05.02.2018
Zarząd Polskiego Związku Piłki Nożnej uchwalił ostatnio zmianę w Uchwale nr IX/140 z dnia 3 i 7 lipca 2008 roku Zarządu Polskiego Związku Piłki Nożnej w sprawie organizacji rozgrywek w piłkę nożną, odnoszącą się właściwości organów w sprawach dotyczących weryfikacji meczów oraz przy rozpatrywaniu protestów w sprawie zawodów.
Uchwała o organizacji rozgrywek jest o tyle o zasadniczym dokumentem prawa związkowego, że to na jej podstawie tworzone są regulaminy rozgrywek i to nie tylko szczebla centralnego, ale również rozgrywek organizowanych przez wojewódzkie związki piłki nożnej, okręgowe związki piłki nożnej lub podokręgi. O poprzedniej nowelizacji Uchwały nr IX/140 była mowa na blogu prawosportowe.pl w lipcu ubiegłego roku.
Przypomnijmy – zgodnie z przepisami §24 Uchwały nr IX/140 - protest odnośnie przebiegu zawodów wnosi się do Komisji ds. Rozgrywek i Piłkarstwa Profesjonalnego PZPN za pośrednictwem Departamentu Rozgrywek Krajowych PZPN, przy równoczesnym złożeniu odpisu do przeciwnika. Protest musi być złożony w ciągu 48 godzin po zawodach, a do protestu musi być dołączony dowód wpłaty na rachunek PZPN kaucji protestowej w wysokości 1.000 złotych. W przypadku uwzględnienia protestu kaucja podlega zwrotowi.
Od decyzji w takiej sprawie, podjętej w I instancji przysługuje odwołanie do Najwyższej Komisji Odwoławczej PZPN, wnoszone za pośrednictwem Komisji ds. Rozgrywek i Piłkarstwa Profesjonalnego PZPN w terminie 14 dni od dnia otrzymania decyzji wraz z uzasadnieniem, po wcześniejszym wpłaceniu kaucji w wysokości określonej w Regulaminie Najwyższej Komisji Odwoławczej PZPN.
Z kolei, regulacje dotyczące weryfikacji meczów zawarte są w §7 Uchwały nr IX/140. Z racji, że takich przypadków jest kilkanaście i są one enumeratywnie wyliczone, nie będziemy się nimi dziś zajmować.
Uchwała nr I/25 z dnia 18 stycznia 2018 roku Zarządu Polskiego Związku Piłki Nożnej w sprawie zmiany Uchwały nr IX/140 z dnia 3 i 7 lipca 2008 roku Zarządu Polskiego Związku Piłki Nożnej w sprawie organizacji rozgrywek w piłkę nożną obowiązuje z dniem podjęcia. Przyjęto w niej następujące zmiany:
„
…
…”
Zmiany oznaczają, że w rozgrywkach Centralnej Ligi Juniorów U-17, Centralnej Ligi Juniorów U-15 pierwszą instancją w sprawach dotyczących weryfikacji meczów oraz przy rozpatrywaniu protestów jest teraz Komisja ds. Rozgrywek i Piłkarstwa Profesjonalnego PZPN, a drugą instancją Najwyższa Komisja Odwoławcza PZPN. Chodzi tutaj o zachowanie zasad dwuinstancyjności i prawa do obrony.
