02.09.2015
O sponsoringu w sporcie wielokrotnie było już wspominane na portalu. Dzisiaj do przedstawionych zagadnień, w tym w szczególności do artykułów: „O VAT w klubach sportowych”, „Sponsoring vs darowizna”, a także w odniesieniu do przedstawionego przez Mec. Tomasza Dauermana poradnika – „Sportowiec jako przedsiębiorca (podmiot gospodarczy)”, chciałabym jeszcze dodać kilka informacji.
Cechą zasadniczą umowy sponsoringu jest ekwiwalentność świadczeń, co stanowi element różnicujący ją od umowy darowizny. Należy jednak mieć na uwadze przy negocjacjach warunków umowy sponsoringu oraz redagowaniu jej treści, aby czytelnie wskazać jaką wartość mają świadczenia stron umowy (zobowiązanie się sponsora do np. finansowego wsparcia sponsorowanego, który natomiast zobowiązuje się do reklamy sponsora w uzgodniony sposób) i każda z nich powinna wykonane świadczenie udokumentować fakturą VAT (jeżeli jest czynnym podatnikiem VAT). Jeżeli okaże się, że jakaś część świadczeń, które dokona sponsor na rzecz sponsorowanego nie znajdzie pokrycia w świadczeniu podmiotu sponsorowanego (tzw. brak równowagi ekonomicznej), mogą zostać uznane za darowiznę i wówczas może mieć to konsekwencje na gruncie podatkowym (mogą powstać wątpliwości przy ustalaniu podstawy opodatkowania). W praktyce zdarza się, iż organy podatkowe kwalifikują dokonywane przez podatników czynności nie jako sponsoring, ale jako darowizny mimo iż faktycznie mają one charakter tych pierwszych.
Przykładowo wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 9 stycznia 1998 r. (sygn. I SA/Gd 414/96): „W zakresie wydatków na nagrodę dla »Najlepszego Sportowca Roku« w wysokości 1 400 000 zł, skarżący wyraził pogląd, iż są to wydatki poniesione na reklamę i tym samym powinny być uznane jako koszt uzyskania przychodu. Organizowany plebiscyt na »Najlepszego Sportowa 1993 r.« jednak znamion konkursu prowadzonego w ramach reklamy nie posiadał. Nagrody, której fundatorem była Spółka, wręczono nie czytelnikowi biorącemu czynny udział w konkursie, lecz najlepszemu sportowcowi (nie anonimowemu, lecz wymienionemu na liście dziesięciu sportowców) – biernemu uczestnikowi konkursu. Wartości nagrody ufundowanej najlepszemu sportowcowi, a nie uczestnikowi konkursu, nie można zaliczyć do kosztów reklamy. Nagrodę tę należy dla celów podatkowych potraktować jako bezpłatne przysporzenie majątkowe, mające charakter darowizny, które stosownie do postanowień ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (...) (art. 16 ust. 1 pkt 14), nie jest kosztem uzyskania przychodów”.
Warto także zapoznać się z pismem z 23 kwietnia 1994 r. (nr PO 3-722-170/WK/93), dotyczącym sponsoringu, Ministerstwo Finansów stwierdziło: „W związku z występującymi coraz częściej przypadkami sponsorowania przez podmioty gospodarcze różnego rodzaju konkursów w środkach masowego przekazu lub organizowanych publicznie w inny sposób, poprzez fundowanie uczestnikom tych konkursów nagród rzeczowych, w zamian za umieszczanie w programach tych imprez znaków firmowych sponsorów, krótkich filmów reklamowych, wzmianek o działalności firm i zaletach produkowanych przez nie towarów – do kosztów reklamy (...) ponoszonych przez sponsorów może być zaliczana tylko ta wartość nagród rzeczowych, która stanowi równowartość ceny za tę reklamę. W związku z powyższym wydatki na reklamę, o których mowa wyżej, powinny być udokumentowane odpowiednimi rachunkami. W przypadku braku takich dokumentów wartość nagród rzeczowych ponoszonych przez sponsorów traktowana powinna być jako darowizna, która stosownie do postanowień art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (...) nie stanowi kosztów uzyskania przychodów”.
Sponsoring może przybrać jedną ze wskazanych postaci: pieniężną, rzeczową lub usługową. Jeżeli chodzi o usługi lub przekazywane przez sponsora towary (umowa barterowa), to wówczas powinien on wystawić fakturę VAT na wartość przekazanych towarów bądź usług. Wtedy obie strony umowy wykazują przychód do opodatkowania w wysokości równowartości przekazanych towarów lub świadczonych usług.
Zatem, aby było możliwe zaliczenie do kosztów podatkowych wydatków na nabyte usługi, dany podmiot musi być w stanie udokumentować, że określona usługa została wykonana. Ważną dokumentacją wykonania usługi będzie stanowić m.in. umowa, faktury czy specyfikacja do faktury. Co istotne z punktu widzenia przedsiębiorcy, który planuje taką formę wsparcia dla np. klubu sportowego - nie ma tutaj ograniczeń co do rozliczania kosztów uzyskania przychodu, odliczenia podatku naliczonego.
13.11.2024
31.10.2024
10.09.2024
29.08.2024
27.08.2024
Portal prawosportowe.pl powstał w 2012 roku i od tego czasu dostarcza czytelnikom wiedzę z zakresu szeroko rozumianego prawa sportowego. Odbiorcami naszych treści są sportowcy amatorzy i profesjonalni, trenerzy, sędziowe, menedżerowie, agenci, działacze organizacji sportowych, sponsorzy. Jesteśmy po to, by pomagać i edukować w sporcie.
Portal od samego początku jest wspierany przez Kancelarię Prawa Sportowego i Gospodarczego DAUERMAN
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, iż:
Jeśli potrzebujesz pomocy prawnej w Twojej działalności sportowej, napisz do nas korzystając z poniższego formularza.
Pamiętaj – odległość nie stanowi problemu. Działamy całkowicie on-line.
Przedstaw nam swój problem, a my dokonamy wstępnej bezpłatnej analizy prawnej. Następnie przedstawimy, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić oraz zaproponujemy zasady współpracy. Oczywiście za wszelkie usługi otrzymasz fakturę VAT.
Polityka prywatności PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.