ma istotne znaczenie w kwestii wyliczenia podstawy opodatkowania. Zgodnie z przepisami Ustawy, w przypadku budowli płaci się podatek w wysokości 2% jej wartości rocznie (art. 5 ust. 1 pkt 3 Ustawy). Natomiast w przypadku budynku podatek uzależniony jest od jego powierzchni użytkowej (art. 4 ust. 1 pkt 2 Ustawy). W związku, z czym zakwalifikowanie stadionu czy to do kategorii budynku czy też budowli może rodzić ogromne różnice w kwestii wysokości odprowadzanego podatku sięgającego, w niektórych przypadkach nawet kilku milionów złotych rocznie. Wątpliwości w zakresie rozróżnienia powodują zadaszone trybuny stadionów sportowych i ich kwalifikacji w zakresie definicji prawa budowlanego. Zgodnie z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych zadaszone trybuny do oglądania sportów na świeżym powietrzu uważane są za budynki (symbol PKOB 1265- budynki kultury fizycznej). Przyjęcie takiej kwalifikacji dla stadionów powoduje, iż podstawą ich opodatkowania nie będzie stawka przyjęta dla budowli tj. 2% ich wartości rocznie, a stawka przewidziana dla budynków związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, której wysokość zgodnie z ostatnim obwieszczeniem ministra finansów z 02.08.2012 r. w 2013 r. wynosi maksymalnie 22,82 zł za 1 mkw. Podkreślić należy jednak, iż to na podatnikach ciążyć będzie udowodnienie odpowiedniemu organowi podatkowemu, iż dany stadion spełnia wszelkie kryteria określone w prawie budowlanym dla budynku. Znane są, bowiem różne decyzje organów w tym zakresie. Przyjętą praktyką jest korzystna dla podatnika interpretacja zgodnie, z którą płyta główna stadionu i infrastruktura pomocnicza traktowana jest jako budowla, natomiast pozostała część stadionu w tym trybuny jako budynek. Jednakże zdarzają się również przykłady interpretacji, w których jedynie główny budynek stadionu traktowany jest jako budynek, pozostała część jako budowla, co powoduje obowiązek uiszczania większego podatku od nieruchomości.
Na zakończenie warto wspomnieć o możliwości zastosowania zwolnienia stadionów w całości lub części z obowiązku uiszczania podatku. Co prawda w art. 7 ust.1 Ustawy nie wymienia się bezpośrednio zwolnienia z obowiązku stadionów, jednakże zgodnie z art. 7 ust. 3 Ustawy przewidziano możliwość, w której to rada gminy w drodze stosownej uchwały może wprowadzić inne zwolnienia przedmiotowe niż określone w przepisach Ustawy. go typu rozwiązania zastosowano w drodze odpowiednich uchwał we Wrocławiu i w Poznaniu. We Wrocławiu zwolniono z obowiązku opłaty wszystkie grunty zajęte pod stadiony sportowe oraz budynki i budowle, które służą ich funkcjonowaniu. W Poznaniu natomiast zwolnienie zostało uzasadnione prowadzeniem przez stadion zadań z zakresu kultury fizycznej. W kontekście omawianego zagadnienia, na marginesie warto również wspomnieć o sytuacji boisk zbudowanych w ramach rządowego programu budowy w każdej gminie tak zwanych „Orlików”, które to zostały zwolnione z obowiązku uiszczania podatku od nieruchomości, gdyż nie prowadzą one działalności gospodarczej. Jako podstawę takiego rozwiązania przytoczyć należy art. 7 ust. 2 pkt 2 Ustawy, na podstawie którego zwalnia się również „publiczne i niepubliczne jednostki organizacyjne objęte systemem oświaty oraz prowadzące je organy, w zakresie nieruchomości zajętych na działalność oświatową”.
W obliczu niejednoznaczności w zakresie zakwalifikowania stadionów, co do ram pojęciowych prawa budowlanego warto zastanowić się nad podjęciem działań mających na celu wyjaśnienie powstających rozbieżności. W takim wypadku rozważyć należy bądź to wprowadzenie zwolnienia przedmiotowego dla obiektów budowlanych realizujących zadania z zakresu kultury fizycznej i propagowania sportu, bądź też nad słusznością wprowadzenia odpowiednich zmian pojęciowych w zakresie prawa budowlanego, która to skutkowałaby większą przejrzystością w zakresie ustalenia podstawy opodatkowania wskazanego rodzaju nieruchomości.
Portal prawosportowe.pl powstał w 2012 roku i od tego czasu dostarcza czytelnikom wiedzę z zakresu szeroko rozumianego prawa sportowego. Odbiorcami naszych treści są sportowcy amatorzy i profesjonalni, trenerzy, sędziowe, menedżerowie, agenci, działacze organizacji sportowych, sponsorzy. Jesteśmy po to, by pomagać i edukować w sporcie.
Portal od samego początku jest wspierany przez Kancelarię Prawa Sportowego i Gospodarczego DAUERMAN
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, iż:
Jeśli potrzebujesz pomocy prawnej w Twojej działalności sportowej, napisz do nas korzystając z poniższego formularza.
Pamiętaj – odległość nie stanowi problemu. Działamy całkowicie on-line.
Przedstaw nam swój problem, a my dokonamy wstępnej bezpłatnej analizy prawnej. Następnie przedstawimy, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić oraz zaproponujemy zasady współpracy. Oczywiście za wszelkie usługi otrzymasz fakturę VAT.
Polityka prywatności PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.