Po zmianach, norma przepisu ust. 5 brzmi:
1) w rozgrywkach Ekstraklasy i Pucharu Ekstraklasy pierwszą instancją jest Komisja Ligi Ekstraklasy SA, a drugą instancją Najwyższa Komisja Odwoławcza PZPN;
2) w rozgrywkach I i II ligi, Pucharu Polski na szczeblu centralnym, Superpucharu, Centralnej Ligi Juniorów U-19, Centralnej Ligi Juniorów U-17, Centralnej Ligi Juniorów U-15, Ekstraligi i I ligi kobiet, Pucharu Polski kobiet, I Polskiej Ligi Futsalu, Halowego Pucharu Polski, Ekstraligi i I ligi Futsalu kobiet pierwszą instancją jest Komisja ds. Rozgrywek i Piłkarstwa Profesjonalnego PZPN, a drugą instancją Najwyższa Komisja Odwoławcza PZPN;
3) w rozgrywkach III ligi i II ligi kobiet prowadzonych z upoważnienia przez wyznaczone związki piłki nożnej pierwszą instancją jest wydział właściwy w sprawie gier i ewidencji danego związku piłki nożnej, a drugą instancją Komisja ds. Rozgrywek i Piłkarstwa Profesjonalnego PZPN;
4) w rozgrywkach innych niż wymienione w pkt 3 prowadzonych przez związki piłki nożnej pierwszą instancją jest wydział właściwy w sprawie gier i ewidencji danego związku piłki nożnej, a drugą instancją związkowa komisja odwoławcza;
5) w rozgrywkach młodzieżowych reprezentacji WZPN, prowadzonych z upoważnienia przez wyznaczone związki piłki nożnej, pierwszą instancją jest wydział właściwy w sprawie gier i ewidencji danego związku piłki nożnej, a drugą instancją Komisja ds. Piłkarstwa Amatorskiego i Młodzieżowego PZPN;
6) w młodzieżowych rozgrywkach piłki nożnej kobiet organizowanych przez Komisję ds. Piłkarstwa Kobiecego PZPN, pierwszą instancją jest Komisja ds. Piłkarstwa Kobiecego PZPN, a drugą instancją Komisja ds. Rozgrywek i Piłkarstwa Profesjonalnego PZPN;
7) w rozgrywkach Ekstraklasy futsalu pierwszą instancją jest Komisja Ligi Futsal Ekstraklasy, drugą instancją Najwyższa Komisja Odwoławcza PZPN;
8) w młodzieżowych rozgrywkach futsalu organizowanych przez Komisję ds. Futsalu i Piłki Plażowej PZPN, pierwszą instancją jest Komisja ds. Futsalu i Piłki Plażowej PZPN, a drugą instancją Komisja ds. Rozgrywek i Piłkarstwa Profesjonalnego PZPN.
We wcześniejszym stanie prawnym, sprawy - dotyczące weryfikacji meczów oraz rozpatrywanie protestów w sprawie zawodów w rundzie jesiennej i wiosennej rozgrywek Centralnej Ligi Juniorów U-17 i Centralnej Ligi Juniorów U-15, prowadzonych z upoważnienia przez wyznaczone związki piłki nożnej - należały w pierwszej instancji do kompetencji wydziału właściwego w sprawie gier i ewidencji danego związku piłki nożnej (wojewódzkiego związku piłki nożnej – przyp. M.Ż), a w drugiej instancji do kompetencji Komisji ds. Rozgrywek i Piłkarstwa Profesjonalnego PZPN.
Z kolei te same sprawy, ale dotyczące rundy finałowej rozgrywek Centralnej Ligi Juniorów U-17 i Centralnej Ligi Juniorów U-15, były rozpoznawane w pierwszej instancji przez Komisję ds. Rozgrywek i Piłkarstwa Profesjonalnego PZPN, a w drugiej instancji przez Najwyższą Komisję Odwoławczą PZPN.
Portal prawosportowe.pl powstał w 2012 roku i od tego czasu dostarcza czytelnikom wiedzę z zakresu szeroko rozumianego prawa sportowego. Odbiorcami naszych treści są sportowcy amatorzy i profesjonalni, trenerzy, sędziowe, menedżerowie, agenci, działacze organizacji sportowych, sponsorzy. Jesteśmy po to, by pomagać i edukować w sporcie.
Portal od samego początku jest wspierany przez Kancelarię Prawa Sportowego i Gospodarczego DAUERMAN
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, iż:
Jeśli potrzebujesz pomocy prawnej w Twojej działalności sportowej, napisz do nas korzystając z poniższego formularza.
Pamiętaj – odległość nie stanowi problemu. Działamy całkowicie on-line.
Przedstaw nam swój problem, a my dokonamy wstępnej bezpłatnej analizy prawnej. Następnie przedstawimy, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić oraz zaproponujemy zasady współpracy. Oczywiście za wszelkie usługi otrzymasz fakturę VAT.
Polityka prywatności PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.