21.12.2021
W czwartek Mercedes ogłosił, iż nie będzie składał apelacji od decyzji sędziów od złożonych przez ten zespół protestów na wyniki GP Abu Dhabi. Tym samym Mistrzem Świata kierowców został oficjalnie Max Verstappen z Red Bull Racing. W związku z oficjalnym zakończeniem sprawy postanowiłem uporządkować wszystkie informacje i przedstawić ją Państwu całościowo w jednym artykule.
Przypomnijmy, że na 5 okrążeń przed zakończeniem wyścigu o bandę uderzył Nicholas Latifi swoim Williamsem. Na tor wyjechał samochód bezpieczeństwa a Verstappen zdecydował się zjechać do boksu po świeże, miękkie, opony. Lewis Hamilton został na torze na mocno zużytych już twardych oponach w obawie, iż w przypadku, gdy wyścig zakończyłby się za samochodem bezpieczeństwa a Max zostałby na torze to traci on na tamtą chwilę pewne zwycięstwo w wyścigu i 8 tytuł mistrza świata w swojej kolekcji.
W trakcie neutralizacji sędziowie podejmują dwie bardzo kontrowersyjne decyzje. Najpierw oświadczają, iż żaden ze zdublowanych kierowców nie będzie mógł minąć samochodu bezpieczeństwa i oddublować się. Następnie, tuż przed okrążeniem, na którym Safety Car ma zjechać do boksu sędziowie zmieniają decyzję o pozwalają kierowcom się oddublować- ale nie wszystkim a wyłącznie tym którzy podczas neutralizacji dzielili Lewisa Hamiltona i Maxa Verstappena. Następnie na okrążenie przez końcem wyścig jest wznowiony. Verstappen mający gigantyczną w tym momencie przewagę ogumienia wyprzedza Hamiltona i odbiera mu pewne zwycięstwo w wyścigu i tytuł. Toto Wolff, szef Mercedesa, po wyścigu jest wściekły. Tuż po ceremonii dekoracji na podium Mercedes składa do zespołu sędziowskiego dwa protesty, w których stwierdza naruszenie art. 48.12 Regulaminu F1. Poniżej, przedstawię poszczególne fragmenty przepisu w wersji polskiej ale przede wszystkim w wersji angielskiej, gdyż znaczenie terminologii zawartej w przepisie w tym właśnie języku ma w tej sprawie kluczowe znaczenie. Przetłumaczenie fragmentu przepisu na język polski ma tu na celu wyłącznie zobrazowanie treści przepisu w naszym języku.:
Odnosząc się do twierdzeń Mercedesa Red Bull podniósł, iż:
Po zbadaniu sprawy zespół sędziów wydał decyzję, w której stwierdził, iż chociaż samochód 33 (Verstappen) na pewnym etapie, przez bardzo krótki okres czasu, przesunął się nieznacznie przed samochód 44 (Hamilton) w czasie, gdy oba samochody przyspieszały i hamowały, Verstappen cofnął się za Hamiltona i nie był z przodu, gdy skończył się okres samochodu bezpieczeństwa. Artykuł 15.3 zezwala Dyrektorowi Wyścigu na kontrolowanie użytkowania samochodu bezpieczeństwa, co w ocenie sędziów obejmuje jego wypuszczenie na tor i wycofanie. Chociaż Artykuł 48.12 mógł nie być w pełni zastosowany, w odniesieniu do samochodu bezpieczeństwa powracającego do boksów na koniec następnego okrążenia, Artykuł 48.13 jest nadrzędny nad Artykułem 48.12 i po wyświetleniu komunikatu „Samochód bezpieczeństwa na tym okrążeniu” jest obowiązkowe wycofanie samochodu bezpieczeństwa na koniec tego okrążenia, na którym komunikat został wypuszczony.
Trudno nie stwierdzić, iż w niniejszej sprawie rację wydaje się mieć każda ze stron. Zasadne były zarzuty Mercedesa bowiem w historii Formuły 1 takie zabiegi dotyczące procedury Safety Car jakie sędziowie przeprowadzili na GP Abu Dhabi nie miały nigdy miejsca. Z kolei słuszność ma również Red Bull, że przy takiej sytuacji z ogumieniem jaka miała miejsce oddublowanie wszystkich kierowców nie miało znaczenia- Verstappen wyprzedziłby Hamiltona. Słuszność ma też FIA, bowiem przepisy dają pełną kontrolę dyrektorowi wyścigu nad ta procedurą. Niemniej nie sposób oprzeć się wrażeniu że dobre sędziowanie nie powinno powodować takiego zamieszania. Nie zmienia to również faktu, iż ten wyścig jak również cały sezon na zawsze zapisze się w historii Formuły 1 jako jeden z najwybitniejszych, a może i najwybitniejszy.
25.09.2024
13.08.2024
01.03.2024
28.04.2023
25.01.2023
Portal prawosportowe.pl powstał w 2012 roku i od tego czasu dostarcza czytelnikom wiedzę z zakresu szeroko rozumianego prawa sportowego. Odbiorcami naszych treści są sportowcy amatorzy i profesjonalni, trenerzy, sędziowe, menedżerowie, agenci, działacze organizacji sportowych, sponsorzy. Jesteśmy po to, by pomagać i edukować w sporcie.
Portal od samego początku jest wspierany przez Kancelarię Prawa Sportowego i Gospodarczego DAUERMAN
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, iż:
Jeśli potrzebujesz pomocy prawnej w Twojej działalności sportowej, napisz do nas korzystając z poniższego formularza.
Pamiętaj – odległość nie stanowi problemu. Działamy całkowicie on-line.
Przedstaw nam swój problem, a my dokonamy wstępnej bezpłatnej analizy prawnej. Następnie przedstawimy, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić oraz zaproponujemy zasady współpracy. Oczywiście za wszelkie usługi otrzymasz fakturę VAT.
Polityka prywatności PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.