Newsletter

Zapisz się do newslettera

Uzupełnij swojego maila i bądź na bieżąco z nowościami na stronie prawosportowe.pl

ikonka fb ikonka tw

Sporty walki

Ograniczenia w sponsoringu uczestników Igrzysk Olimpijskich

11.07.2016

Wprawdzie piłkarskie emocje już za nami, jednakże za niecały miesiąc czekają na nas kolejne sportowe zmagania w ramach Rio 2016. Igrzyska Olimpijskie to nie tylko rywalizacja sportowców, lecz również współzawodnictwo na tle marketingowym. Przy tej okazji chciałbym omówić przepisy Międzynarodowego Komitetu Olimpijskiego regulujące kwestię wykorzystania wizerunku uczestników Igrzysk Olimpijskich. Zagadnienie to  było już poruszane na łamach portalu przez Kingę Kanię, która w artykule pt. ,,Igrzyska Olimpijskie i sponsoring” wskazywała na konflikt interesów prywatnych sponsorów oraz Międzynarodowego Komitetu Olimpijskiego. W dzisiejszym tekście chciałbym bardziej szczegółowo omówić właściwe przepisy MKOl regulujące tę kwestię. Zgodnie z art. przepisem wykonawczym do art. 40 Karty Olimpijskiej: Poza sytuacjami dozwolonymi przez Komitet Wykonawczy MKOl, żaden zawodnik, działacz lub inny personel ekipy, który uczestniczy w Igrzyskach Olimpijskich, nie może zezwolić na wykorzystanie swojej osoby, nazwiska, wizerunku lub wyników sportowych w celach reklamowych podczas Igrzysk Olimpijskich. Jak widać, wyżej wskazany zakaz obejmuje nie tylko samych zawodników, lecz również członków sztabu szkoleniowego oraz działaczy. Treść przepisu nie wskazuje na czas obowiązywania ograniczeń reklamowych, jednakże w oficjalnych wytycznych stosowania przepisu art. 40 Karty Olimpijskiej wskazano, iż okres ten rozpoczyna się 27 lipca 2016 roku (tj. 9 dni przed oficjalną ceremonią rozpoczęcia Igrzysk Olimpijskich), a kończy się 24 sierpnia 2016 roku (tj. 3 dni po ceremonii zakończenia Igrzysk). Do tej pory zawodnicy, członkowie sztabu szkoleniowego oraz działacze mogli brać udział wyłącznie w kampaniach reklamowych trwających podczas Igrzysk Olimpijskich obejmujących produkty oficjalnych sponsorów olimpijskich. W ich skład wchodzą: członkowie programu partnerskiego MKOl, sponsorzy krajowych komitetów olimpijskich jak również sponsorzy danych Igrzysk Olimpijskich. W lutym 2015 roku Międzynarodowy Komitet Olimpijski ogłosił zatwierdzenie zmian, zgodnie z którymi umożliwiono prowadzenie kampanii reklamowych również podmiotom, nieposiadającym statusu oficjalnego sponsora olimpijskiego. Jednym z beneficjentów jest m.in. Under Armour, który wprawdzie nie jest oficjalnym sponsorem w rozumieniu przepisów MKOl, jednakże związany jest z 250 zawodnikami biorącymi udział w Igrzyskach Olimpijskich. Na podmioty te nałożono jednakże szereg obowiązków związanych z korzystaniem w wizerunku zawodników. Po pierwsze, nieoficjalni sponsorzy zobowiązani byli do przesłania wniosków ze swoimi kampaniami reklamowymi na 6 miesięcy przed rozpoczęciem obowiązywania okresu ochronnego. W praktyce musiały one zatem zostać przedłożone do 27 stycznia 2016 r. W wielu przypadkach termin ten uniemożliwił objęcie zawodników w kampanii reklamowej z uwagi na fakt braku pewności co do uzyskania przez nich kwalifikacji olimpijskich lub umieszczenia ich w końcowych składach reprezentacji na Igrzyska Olimpijskie. Drugim ograniczeniem jest treść samej kampanii, która nie może nawiązywać do współzawodnictwa olimpijskiego. Zakazano zatem użycia m.in. takich sformułowań jak: „igrzyska olimpijskie”, „olimpiada”, „olimpijski”. Podobnie nałożono ograniczenia w zakresie łączenia sformułowań w kontekście sugerującym udział w turnieju w Rio, np. słów: ,,medal, 2016, lato”. Wprowadzono również większą swobodę w możliwości korzystania z mediów społecznościowych w zakresie kampanii reklamowych niedotyczących oficjalnych sponsorów olimpijskich. Pomimo wprowadzenia wytycznych dotyczących stosowania przepisu art. 40 Karty Olimpijskiej, reguły dotyczące działań marketingowych podczas igrzysk olimpijskich ciągle zawierają możliwości swobodnej interpretacji zarówno przez sportowców jak i sponsorów. Zainteresowanym osobom sugeruje się kontakt z MKOl oraz krajowymi komitetami olimpijskimi w celu określenia zakresu dozwolonych działań podczas turnieju. W najbliższym czasie przekonamy się, jak nowe regulacje sprawdzą się w praktyce. Niezależnie od tego, obserwując działania marketingowe podczas obserwowanych zawodów warto mieć na uwadze kontekst pojawiających się treści reklamowych, ograniczonych w pewnym zakresie przepisami MKOl.

Ostatnie wpisy autora

Zobacz więcej »

Newsletter

Zapisz się do newslettera by być na bieżąco z nowościami na stronie prawosportowe.pl

About

ikonka logo

Portal prawosportowe.pl powstał w 2012 roku i od tego czasu dostarcza czytelnikom wiedzę z zakresu szeroko rozumianego prawa sportowego. Odbiorcami naszych treści są sportowcy amatorzy i profesjonalni, trenerzy, sędziowe, menedżerowie, agenci, działacze organizacji sportowych, sponsorzy. Jesteśmy po to, by pomagać i edukować w sporcie.

Portal od samego początku jest wspierany przez Kancelarię Prawa Sportowego i Gospodarczego DAUERMAN

Kontakt z nami

Serwis Obsługuje:

logo dauerman

Kontakt:

PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.

Al. Śląska 1

54-118 Wrocław

Stadion Wrocław (Budynek Wschód, III p.)

tel. +48 693 672 258

e-mail: bok@prawosportowe.pl

Na skróty

Zapytaj prawnika » Regulamin serwisu Polityka prywatności