09.01.2020
Szeroko pojęty marketing jest nieodłączną częścią sportu, który stopniowo ulega coraz większej komercjalizacji. Słyszymy zatem o sponsorowaniu drużyny sportowej, promocji danego produktu oraz reklamie określonej usługi. Chciałbym dzisiaj porównać te pojęcia odnosząc się do ustawy o grach hazardowych.
Podstawą do rozważań jest art. 29 ustawy o grach hazardowych, gdzie zostały zdefiniowane wyżej wskazane pojęcia:
Promocja
Promocja gier cylindrycznych, gier w karty, gier w kości, zakładów wzajemnych lub gier na automatach została zdefiniowana w art. 29 ust. 7 ustawy i rozumie się przez nią:
Na pewno zwraca uwagę szeroki zakres prowadzenia aktywności marketingowej oraz możliwość bezpośredniego zachęcania do uczestniczenia w poszczególnych grach. Przejawia się to m.in. poprzez publiczną prezentację gier, rozdawanie rekwizytów oraz żetonów. Promocja danej usługi czy produktu charakteryzuje się zatem dużo większym bezpośrednim oddziaływaniem na potencjalnych klientów w porównaniu do niżej przedstawionej reklamy oraz informacji o sponsorowaniu.
Reklama:
Przez reklamę gier cylindrycznych, gier w karty, gier w kości, zakładów wzajemnych lub gier na automatach rozumie się natomiast publiczne rozpowszechnianie:
- podmiotów prowadzących działalność w zakresie gier cylindrycznych, gier w karty, gier w kości, zakładów wzajemnych lub gier na automatach oraz
Zauważalna jest mniejsza aktywność marketingowa. Pojęcie to nie obejmuje już m.in. publicznej prezentacji gier, rozdawania rekwizytów, przekonywania o zaletach danych produktów. W dalszym ciągu możliwe jest jednak rozpowszechnianie znaków towarowych, nazw i innych oznaczeń podmiotów prowadzących daną działalność jak również informacji o miejscach, w których możliwe jest uczestniczenie w danych grach. Jeszcze raz należy podkreślić, że w ramach reklamy nie jest możliwe bezpośrednie zachęcanie do udziału oraz przekonywanie o zaletach danej gry.
Informacja o sponsorowaniu:
Zgodnie z art. 29 ust. 10 ustawy o grach hazardowych przez sponsorowanie rozumie się bezpośrednie lub pośrednie finansowanie lub współfinansowanie działalności osób fizycznych, osób prawnych lub jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej,
w celu:
- w zamian za informowanie o sponsorowaniu, przez które rozumie się prezentowanie informacji zawierającej nazwę lub innego oznaczenia indywidualizującego sponsora, w związku ze sponsorowaniem.
Działania związane z czystym sponsoringiem w teorii są najmniej „inwazyjnym” działaniem marketingowym. Samo sponsorowanie polega oczywiście na finansowaniu lub współfinansowaniu danego podmiotu, celem zwiększenia wartości marketingowej danego produktu lub usługi, podniesienia ich prestiżu itd. Z drugiej strony, podmiot sponsorowany informuje o fakcie sponsorowania. Nie zachęca on (przynajmniej bezpośrednio) do korzystania z usług lub produktu sponsora. Nie informuje on o miejscach, w których można dany produkt zakupić. Po prostu informuje on fakcie sponsorowania go przez danego kontrahenta.
Zdaję sobie sprawę, że granica pomiędzy pojęciami reklamy i sponsorowania może się w pewnych miejscach zacierać. Tym bardziej osoby odpowiedzialne za marketing w branży gier hazardowych muszą zwracać uwagę na prowadzone kampanie. Ustawodawca określił bowiem inne ograniczenia związane z promocją, reklamą i sponsorowaniem gier hazardowych. Różnice te szerzej omówię w kolejnym opublikowanym tekście na portalu.
(fot. PIXABAY, zdjęcie ma charakter ilustracyjny)
Organizacje sportowe
24.06.2020
Organizacje sportowe
16.06.2020
Legislacja
20.04.2020
13.11.2024
31.10.2024
10.09.2024
29.08.2024
27.08.2024
Portal prawosportowe.pl powstał w 2012 roku i od tego czasu dostarcza czytelnikom wiedzę z zakresu szeroko rozumianego prawa sportowego. Odbiorcami naszych treści są sportowcy amatorzy i profesjonalni, trenerzy, sędziowe, menedżerowie, agenci, działacze organizacji sportowych, sponsorzy. Jesteśmy po to, by pomagać i edukować w sporcie.
Portal od samego początku jest wspierany przez Kancelarię Prawa Sportowego i Gospodarczego DAUERMAN
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, iż:
Jeśli potrzebujesz pomocy prawnej w Twojej działalności sportowej, napisz do nas korzystając z poniższego formularza.
Pamiętaj – odległość nie stanowi problemu. Działamy całkowicie on-line.
Przedstaw nam swój problem, a my dokonamy wstępnej bezpłatnej analizy prawnej. Następnie przedstawimy, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić oraz zaproponujemy zasady współpracy. Oczywiście za wszelkie usługi otrzymasz fakturę VAT.
Polityka prywatności PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.