Newsletter

Zapisz się do newslettera

Uzupełnij swojego maila i bądź na bieżąco z nowościami na stronie prawosportowe.pl

ikonka fb ikonka tw

Sporty indywidualne

Zmiany regulaminu technicznego Formuły 1 dotyczące silników

26.08.2022

Światowa Rada Sportów Motorowych (FIA) zatwierdziła w dniu 16 sierpnia, przepisy dotyczące jednostek napędowych Formuły 1, które będą miały zastosowanie od sezonu 2026 Formuły 1. Przepisy te są wynikiem szeroko zakrojonych badań i rozwoju FIA, a także wspólnych konsultacji między FIA a obecnymi i potencjalnymi nowymi producentami jednostek napędowych, czyli stwarza ogromną możliwość i szansę na wejście Porsche i Audi do F1 o czym mówi się od dawna. Pakiet zawiera Regulamin Techniczny, Sportowy i Finansowy.

Cztery kluczowe filary zmian na rok 2026 to:

  • Utrzymanie spektaklu – jednostka napędowa 2026 będzie miała podobne osiągi do obecnych konstrukcji, wykorzystując wysokoobrotowe silniki spalinowe V6 o dużej mocy i unikając nadmiernego różnicowania osiągów, aby umożliwić lepszą i bardziej wyrównaną rywalizację.
  • Równowaga środowiskowa – jednostka energetyczna 2026 będzie obejmować wzrost wykorzystania energii elektrycznej do 50% i wykorzystywać w 100% syntetyczne paliwo.
  • Zrównoważony rozwój finansowy – przepisy finansowe dotyczące jednostek napędowych zmniejszą ogólne koszty dla producentów silników, zachowując jednocześnie najnowocześniejszą technologiczną wizytówkę, która jest podstawą Formuły 1.
  • Sport ma być atrakcyjny dla nowych producentów jednostek napędowych i umożliwić im dołączenie do sportu na konkurencyjnym poziomie.

PALIWO

W pełni syntetyczne paliwo jest jednym z najważniejszych punktów na rok 2026. Wszystkie składniki mieszanki paliwowej muszą być dostarczane ze źródeł zrównoważonych - niespożywczych biologicznie pozyskanych z odpadów komunalnych oraz z wychwytu dwutlenku węgla. Takie regulacje mają gwarantować, że węgiel pochodzący z zasobów kopalnych nie będzie znajdować się w paliwach stosowanych w Formule 1, a bolidy F1 nie będą w ogóle emitować dwutlenku węgla do atmosfery. Ograniczenie emisji gazów cieplarnianych ma spełniać najnowsze, ewoluujące przepisy Unii Europejskiej.

Przepływ paliwa do jednostki spalinowej będzie natomiast ograniczany uzyskiwaną mocą, a nie masą czy objętością. Ograniczeniu podlegać będzie również więcej parametrów paliwa, co zapewni, że przygotowana mieszanka będzie konkurencyjna bez względu na zastosowaną metodę produkcji.
Bolidy mają ponadto zużywać mniej paliwa- obecnie szacuje się, że będzie to ok. 70-80 kg (aktualne przepisy zezwalają na użycie maksymalnie 110 kg).

SILNIK

Podstawę silnika ma stanowić obecnie stosowana konstrukcja V6 o pojemności 1,6 litra i tym samym limicie obrotów. Ma zostać natomiast zmniejszony przepływ paliwa, aby uzyskać moc wyjściową 400 kW (ok. 536 KM). Silnik spalinowy podzielony zostanie na dwie części:

  1. Część dolną, na którą składać się ma blok silnika, wał korbowy, korbowody, pompy i osprzęt.
    2. Część górną koncentrującą się na komorze spalania i towarzyszących jej komponentach, co do których zachowana zostanie większa swoboda rozwoju w celu dostosowania do nowego paliwa.

Celem tych zmian jest, aby producenci w zakresie rozwoju jednostek spalinowych koncentrowali się na części górnej. Dolna opisana zostanie w sposób wymiarowy i będzie podlegać dłuższej homologacji. W całej konstrukcji silnika opracowano szereg środków normalizacyjnych i upraszczających, aby osiągnąć redukcję kosztów jego produkcji.

