19.02.2016
W dzisiejszym tekście chciałbym omówić kwestię konieczności organizacji konkursów na stanowisko trenera kadry narodowej przez polskie związki sportowe. Czy obowiązujące przepisy prawa nakładają obowiązek zastosowania procedury konkursowej w tym zakresie? Zapraszam do lektury
Problematyka będąca przedmiotem analizy niniejszego tekstu stała się aktualna z uwagi na konkurs zorganizowany w ostatnim czasie przez Związek Piłki Ręcznej w Polsce. Pojawiły się liczne komentarze wskazujące, że Związek organizując konkurs spełniał obowiązki wynikające z przepisów wewnętrznych wydanych przez Ministra Sportu i Turystyki. Czy opinie mają swoje odzwierciedlenie w aktualnym stanie prawnym? Otóż niekoniecznie.
Żeby odnieść się do meritum sprawy należy najpierw przytoczyć wybrane przepisy art. 29 ustawy o sporcie dotyczące możliwości finansowania zadań polskiego związku sportowego przez Ministra Sportu i Turystyki:
Art. 29.
1. Minister właściwy do spraw kultury fizycznej może dofinansowywać uprawianie lub organizowanie sportu oraz jego promocję.
(…)
7. Minister właściwy do spraw kultury fizycznej, w zakresie dofinansowania zadań związanych z przygotowywaniem kadry narodowej do udziału w igrzyskach olimpijskich, igrzyskach paraolimpijskich, igrzyskach głuchych, mistrzostwach świata lub mistrzostwach Europy, może zlecać polskim związkom sportowym, Polskiemu Komitetowi Olimpijskiemu i Polskiemu Komitetowi Paraolimpijskiemu realizację zadań publicznych z pominięciem otwartego konkursu ofert, o którym mowa w art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536, z późn. zm.6)). Przepisy art. 47 i art. 151 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych stosuje się odpowiednio.
Na podstawie wyżej wskazanych przepisów Minister Sportu i Turystyki w dniu 13 listopada 2015 r. wydał decyzję nr 45 w sprawie ogłoszenia „Programu dofinansowania ze środków budżetu państwa zadań związanych z przygotowaniem zawodników kadry narodowej do udziału w igrzyskach olimpijskich oraz przygotowaniem i udziałem w Mistrzostwach Świata i Europy w sportach olimpijskich w 2016 roku”. Celem Programu jest:
1) Stworzenie optymalnych warunków dla szkolenia zawodnikom kadry narodowej, o dużym potencjale sportowym, posiadającym szansę na osiągnięcie wysokich rezultatów sportowych, w tym uzyskanie kwalifikacji olimpijskiej oraz zdobycie medalu;
2) Zabezpieczenie zawodnikom kadry narodowej niezbędnego sprzętu sportowego i specjalistycznego, który jest nieodzowny do zachowania ciągłości realizacji szkolenia w wieloletnim procesie treningowym.
Zgodnie z treścią Programu, na realizację celów w nim zawartych, Minister w 2016 roku przeznaczył kwotę w wysokości 146.200.000,00 zł. Zgodnie z wynikami z dnia 12 stycznia 2016 roku Związek Piłki Ręcznej w Polsce z wyżej wymienionej puli otrzymał kwotę 5.092.000,00 zł. Uzyskanie publicznych środków wiąże się jednakże z właściwym ich wydatkowaniem na zasadach określonych w omawianym Regulaminie. Dla celów niniejszego artykułu chciałbym wskazać przepisy dotyczące zatrudniania trenerów kadry narodowej, tj. Dział VII ust. 4 Regulaminu:
4. Zasady dofinansowania wynagrodzeń kadry trenerskiej i osób współpracujących:
1) Zatrudnienie sekretarza generalnego/dyrektora biura, dyrektora sportowego/kierownika wyszkolenia, którego wynagrodzenie dofinansowane jest ze środków MSiT wymaga zastosowania procedury konkursowej. Zleceniobiorca przeprowadza konkurs zachowując poniższe wymagania
a) powołanie komisji konkursowej przez zarząd (lub upoważniony organ) Zleceniobiorcy – MsiT zastrzega sobie prawo do jednego miejsca w komisji konkursowej dla swojego przedstawiciela;
b) powiadomienie Ministra z 7-dniowym wyprzedzeniem o terminie konkursu.
