07.10.2021
Zmiana regulacji technicznych dotyczących konstrukcji bolidów nie jest jedyną zmianą jaka ma miejsce w świecie Formuły 1. W niniejszym artykule przedstawię przepisy finansowe w Formule 1, w szczególności tzw. limit budżetowy oraz jego zmiany na najbliższe sezony.
LIMIT BUDŻETOWY
Limity budżetowe na obecny i przyszłe sezony uregulowane zostały w art. 2 ust. 2.3 Regulacji Finansowych Formuły 1. Na trwający sezon limit budżetowy został ustalony na kwotę 145 milionów dolarów przy założeniu, że zostanie rozegranych 21 wyścigów. W przypadku, gdy zostanie rozegranych mniej niż 21 wyścigów, limit ten zostanie zmniejszony w następujący sposób:
145 mln $ – 1,2 mln $ x (21 wyścigów – ilość wyścigów faktycznie rozegranych w sezonie)
Adekwatnie w sytuacji, gdyby zostało rozegrane więcej niż 21 wyścigów, limit budżetowy uległby zwiększeniu o 1,2 miliona dolarów za każdy wyścig rozegrany powyżej przyjętej granicy.
W sezonie 2022 limit budżetowy zostanie zmniejszony do 140 milionów dolarów natomiast w sezonie 2023 – do kwoty 135 milionów dolarów. Limity te będą również mogły być proporcjonalnie zwiększane zmniejszane na takich samych zasadach jak w obecnie trwającym sezonie.
WYŁĄCZENIA SPOD LIMITU BUDŻETOWEGO
Limitem budżetowym nie jest objęty jednak szereg kosztów ponoszony przez poszczególne zespoły, co oznacza, że mogą one przeznaczyć na te kwestie dowolną ilość środków jakimi dysponują. W katalogu kosztów wyłączonych spod limitu budżetowego znajdują się:
KARY ZA ZŁAMANIE REGULACJI FINANSOWYCH
Zespół, który złamie przepisy dotyczące limitów budżetowych może liczyć się z konsekwencjami wskazanymi w art. 9:
3. Duża Kara Sportowa w przypadku poważnego przekroczenia wydatków, tj.:
Zmiany dotyczące przepisów finansowych miały na celu sprawienie by uprawianie tego sportu było przede wszystkim tańsze oraz by różnice finansowe między poszczególnymi zespołami były mniejsze. Wcześniej bowiem takie teamy jak Mercedes czy Red Bull wydawały kilkukrotnie większe sumy pieniędzy niż mniejsze zespoły na budowę samochodów przez co ich konstrukcje były zdecydowanie bardziej dopracowane i w efekcie szybsze. W obecnym sezonie już zauważyliśmy skutki tych regulacji albowiem limity budżetowe oraz nadchodzące zmiany techniczne, dotyczące bolidów, silników, limity w rozwoju pojazdów spowodowały iż zespoły musza umiejętnie gospodarować zasobami, które posiadają by przygotować jak najlepszy samochód. Ponadto pojawiają się przecieki o zainteresowaniu ze strony różnych producentów wejściem do F1 (m. in. Porsche). Wygląda więc na to, iż zmiany te przynoszą pozytywne skutki. Z ostateczną oceną warto się jednak jeszcze wstrzymać.
25.09.2024
13.08.2024
01.03.2024
28.04.2023
25.01.2023
Portal prawosportowe.pl powstał w 2012 roku i od tego czasu dostarcza czytelnikom wiedzę z zakresu szeroko rozumianego prawa sportowego. Odbiorcami naszych treści są sportowcy amatorzy i profesjonalni, trenerzy, sędziowe, menedżerowie, agenci, działacze organizacji sportowych, sponsorzy. Jesteśmy po to, by pomagać i edukować w sporcie.
Portal od samego początku jest wspierany przez Kancelarię Prawa Sportowego i Gospodarczego DAUERMAN
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, iż:
Jeśli potrzebujesz pomocy prawnej w Twojej działalności sportowej, napisz do nas korzystając z poniższego formularza.
Pamiętaj – odległość nie stanowi problemu. Działamy całkowicie on-line.
Przedstaw nam swój problem, a my dokonamy wstępnej bezpłatnej analizy prawnej. Następnie przedstawimy, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić oraz zaproponujemy zasady współpracy. Oczywiście za wszelkie usługi otrzymasz fakturę VAT.
Polityka prywatności PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.