Ponadto:

- usunięty zostanie system MGU-H

- usunięte zostaną elementy układu dolotu powietrza o zmiennej geometrii

- zdefiniowane zostaną zakresy kluczowych elementów silnika (np. tłoki, korby, blok silnika, zawory, pozycja wtryskiwaczy, koła turbosprężarki)

- dokładniej określone zostaną całkowite objętości elementów jednostki napędowej

- rozszerzona standaryzacja obejmować będzie więcej komponentów i cech konstrukcyjnych (wtryskiwacze, czujniki spalania stukowego, cewki zapłonowe, czujniki momentu obrotowego, czujniki temperatury, czujniki ciśnienia)

- układ wydechowy i dodatkowy osprzęt musi być tak zaprojektowany, aby zapewnić pełną żywotność silnika i tym samym znacznie obniżyć koszty

-harmonogram modernizacji i homologacji zostanie określony w celu monitorowania prac rozwojowych i zmian specyfikacji w kolejnych latach

Warto również wspomnieć, że od sezonu 2027 kierowca może wykorzystać maksymalnie:
- 3 silniki spalinowe, 3 turbosprężarki, 3 wydechy
- 2 układy magazynowania energii, 2 moduły MGU-K

W pierwszym roku obowiązywania przepisów limity te zostaną podniesione o jeden.

System kar w przypadku przekroczenia limitów pozostanie natomiast bez zmian tj. pierwsze przekroczenie puli danego komponentu będzie oznaczało karę przesunięcia o 10 pozycji, a każde kolejne już tylko o 5.

SYSTEM ODZYSKIWANIA ENERGII

Moc maksymalna ERS (system odzyskiwania energii elektrycznej) ma według planu wynosić 350 kW, czyli około 475 koni mechanicznych. Obecnie maksymalna moc systemu ERS to 161 koni mechanicznych. Obecnie odzyskiwana jest energia kinetyczna (przez MGU-K) i cieplna (przez MGU-H). Jak wskazałem od 2026 roku znika system MGU-H, odzyskiwana będzie zatem tylko energia kinetyczna. System MGU-K będzie musiał być zatem bardziej wydajny. System MGU-K będzie zlokalizowany w monokoku, co ma wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa kierowców.

 

LIMITY BUDŻETOWE

Poziom limitu kosztów (skorygowany o indeksację) ustalono na 95 milionów USD za okresy sprawozdawcze 2022-2025 oraz 130 milionów USD od 2026 roku.

Nowi producenci otrzymują możliwość wykorzystywania o 10 mln USD więcej w latach 2023-2024 oraz o 5 mln USD więcej w roku 2025.

Główne kategorie kosztów ponoszonych przez producentów jednostek napędowych, które zostają wyłączone z obliczania limitów, to:

  • działania marketingowe,
  • amortyzacja, koszty obsługi finansowej, podatki, straty wynikające z kursu walut,
  • działania zespołów kadrowych, działania finansowe i prawne,
  • koszty BHP,
  • działania inne niż rozwój jednostek napędowych,
  • produkcja i serwis jednostek napędowych dzierżawionych dla zespołów klienckich
    działalność bieżąca (2023-2025) związana z obecnymi silnikami.

Zadaj nam pytanie!

Zainteresował Cię temat artykułu lub dotyczy Ciebie? Zapraszamy do kontaktu! Zadaj nam pytanie a eksperci Prawa Sportowe: prawnicy, specjaliści w dziedzinie odpowiedniej dla Twojego pytania - odpowiedzą w ciągu 48 godzin! Pierwsza konsultacja jest całkowicie darmowa!

Ostatnie wpisy autora

Zobacz więcej »

Newsletter

Zapisz się do newslettera by być na bieżąco z nowościami na stronie prawosportowe.pl

About

ikonka logo

Portal prawosportowe.pl powstał w 2012 roku i od tego czasu dostarcza czytelnikom wiedzę z zakresu szeroko rozumianego prawa sportowego. Odbiorcami naszych treści są sportowcy amatorzy i profesjonalni, trenerzy, sędziowe, menedżerowie, agenci, działacze organizacji sportowych, sponsorzy. Jesteśmy po to, by pomagać i edukować w sporcie.

Portal od samego początku jest wspierany przez Kancelarię Prawa Sportowego i Gospodarczego DAUERMAN

Kontakt z nami

INFORMACJA O PRZETWARZANIU DANYCH OSOBOWYCH

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, iż:

Serwis Obsługuje:

logo dauerman

Kontakt:

PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.

ul. Powstańców Śląskich 9

53-332 Wrocław

tel. +48 693 672 258

e-mail: bok@prawosportowe.pl

Na skróty

Zapytaj prawnika » Regulamin serwisu Polityka prywatności
Zamknij formularz pytania

Potrzebujesz pomocy? Skontaktuj się z nami!