2) Zleceniobiorca zobowiązany jest poinformować MSiT o zawarciu, rozwiązaniu umów z ww. osobami, a także o wysokości lub zmianie wysokości już ustalonego dofinansowania wynagrodzenia.
3) Trener zatrudniony na podstawie umowy o pracę nie może otrzymywać dodatkowych wynagrodzeń z tytułu wykonywanej pracy podczas szkoleń i zawodów sportowych, w ramach realizacji zadania publicznego niniejszego Programu.
4) Trenerom szkolenia olimpijskiego zaleca się udział w szkoleniach organizowanych w ramach Akademii Trenerskiej prowadzonej przez Instytut Sportu
5) W uzasadnionych przypadkach, w ramach obowiązującej umowy, Zleceniobiorca może zwiększyć z przyznanej dotacji wysokość dofinansowania wynagrodzenia trenera. Zwiększenie wymaga uprzedniej akceptacji Ministra oraz nie może przekroczyć stawki przewidzianej dla asystenta trenera głównego.
Wyraźnie widać, ze wprawdzie na podstawie Regulaminu zostały nałożone pewne ograniczenia związane z zatrudnianiem trenerów kadry narodowej, jednakże w żadnym wypadku nie można wskazać, że jednym z nich jest konieczność przeprowadzenia procedury konkursowej.
Dlaczego zatem byliśmy świadkami pojawiania się informacji medialnych dotyczących obowiązku przeprowadzenia konkursu przez ZPRP? Wygląda na to, że przyczyną była nieznajomość obowiązujących przepisów Ministra Sportu i Turystyki w tym zakresie. Owszem, obowiązek przeprowadzenia procedury konkursowej na stanowisko trenera istniał jeszcze kilka lat temu. Wskazany był on m.in. w Zarządzeniu nr 25 Ministra Sportu i Turystyki z dnia 11 grudnia 2012 roku dotyczącym analogicznego programu na rok 2013. Należy jednakże pamiętać, ze dokument ten nie obowiązuje już w systemie prawnym.
Z informacji uzyskanych przez Departament Sportu Wyczynowego Ministerstwa wynika, że przyczyną usunięcia powyższego obowiązku była chęć umożliwienia związkom prowadzenia autonomicznej polityki kadrowej w zakresie pionu szkoleniowego kadry narodowej. Mając powyższe uwagi na uwadze, należy wskazać, że wprawdzie żaden przepis prawny nie uniemożliwiał ZPRP przeprowadzenie konkursu na stanowiska trenera kadry, jednakże, wbrew krążącym opiniom, działanie to nie wynikało z obowiązków określonych w wyżej wskazanym Regulaminie finansowania zadań Związku przez Ministra Sportu i Turystyki.
Organizacje sportowe
24.06.2020
Organizacje sportowe
16.06.2020
Legislacja
20.04.2020
13.11.2024
31.10.2024
10.09.2024
29.08.2024
27.08.2024
Portal prawosportowe.pl powstał w 2012 roku i od tego czasu dostarcza czytelnikom wiedzę z zakresu szeroko rozumianego prawa sportowego. Odbiorcami naszych treści są sportowcy amatorzy i profesjonalni, trenerzy, sędziowe, menedżerowie, agenci, działacze organizacji sportowych, sponsorzy. Jesteśmy po to, by pomagać i edukować w sporcie.
Portal od samego początku jest wspierany przez Kancelarię Prawa Sportowego i Gospodarczego DAUERMAN
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, iż:
Jeśli potrzebujesz pomocy prawnej w Twojej działalności sportowej, napisz do nas korzystając z poniższego formularza.
Pamiętaj – odległość nie stanowi problemu. Działamy całkowicie on-line.
Przedstaw nam swój problem, a my dokonamy wstępnej bezpłatnej analizy prawnej. Następnie przedstawimy, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić oraz zaproponujemy zasady współpracy. Oczywiście za wszelkie usługi otrzymasz fakturę VAT.
Polityka prywatności PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.