29.12.2015
W swoim ostatnim w tym roku wpisie chcę powrócić do tematu, który w mojej ocenie mocno namieszał w piłkarskim świecie (pomijając oczywiście aferę korupcyjną w FIFA), czyli zmian w regulacjach dotyczących agentów piłkarskich. Dwukrotnie już przedstawiałam różne zagadnienia związane z tym wątkiem w artykułach pt. ,, Od 1 kwietnia rewolucja dotycząca agentów piłkarzy” oraz ,,Co ,,boli” byłych agentów piłkarskich?”.
W odniesieniu do wprowadzonych zmian w regulaminie największym ,,zainteresowaniem” cieszy się zapis dotyczący rekomendowanej całkowitej kwoty wynagrodzenia za jedną transakcję należną Pośrednikowi, który działał przy jej zawarciu w imieniu zawodnika, a która ma nie przekraczać 3%. Wydaje mi się jednak, że trzeba także zwrócić uwagę na jeszcze inny aspekt tej regulaminowej rewolucji, czyli na odpowiedzialność pośredników piłkarzy.
Celem FIFA przy wprowadzaniu zmian było zaproponowanie nowego, bardziej przejrzystego systemu, który byłby łatwiejszy do zarządzania i wdrażania na szczeblu krajowym, co jednak często określane jest mianem łatwego ,,zrzucenia” z siebie szerokiego spektrum spraw związanych z agentami i umieszczenia ich poza sferą odpowiedzialności FIFA. Liberalizacja regulacji i zwiększenie dostępności to jedno, ale trzeba też mieć na uwadze inną kwestię. Chociaż podstawy są podobne i opierają się na rekomendacjach FIFA, to jednak wymagania dotyczące rejestracji pośredników różnią się w poszczególnych krajach. Już istnieje niespójność w sprawie zaleceń dotyczących chociażby tych ,,magicznych” 3%. Pojawiają się też informacje, że taka rekomendacja może doprowadzić do opuszczenia rynku przez jak do tej pory czołowych agentów i wejście na rynek osób, które nie mają wiedzy, ani doświadczenia, a liczą tylko na szybki zysk (to tylko jedna z wielu opinii). W związku z tym kilka federacji krajowych zdecydowało się na wprowadzenie wewnętrznych testów, szkoleń, które mają sprawdzić i przygotować przyszłych pośredników, a także promować ich jakość.
Ponadto każde państwo ma własny, krajowy system sankcjonowania. Jedynie zgodnie z Regulations on Working with Intermediaries, FIFA musi być poinformowana o sankcji nałożonej na agenta i wówczas może podjąć decyzję o zastosowaniu tej sankcji na poziomie światowym. Tego rodzaju rozbieżności na poziomie krajów członkowskich UE mogą prowadzić do naruszenia zasad o swobodnym przepływie usług. Pośrednik, który uzyskał ,,uprawnienia do wykonywania zawodu” w jednym państwie członkowskim UE musi zarejestrować się w innym państwie, aby móc działać we właściwości innego krajowego związku… Co z odpowiedzialnością dyscyplinarną pośrednika ,,X” z kraju ,,A” wobec zawodnika z kraju ,,C”, a który gra w kraju ,,D”? Który podmiot będzie właściwy? W sprawach, w których pozwany podmiot będzie miał miejsca zamieszkania lub siedzibę w jednym z państw członkowskich wówczas może mieć zastosowanie Rozporządzenie Rady (WE) NR 44/2001 z dnia 22 grudnia 2000 r. w sprawie jurysdykcji i uznawania orzeczeń sądowych oraz ich wykonywania w sprawach cywilnych i handlowych (Dz.U. L 12 z 16.1.2001).
Pamiętajmy, że nowe regulacje objęły ponad 200 podmiotów będących członkami FIFA. Pojawiły się więc przypadki, że krajowe związki nie mogły sobie poradzić ze stworzeniem odpowiednich regulacji na szczeblu krajowym i wdrożeniem nowego systemu. Nie neguję, że krajowe związki nie są w stanie zapewnić prawidłowego funkcjonowania systemów związanych z pośrednikami piłkarskimi, ale musimy sobie chyba jednak odpowiedzieć na pytanie czy ta deliberalizacja i położenie kresu systemowi licencjonowania w praktyce przyniesie oczekiwane efekty? Czy raczej mamy chaos regulacyjny w branży, w której przepisy powinny mieć charakter powszechny?
Portal prawosportowe.pl powstał w 2012 roku i od tego czasu dostarcza czytelnikom wiedzę z zakresu szeroko rozumianego prawa sportowego. Odbiorcami naszych treści są sportowcy amatorzy i profesjonalni, trenerzy, sędziowe, menedżerowie, agenci, działacze organizacji sportowych, sponsorzy. Jesteśmy po to, by pomagać i edukować w sporcie.
Portal od samego początku jest wspierany przez Kancelarię Prawa Sportowego i Gospodarczego DAUERMAN
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, iż:
Jeśli potrzebujesz pomocy prawnej w Twojej działalności sportowej, napisz do nas korzystając z poniższego formularza.
Pamiętaj – odległość nie stanowi problemu. Działamy całkowicie on-line.
Przedstaw nam swój problem, a my dokonamy wstępnej bezpłatnej analizy prawnej. Następnie przedstawimy, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić oraz zaproponujemy zasady współpracy. Oczywiście za wszelkie usługi otrzymasz fakturę VAT.
Polityka prywatności PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.