14.08.2015
O sponsoringu sportowym (strategiach, wysokości przekazywanych kwot) zazwyczaj mówi się najgłośniej przy okazji organizacji dużych imprez sportowych bądź przy podpisywaniu przez topowe kluby świata umów sponsoringowych opiewających na niebotyczne kwoty. Równie duże emocje pojawiają się jednak i w naszym kraju, a to np. za sprawą sponsoringu sportowego spółek z udziałem Skarbu Państwa (SP).
W praktyce wiele klubów, sportowców nie miałoby szans na funkcjonowanie, gdyby nie fundusze pochodzące od spółek z udziałem Skarbu Państwa. Kluby, które są sponsorowane przez spółki z udziałem SP, a których wyniki sportowe są nawet słabsze niż rywali stanowią także często atrakcyjniejszą ofertę dla sportowca. Taki sponsor daje poczucie stabilności finansowej i możliwość wyższych zarobków. Z drugiej jednak strony… Temat ten stanowi pole ostrych dyskusji między zwolennikami, a przeciwnikami tego typu działań–wymiana argumentów trwa już od kilku lat.
Jak taka działalność wygląda od strony prawnej? Czy spółka SP może sponsorować sport bez żadnych ograniczeń? W praktyce sprawa nie jest tak oczywista. Szczegółowe kwestie dotyczące sponsorowania sportu przez spółki z udziałem Skarbu Państwa znajdują się w Zrządzeniu nr 5 Ministra Skarbu Państwa z 13 lutego 2009 r. oraz w zmianach wprowadzonych Zarządzeniem nr 37 z 23 sierpnia 2011 r. oraz Zarządzeniem nr z 49 z 3 września 2012 roku.
Wskazane Zarządzenie zawiera Model regulacji działalności sponsoringowej spółek z udziałem Skarbu Państwa. Ma on zastosowanie w jednoosobowych spółkach Skarbu Państwa oraz spółkach, w których udział Skarbu Państwa przekracza 50%. Stosowanie Modelu nie jest obligatoryjne w przypadku spółek, w których udział SP w kapitale zakładowym nie przekracza 50%, a także spółkach publicznych, z zachowaniem ładu korporacyjnego.
Działania sponsoringowe mogą być podjęte przez spółkę z udziałem Skarbu Państwa wyłącznie po spełnieniu następujących warunków:
- w przypadku sponsoringu finansowego – gdy w roku obrotowym poprzedzającym podjęcie takich działań spółka zanotowała dodatni wynik finansowy, miała zysk operacyjny, a w dniu podpisania stosownych umów posiadała wolne środki na rachunku bieżącym,
- w przypadku sponsoringu usługowego i rzeczowego – gdy działalność taka nie wpłynie istotnie na pogorszenie wyniku finansowego za rok obrotowy, w którym te działania podjęto.
Oprócz powyższych wymogów, spółka musi sobie zagwarantować w umowie sponsoringowej możliwość natychmiastowego zaprzestania finansowania tego typu działań w przypadku zaistnienia naruszenia prawa w działalności regulowanej umową, korupcji lub okolicznościach potwierdzających pogorszenie kondycji finansowej sponsora. Jeżeli chodzi o finansowanie klubów sportowych, w tym w szczególności klubów sportowych zorganizowanych w formie spółek akcyjnych działania sponsoringowe wymagają ze strony zarządu dokładnej analizy efektywności. Zarząd powinien przygotować plan działania i określić ich efektywność. Plan powinien zawierać także analizę porównawczą z podmiotami sektora prywatnego opracowaną m.in. w oparciu o informacje pozyskane z rynku mediów. Wskazanie przez zarząd rzeczywistych i wymiernych korzyści wynikających z partycypowania w finansowaniu sportu kwalifikowanego jest koniecznym warunkiem umieszczenia takiego projektu w Planie prowadzenia działalności sponsoringowej i zaakceptowania go przez radę nadzorczą.
Warto także zaznaczyć, że każde przedsięwzięcie sponsoringowe, które jest realizowane zgodnie z harmonogramem zostaje po jego zakończeniu poddane ocenie efektywności poprzez pomiar i ocenę, w szczególności m.in.: jego wpływu na relacje ze środowiskami ważnymi z punktu widzenia spółki, odbioru medialnego, wzrostu rangi marki czy zysków ze sprzedaży. Ocena taka powinna być przygotowywana w formie raportu, który następnie powinien być opiniowany przez radę nadzorczą spółki.
Przy okazji tego tematu chcę jeszcze przytoczyć cytat z Białej Księgi nt. Sportu:
,,Organizacje sportowe mają wiele źródeł dochodów, w tym składki klubowe i wpływy ze sprzedaży biletów, reklamy i sponsoringu, praw medialnych, redystrybucji dochodów w federacjach sportowych, z używania artykułów promocyjnych oraz finansowanie ze środków publicznych itd. Jednakże niektóre organizacje mają znacznie lepszy dostęp do środków z sektora prywatnego niż inne, nawet jeśli w niektórych przypadkach ustanowiony jest dobrze działający system redystrybucji. W sporcie na poziomie najbliższym obywatelom równe szanse i otwarty dostęp do uprawiania sportu może być jedynie zapewniony przez silne zaangażowanie władz publicznych. Komisja rozumie znaczenie pomocy publicznej dla sportu na poziomie najbliższym obywatelom i sportu dla wszystkich i popiera taką pomoc, pod warunkiem, że jest ona przyznawana zgodnie z prawem wspólnotowym”.
Jakie jest Państwa zdanie na temat sponsoringu sportowego spółek z udziałem Skarbu Państwa?
(Zdjęcie ma jedynie charakter ilustracyjny)
13.11.2024
31.10.2024
10.09.2024
29.08.2024
27.08.2024
Portal prawosportowe.pl powstał w 2012 roku i od tego czasu dostarcza czytelnikom wiedzę z zakresu szeroko rozumianego prawa sportowego. Odbiorcami naszych treści są sportowcy amatorzy i profesjonalni, trenerzy, sędziowe, menedżerowie, agenci, działacze organizacji sportowych, sponsorzy. Jesteśmy po to, by pomagać i edukować w sporcie.
Portal od samego początku jest wspierany przez Kancelarię Prawa Sportowego i Gospodarczego DAUERMAN
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, iż:
Jeśli potrzebujesz pomocy prawnej w Twojej działalności sportowej, napisz do nas korzystając z poniższego formularza.
Pamiętaj – odległość nie stanowi problemu. Działamy całkowicie on-line.
Przedstaw nam swój problem, a my dokonamy wstępnej bezpłatnej analizy prawnej. Następnie przedstawimy, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić oraz zaproponujemy zasady współpracy. Oczywiście za wszelkie usługi otrzymasz fakturę VAT.
Polityka prywatności PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.