11.10.2017
Temat dezubekizacji wywołany do tablicy kilka miesięcy temu mocno poruszył społeczeństwo. Zagadnienie to nie ominęło także i sfery sportu, gdyż niektóre postanowienia Ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. o zmianie ustawy o sporcie oraz ustawy o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944–1990 oraz treści tych dokumentów (dalej: nowelizacja) stanowią część tego kierunku działań. W dzisiejszym blogu zatem przedstawię najważniejsze kwestie związane z tą tematyką.
W pierwszej kolejności należy odnieść się do komunikatu MSWiA, w którym poinformowano, że postanowienia ustawy obniżającej emerytury byłym funkcjonariuszom aparatu bezpieczeństwa nie dotyczą byłych milicjantów, strażaków, sportowców na etatach milicyjnych, czy lekarzy, a jedynie byłych funkcjonariuszy aparatu bezpieczeństwa.
Przepisy dezubekizacyjne według projektodawcy stanowiły jedną z kluczowych podstaw wprowadzenia nowelizacji, która to ma za cel oczyścić sport w wymiarze moralnym, zarządczym oraz czysto sportowym.
Przede wszystkim nowelizacja wprowadza postanowienia zgodnie z którymi członek polskiego związku sportowego nie może być osobą, która była pracownikiem, funkcjonariuszem lub żołnierzem organów bezpieczeństwa państwa, o których mowa w art. 5 ustawy z dnia 18 grudnia 1998 r. o Instytucie Pamięci Narodowej – Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu (Dz. U. z 2016 r. poz. 1575), w okresie od dnia 22 lipca 1944 r. do dnia 31 lipca 1990 r. Analogiczne rozwiązanie zastosowano także to członków organu kontroli wewnętrznej polskiego związku sportowego.
Jednym z ważniejszych obowiązków, jakie nałożyła nowelizacja na członków zarządu polskiego związku sportowego (Pokreślenia wymaga fakt, że tylko na członków zarządu polskiego związku sportowego, a nie już np. okręgowego związku sportowego, chociaż w trakcie prac legislacyjnych nad projektem nowelizacji takie propozycje się pojawiały. W ostateczności jednak nie zostały one uwzględnione) jest obowiązek złożenia przez osoby urodzone przed dniem 1 sierpnia 1972 r., które w dniu wejścia w życie niniejszej nowelizacji są członkami zarządu polskiego związku sportowego, oświadczenia, o którym mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 18 października 2006 r. o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944–1990 oraz treści tych dokumentów, w terminie jednego miesiąca od dnia doręczenia powiadomienia Ministra właściwego do spraw kultury fizycznej, o obowiązku złożenia temu organowi powyższego oświadczenia. Oświadczenie to dotyczy pracy lub służby w organach bezpieczeństwa państwa lub współpracy z tymi organami w okresie od dnia 22 lipca 1944 r. do dnia 31 lipca 1990 r.
Organy, którym składane są oświadczenia lustracyjne (poza sytuacjami szczególnymi określonymi w ustawie), przekazują je niezwłocznie do Biura Lustracyjnego Instytutu Pamięci Narodowej celem rozpoznania w trybie określonym w ustawie z dnia 18 grudnia 1998 r. o Instytucie Pamięci Narodowej – Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, chyba że z przepisów odrębnych wynika obowiązek przekazania oświadczenia do oddziałowego biura lustracyjnego Instytutu Pamięci Narodowej.
Skutkiem niezłożenia w terminie przedmiotowego oświadczenia jest pozbawienie pełnionej przez daną osobę funkcji publicznej. Dotyczy to tylko członków zarządu polskiego związku sportowego.
Warto przy tym zwrócić uwagę, że nowelizacja w swojej treści jest niespójna. Zakazy nią wprowadzone dotyczą członków zarządu oraz organu kontroli polskiego związku sportowego natomiast art. 2 nowelizacji stanowi, że ,,w ustawie z dnia 18 października 2006 r. o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944–1990 oraz treści tych dokumentów (Dz. U. z 2016 r. poz. 1721, 1948, 2260 i 2261 oraz z 2017 r. poz. 1530) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 4 w pkt 59 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 60 w brzmieniu: „60) członek zarządu polskiego związku sportowego”.
Brak natomiast analogicznej regulacji dotyczącej członka organu kontroli.
Portal prawosportowe.pl powstał w 2012 roku i od tego czasu dostarcza czytelnikom wiedzę z zakresu szeroko rozumianego prawa sportowego. Odbiorcami naszych treści są sportowcy amatorzy i profesjonalni, trenerzy, sędziowe, menedżerowie, agenci, działacze organizacji sportowych, sponsorzy. Jesteśmy po to, by pomagać i edukować w sporcie.
Portal od samego początku jest wspierany przez Kancelarię Prawa Sportowego i Gospodarczego DAUERMAN
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, iż:
Jeśli potrzebujesz pomocy prawnej w Twojej działalności sportowej, napisz do nas korzystając z poniższego formularza.
Pamiętaj – odległość nie stanowi problemu. Działamy całkowicie on-line.
Przedstaw nam swój problem, a my dokonamy wstępnej bezpłatnej analizy prawnej. Następnie przedstawimy, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić oraz zaproponujemy zasady współpracy. Oczywiście za wszelkie usługi otrzymasz fakturę VAT.
Polityka prywatności PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.