Newsletter

Zapisz się do newslettera

Uzupełnij swojego maila i bądź na bieżąco z nowościami na stronie prawosportowe.pl

ikonka fb ikonka tw

Sporty indywidualne

Sędziowie w F1

05.06.2018

W Formule 1, podobnie jak w przypadku każdej innej dyscypliny sportowej, obecność sędziów jest niezbędna. Mnogość przepisów, a także zwyczajów odnoszących się do rywalizacji torowej wymaga, aby charakteryzowali się oni najwyższą wiedzą sportową. Natomiast z uwagi na wykorzystywanie przez zespoły zaawansowanej technologii, konieczne jest również znakomite przygotowanie od strony technicznej.

Zagadnienia dotyczące sposobu wyboru sędziów, zadań stojących przed poszczególnymi członkami sztabu sędziowskiego, a także zakresu kompetencji zostały zawarte w art. 15 i 16 Regulacji Sportowych F1.[1] Należy w tym miejscu dodać, iż mowa będzie o sędziach głównych, bowiem gro zadań administracyjnych oraz czysto technicznych wykonują specjalnie oddelegowani do tych zadań stewardzi Międzynarodowej Federacji Samochodowej (FIA).

Zgodnie z art. 15 ust 1 i 2 Regulacji, na każdych zawodach w sezonie musi być obecnych siedmiu sędziów głównych, zwanych też „kluczowymi”. Ich pierwszorzędnym zadaniem jest zapewnienie płynności i bezpieczeństwa przy przeprowadzeniu wyścigu, poprzez szybkie reagowanie na zdarzenia mające miejsce na torze, a także monitorowanie i kontrolowanie działań stewardów, o których wspomniałem powyżej. Pięciu sędziów zostaje wybranych przez FIA. Wśród nich znajdują się: główny dyrektor wyścigu, stały sędzia startowy oraz trzech dodatkowych sędziów, z których jeden jest byłym, doświadczonym kierowcą wyścigowym F1. Pozostałych dwóch arbitrów (w tym kierownika toru) wskazuje właściwy ds. sportu organ państwa, na terenie którego odbywa się Grand Prix. Co ważne każdy z kandydatów na sędziego musi posiadać Super Licencje FIA.

Na podstawie art. 15 ust. 3 Regulacji, sędziowie odpowiadają podczas imprezy za następujące aspekty rywalizacji:

  • Kontrola treningów, wyścigu, harmonogramu Grand Prix oraz, jeśli sędziowie uznają to za konieczne, składanie propozycji do stewardów, w celu modyfikacji owego harmonogramu zgodnie z Regulacjami Sportowymi.
  • Zatrzymanie samochodu zgodnie z obowiązującymi przepisami sportowymi.
  • Przerwanie treningu lub zawieszenie wyścigu zgodnie z regulaminem sportowym, jeżeli uważają, że ​​kontynuowanie zawodów jest niebezpieczne, a następnie zapewnienie prawidłowej procedury restartu.
  • Zainicjowanie procedury startowej.
  • Podjęcie decyzji o wprowadzeniu na tor samochodu bezpieczeństwa.

O ile decyzje podejmowane są wspólnie, decydujący głos każdorazowo ma dyrektor wyścigu. Zarządzenia wprowadzające w życie rozstrzygnięcia arbitrów wydaje kierownik toru. Obwieszcza się je poprzez specjalny system informacyjny FIA, dzięki czemu mogą trafić zarówno do stewardów, zespołów, jak i konkretnych kierowców. Co więcej, w przypadku incydentu dotyczącego konkretnego zawodnika sędziowie muszą przeanalizować zaistniałą sytuacje, podjąć decyzję oraz przekazać mu ją w ciągu 25 min (art. 16 ust.3 Regulacji).

Rozpatrując zdarzenia torowe do dyspozycji arbitrów pozostają wszelkie dostępne systemy video oraz inne środki techniczne, które mogą pomóc przy podejmowaniu decyzji. Z uwagi na przebywanie w różnych strefach obiektu, sędziowie mają obowiązek pozostawania w stałym kontakcie radiowym, za każdym razem, gdy na torze znajdują się kierowcy. Równocześnie w centrali kontroli zawodów musi być obecny kierownik toru. Nie ma przy tym znaczenia czy to w trakcie treningów, czy wyścigu (art. 15 ust. 5).

Art. 15 ust. 4 przewiduje dodatkowy obowiązek nakładany na dyrektora wyścigu, kierownika toru, oraz Delegata Technicznego FIA. Mając na uwadze ich kluczowe znaczenie dla wszelkich procedur i kwestii związanych z organizacją treningów, kwalifikacji i wyścigu, wszyscy trzej muszą być obecni na imprezie w dzień pierwszych treningów (przeważnie czwartek) od godziny 10.00.

Obserwując zmagania torowe w F1 należy stwierdzić, że przyjęte rozwiązania, dotyczące sędziów spełniają swoją rolę. Decyzje podejmowane są szybko, a pomyłki zdarzają się sporadycznie. Ponadto wszelkie niebezpieczne zachowania kierowców na torze są dotkliwie penalizowane, dzięki czemu kultura jazdy i rywalizacji ulega ciągłemu doskonaleniu. Jednocześnie sedzowie pomimo realizowanych zadań, pozostają w pewien sposób „niewidoczni” i nie zapadają w pamięć, co w pracy arbitrów sportowych jest kluczowe.

[1] 2018 Formula One Sporting Regulations, https://www.fia.com/regulation/category/110

Ostatnie wpisy autora

Zobacz więcej »

Newsletter

Zapisz się do newslettera by być na bieżąco z nowościami na stronie prawosportowe.pl

About

ikonka logo

Portal prawosportowe.pl powstał w 2012 roku i od tego czasu dostarcza czytelnikom wiedzę z zakresu szeroko rozumianego prawa sportowego. Odbiorcami naszych treści są sportowcy amatorzy i profesjonalni, trenerzy, sędziowe, menedżerowie, agenci, działacze organizacji sportowych, sponsorzy. Jesteśmy po to, by pomagać i edukować w sporcie.

Portal od samego początku jest wspierany przez Kancelarię Prawa Sportowego i Gospodarczego DAUERMAN

Kontakt z nami

Serwis Obsługuje:

logo dauerman

Kontakt:

PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.

Al. Śląska 1

54-118 Wrocław

Stadion Wrocław (Budynek Wschód, III p.)

tel. +48 693 672 258

e-mail: bok@prawosportowe.pl

Na skróty

Zapytaj prawnika » Regulamin serwisu Polityka prywatności