02.05.2018
Pozostając w klimacie związanym z obchodami Dnia Flagi Rzeczypospolitej Polskiej, dzisiejszy artykuł także będzie się tyczyć flagi. Nie chodzi tu jednak o flagę narodową, a o tę najważniejszą dla współzawodnictwa torowego, tę którą jako pierwszy chce zobaczyć każdy rywalizujący zawodnik, bez względu na serię wyścigową czy rangę imprezy. Mowa o dobrze znanej, biało-czarnej fladze w kratkę, oznaczającej koniec zawodów. Zamieszczona poniżej analiza ma na celu omówienie kluczowych kwestii dotyczących procedury finiszu w Formule 1 oraz odpowiedzi na pytanie, co się dzieje po przekroczeniu linii mety przez zawodników.
W pierwszej kolejności należy wskazać, że ilość okrążeń jaką mają do pokonania zawodnicy podczas wyścigu nie jest stała. Zależy ona ściśle od długości poszczególnych torów, na których odbywają się zawody. Szczegóły znajdują się w art. 5 ust. 3 Regulacji Sportowych F1 (Regulacje).[1] Zgodnie z nim kierowcy mają za zadanie przejechać najmniejszą możliwą liczbę pełnych okrążeń, odpowiadającą dystansowi możliwie najmniej przekraczającemu 305 km. Przykładowo, jeżeli tor ma długość 6 km, wyścig będzie się składał z 51 okrążeń, co da łączną odległość 306 km. Na końcu ostatniego okrążenia lider wyścigu ujrzy jako pierwszy popularną „szachownicę” oznaczającą jego zwycięstwo. Jednakże czas rywalizacji nie może przekraczać 2 godzin. Jeżeli na skutek różnych okoliczności wskazany czas upłynie zanim zostanie przejechany wyznaczony dystans, wyścig dobiega końca z momentem ukończenia przez lidera okrążenia, które pokonywał w momencie upływu 2 godzin od rozpoczęcia wyścigu. Przywołany przepis przewiduje 3 wyjątki: 1) odległość wyścigu w Monako jest równa najmniejszej liczbie pełnych okrążeń, które przekraczają 260 km; 2) jeżeli wyścig zostanie zawieszony, długość zawieszenia zostanie dodana do czasu wyścigu, przy czym ich suma nie może przekraczać 4 godzin; 3) jeżeli okrążenie formujące, bezpośrednio poprzedzające wyścig rozpocznie się za samochodem bezpieczeństwa, całkowita liczba okrążeń zostanie pomniejszona zgodnie ze wzorem: liczba przejechanych okrążeń przez samochód bezpieczeństwa minus jeden.
Tak jak zostało przedstawione powyżej, wyścig kończy się w momencie zasygnalizowania tego faktu przez sędziego po przejechaniu określonego dystansu przez lidera. Jeżeli z jakiegokolwiek powodu koniec wyścigu zostanie zasygnalizowany zanim przewodzący stawce zawodnik wykona zaplanowaną liczbę okrążeń lub upłynie wyznaczony czas, wyścig uznaje się za zakończony, w momencie ostatniego przekroczenia linii mety przez lidera przed użyciem sygnału. Gdyby sygnał kończący wyścig został opóźniony, rywalizację uznaje się za zakończoną w momencie kiedy powinno to nastąpić. Po zakończeniu wyścigu wszyscy kierowcy w stawce muszą zjechać do specjalnie wyznaczonej strefy na padoku nazywanej „parc ferme”, gdzie odbywa się ważenie pojazdów oraz badanie wszelkich innych pomiarów, wynikających z odrębnych przepisów technicznych. Szczegółowa inspekcja ma na celu sprawdzenie, czy w bolidach nie zostały dokonane niezgodne z przepisami modyfikacje, rzutujące na wyniku wyścigu. Na obszarze badań, mogą przebywać jedynie osoby upoważnione do przeprowadzenia pomiarów. Wyjątek został przewidziany dla zwycięzcy wyścigu, który zgodnie z art. 43 ust. 3 Regulacji, przed zjazdem do „parc ferme” ma prawo do „aktu celebracji” w postaci honorowego okrążenia, o ile nie zagraża innym kierowcom i nie opóźni ceremonii wręczenia nagród.
Sama ceremonia została uregulowana w art. 46 Regulacji wraz z odesłaniem do załącznika nr 3. Znajdują się w nim szczegóły techniczne dotyczące m.in. wyglądu samego podium wraz z rozmieszczeniem jego poszczególnych oznaczeń, parametry flag narodowych wywieszanych na cześć zawodników, którzy zdobyli miejsca na podium, procedury odgrywania hymnów państwowych, wymogów jakie muszą spełniać przyznane zawodnikom trofea i osoby wręczające owe nagrody. W ceremonii biorą udział zawodnicy, którzy zajęli miejsca 1-3 oraz przedstawiciel zespołu, którego bolid zajął pierwsze miejsce. Po otrzymaniu nagród, wysłuchaniu hymnów państwowych i oblaniu się tradycyjnym szampanem, zawodnicy oraz przedstawiciel zwycięskiego zespołu, mają obowiązek stawić się w strefie prasowej, gdzie pozostają przez co najmniej 1,5 godziny, udzielając wywiadów, biorąc udział w konferencji prasowej i pozostając do dyspozycji sponsorów.
Zdawać by się mogło, że finish oraz okres bezpośrednio po nim następujący jest momentem pewnego rozprężenia, w którym rozwiązania proceduralne stosuje się zwyczajowo, z uwagi na konieczność odpoczynku po kilkudniowej, intensywnej pracy związanej ze startem. Jak zostało przedstawione w dzisiejszym artykule – nic bardziej mylnego. Każdy szczegół począwszy od flagi sygnalizującej koniec rywalizacji po wygląd dywanu wyściełającego podium (załącznik 3 Regulacji, ust. 2 lit. c) jest doprecyzowany w najmniejszym stopniu. Wszystkie te elementy składają się na popularność oraz prestiż jakimi cieszy się Formuła 1 wśród sportów motorowych.
[1] 2018 Formula One Sporting Regulations, https://www.fia.com/regulation/category/110
Piłka nożna
02.08.2022
Piłka nożna
12.07.2022
Organizacje sportowe
20.06.2022
25.09.2024
13.08.2024
01.03.2024
28.04.2023
25.01.2023
Portal prawosportowe.pl powstał w 2012 roku i od tego czasu dostarcza czytelnikom wiedzę z zakresu szeroko rozumianego prawa sportowego. Odbiorcami naszych treści są sportowcy amatorzy i profesjonalni, trenerzy, sędziowe, menedżerowie, agenci, działacze organizacji sportowych, sponsorzy. Jesteśmy po to, by pomagać i edukować w sporcie.
Portal od samego początku jest wspierany przez Kancelarię Prawa Sportowego i Gospodarczego DAUERMAN
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia Parlamentu i Rady Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informujemy, iż:
Jeśli potrzebujesz pomocy prawnej w Twojej działalności sportowej, napisz do nas korzystając z poniższego formularza.
Pamiętaj – odległość nie stanowi problemu. Działamy całkowicie on-line.
Przedstaw nam swój problem, a my dokonamy wstępnej bezpłatnej analizy prawnej. Następnie przedstawimy, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić oraz zaproponujemy zasady współpracy. Oczywiście za wszelkie usługi otrzymasz fakturę VAT.
Polityka prywatności PrawoSportowe.pl Sp. z o.o.