Jeśli potrzebujesz pomocy prawnej w Twojej działalności sportowej, napisz do nas korzystając z poniższego formularza.

Pamiętaj – odległość nie stanowi problemu. Działamy całkowicie on-line.

Przedstaw nam swój problem, a my dokonamy wstępnej bezpłatnej analizy prawnej. Następnie przedstawimy, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić oraz zaproponujemy zasady współpracy. Oczywiście za wszelkie usługi otrzymasz fakturę VAT.

Wypełnij formularz

Nie jest wymagany, jednak może ułatwić nam kontakt z Tobą jeśli będzie taka potrzeba.

Polityka prywatności PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.

  1. Zakres obowiązywania
    1. Administratorem Danych Osobowych jest PrawoSportowe.pl Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu przy ul. Powstańców Śląskich 9, 53-332 Wrocław, wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia-Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy pod numerem KRS: 0000384634, e-mail: bok@prawosportowe.pl, tel. +48 693 672 258 (dalej: Administrator, ADO).
    2. Celem niniejszej Polityki Prywatności jest określenie działań podejmowanych przez Administratora w zakresie ochrony danych osobowych przetwarzanych, w tym zbieranych za pośrednictwem strony internetowej http://www.prawosportowe.pl.
    3. Dane osobowe to wszelkie informacje, które mogą Cię identyfikować, na przykład Twoje imię i nazwisko, numer telefonu i adres poczty elektronicznej przekazywane przez Ciebie za pomocą formularzy kontaktowych i formularzy zgłoszeń. Kiedy w poniższym dokumencie odwołujemy się do terminu „przetwarzać” albo „przetwarzanie”, mamy na myśli wszelkie czynności i operacje wykonywane na Twoich danych osobowych (np. ich przechowywanie czy analizowanie na potrzeby świadczenia Ci usługi).
  2. Informacje dotyczące ADO
    1. Kontakt z ADO może się odbywać pocztą tradycyjną na adres siedziby, mailowo lub telefonicznie. Dane kontaktowe wskazane zostały w pkt. 1.1 niniejszej Polityki Prywatności.
  3. Cel, podstawa prawna i zasady przetwarzania danych osobowych
    1. Dane osobowe osób fizycznych korzystających z formularzy kontaktowych i formularzy zgłoszeń (dalej zwanymi: Użytkownikami) przetwarzane są w celu:
      1. zawarcia i wykonywania umów w ramach usług prowadzonych przez ADO (art. 6 ust. 1 lit. b) RODO);
      2. prowadzenia działań marketingu bezpośredniego w formie e-mailowego newslettera, na podstawie udzielonej zgody (art. 6 ust. 1 lit. a) RODO);
      3. udzielenia odpowiedzi na przedstawione zagadnienie, co stanowi nasz prawnie uzasadniony interes (art. 6 ust. 1 lit. f) RODO);
      4. ewentualnego ustalenia, dochodzenia lub obrony przed roszczeniami, co stanowi nasz prawnie uzasadniony interes (art. 6 ust. 1 lit. f) RODO).
    2. Dane osobowe przetwarzane są przez następujący okres:
      1. w celu zawarcia i wykonywania umowy – przez okres prowadzenia negocjacji oraz trwania umowy, a po jej ustaniu do upływu okresów przedawnienia wszelkich roszczeń z niej wynikających,
      2. w celu prowadzenie działań marketingu bezpośredniego w formie e-mailowego newslettera – do czasu cofnięcia zgody przez Użytkownika,
      3. w celu udzielenia odpowiedzi na przedstawione zagadnienie - do czasu załatwienia sprawy, w której zostały zebrane.
    3. Podanie danych osobowych w celu, o którym mowa w pkt. 3.1 lit. a) jest dobrowolne jednakże jest warunkiem zawarcia umowy. W przypadku niepodania danych możemy odmówić złożenia Tobie oferty i zawarcia umowy.

      Podanie danych osobowych w celu, o którym mowa w pkt. 3.1. lit. b), c) jest dobrowolne. Jeżeli nie podasz danych lub nie wyrazisz zgody nie będziemy mogli w przyszłości informować Cię bezpośrednio o naszej bieżącej ofercie lub udzielić odpowiedzi na przedstawione zagadnienia.
    4. Dane osobowe Użytkowników nie są przekazywane poza teren Polski, Unii Europejskiej i Europejskiego Obszaru Gospodarczego.
    5. Dane osobowe użytkowników mogą być powierzane przez ADO do przetwarzania następującym kategoriom podmiotów: Kancelaria Radcy Prawnego Tomasz Dauerman, portale internetowe z którymi portal prawosportowe.pl współpracuje na podstawie odrębnych umów, firmy księgowe, biura rachunkowe, firmy informatyczne. Dane osobowe mogą być także udostępnione: odpowiednim organom państwowym na ich żądanie na podstawie odpowiednich przepisów prawa.
  4. Prawa osoby, której dane dotyczą
    1. Każdy Użytkownik ma prawo dostępu do treści swoich danych i otrzymania ich kopii, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych na podstawie prawnie uzasadnionego interesu oraz prawo do przenoszenia danych.
    2. Jeżeli przetwarzanie odbywa się na podstawie zgody, Użytkownik ma prawo cofnąć zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Cofnięcie zgody nie będzie wpływać na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.
    3. Użytkownik ma prawo do wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna, iż przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy RODO lub inne przepisy prawa o ochronie danych osobowych.
    4. W przedmiocie realizacji swoich praw oraz cofnięcia zgody można skontaktować się z ADO przy użyciu danych wskazanych w pkt 1.1 niniejszej Polityki Prywatności.
  5. Cookies
    1. Ciasteczka (ang. cookies) to niewielkie pliki, zapisywane i przechowywane na twoim komputerze, tablecie lub smartphonie podczas gdy odwiedzasz różne strony w internecie. Ciasteczko zazwyczaj zawiera nazwę strony internetowej, z której pochodzi, „długość życia” ciasteczka (to znaczy czas jego istnienia), oraz przypadkowo wygenerowany unikalny numer służący do identyfikacji przeglądarki, z jakiej następuje połączenie ze stroną internetową.
    2. W związku z udostępnianiem zawartości serwisu internetowego prawosportowe.pl stosuje się  tzw. cookies, tj. informacje zapisywane przez serwery na urządzeniu końcowym użytkownika, które serwery mogą odczytać przy każdorazowym połączeniu się z tego urządzenia końcowego, może także używać innych technologii o funkcjach podobnych lub tożsamych z cookies. Opisane w niniejszym punkcie Polityki Prywatności, informacje dotyczące cookies mają zastosowanie również do innych podobnych technologii stosowanych w ramach naszych serwisów internetowych. Pliki cookies (tzw."ciasteczka") stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym użytkownika serwisu internetowego prawosportowe.pl. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę domeny serwisu internetowego, z którego pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
    3. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
      1. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób użytkownicy serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości,
      2. utrzymania sesji użytkownika serwisu internetowego (po zalogowaniu), dzięki której użytkownik nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła"
    4. W ramach serwisu internetowego prawosportowe.pl możemy stosować następujące rodzaje plików cookies:
      1. "niezbędne" pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach serwisu internetowego, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach serwisu,
      2. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach serwisu,
      3. pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych serwisu.
    5. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym użytkownika. Użytkownicy prawosportowe.pl serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu użytkownika serwisu internetowego. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej). Niedokonanie zmiany ustawień w zakresie cookies oznacza, że będą one zamieszczone w urządzeniu końcowym użytkownika, a tym samym będziemy przechowywać informacje w urządzeniu końcowym użytkownika i uzyskiwać dostęp do tych informacji.
    6. Wyłączenie stosowania cookies może spowodować utrudnienia korzystanie z niektórych usług w ramach naszych serwisów internetowych, w szczególności wymagających logowania. Wyłączenie opcji przyjmowania cookies nie powoduje natomiast braku możliwości czytania lub oglądania treści zamieszczanych w serwisie internetowym prawosportowe.pl z zastrzeżeniem tych, do których dostęp wymaga logowania. Poniżej informacja jak wyłączyć pliki cookie w przeglądarce:
      Jak wyłączyć pliki cookie w przeglądarce ?
  6. Postanowienia końcowe
    1. ADO dokłada wszelkich starań, aby zapewnić wszelkie środki fizyczne, techniczne i organizacyjne ochrony danych osobowych przed ich przypadkowym czy umyślnym zniszczeniem, przypadkową utratą, zmianą, nieuprawnionym ujawnieniem, wykorzystaniem czy dostępem, zgodnie ze wszystkimi obowiązującymi przepisami.
    2. ADO zastrzega sobie prawo do zmiany treści niniejszej Polityki Prywatności.